Gå til innhold

ADHD og bipolar - medisinering

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med å kombinere medisiner for disse diagnosene?

Jeg får uttalt forverring av stemningssvingninger på sentralstimulerende medisiner (ulike typer og også på lav dose). Har behov for adhd medisiner, bl a for å mestre jobben jeg har, og de gir generelt økt funksjon i hverdagen på mange områder.

Er inneforstått med at folk reagerer forskjellig mtp både virkning og bivirkninger, men hadde vært interessant dersom noen har fått dette til å fungere og vil dele erfaringer. 

Holder på å trappe opp lamictal og har trappet ned adhd medisin til laveste dose, men sliter fortsatt med store svingninger i humøret.

Anonymkode: a8d5e...65c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (21 minutter siden):

Har du prøvd atomoksetin?

Takk for innspill. Nei. Det kom ikke opp da jeg gikk på dps.  Det ble nok også startet i feil enda,  og at Lamictal skulle vært brukt samtidig som Elvanse, men det ble ikke vektlagt. Nåværende psykiater har uttalt at atomoksetin kan forsøkes, men at det samtidig kan trigge bipolare depresjoner og løftet stemningsleie mer enn Elvanse. Så det virker på meg som at adhd og bipolar kan være en litt tricky kombinasjon å behandle medikamentelt. 

Skrevet

Enig. Først må BP medisineres korrekt. Deretter kan man introdusere medisin for ADHD. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (52 minutter siden):

Enig. Først må BP medisineres korrekt. Deretter kan man introdusere medisin for ADHD. 

Det gir mening. Dps fjernet bipolardiagnosen fordi de tvilte på grunnlaget den var satt på (de hadde selv bekreftet den noen måneder i forveien så det var litt merkelig). Så til deres forsvar er det vel derfor lamictal ble vurdert som unødvendig, på tross av at jeg har hatt effekt av den i 10+ år.

Jeg har inntrykk av, og erfaring med, at serumkonsentrasjonen av lamictal blir tillagt mindre vekt enn klinisk effekt. Men har du kjennskap til om det er en gitt serumkonsentrasjon (selvfølgelig omtrentlig og på gruppenivå) som har vist seg mer effektiv når man ønsker å unngå destabilisering ved samtidig bruk av sentralstimulerende?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har inntrykk av, og erfaring med, at serumkonsentrasjonen av lamictal blir tillagt mindre vekt enn klinisk effekt. Men har du kjennskap til om det er en gitt serumkonsentrasjon (selvfølgelig omtrentlig og på gruppenivå) som har vist seg mer effektiv når man ønsker å unngå destabilisering ved samtidig bruk av sentralstimulerende?

Ja, klinikken blir tillagt mer verdi enn serumkonsentrasjon (SK). Nei, jeg har ikke kjennskap til det spesifikke problemet.

Men generelt vil jeg at SK skal ligge i området 20-40 mikromol/liter.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

Ja, klinikken blir tillagt mer verdi enn serumkonsentrasjon (SK). Nei, jeg har ikke kjennskap til det spesifikke problemet.

Men generelt vil jeg at SK skal ligge i området 20-40 mikromol/liter.

Tusen takk for svar 😊

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...