AnonymBruker Skrevet 18. oktober Skrevet 18. oktober Jeg har det slik at jeg lett smiler og ler når det blir snakk om mine selvmordstanker og jeg vet ikke helt selv hvorfor, men tenker kanskje det er en slags mestringsstrategi fordi det er vanskelig å snakke om? Høres det logisk ut? Det er jo litt upraktisk siden det virker jo som man lyver om det man sier (enten man får spørsmål om man ikke tenker ta selvmord eller om man tenker ta selvmord). Anonymkode: 0a46c...611 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. oktober Skrevet 18. oktober AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg har det slik at jeg lett smiler og ler når det blir snakk om mine selvmordstanker og jeg vet ikke helt selv hvorfor, men tenker kanskje det er en slags mestringsstrategi fordi det er vanskelig å snakke om? Høres det logisk ut? Det er jo litt upraktisk siden det virker jo som man lyver om det man sier (enten man får spørsmål om man ikke tenker ta selvmord eller om man tenker ta selvmord). Anonymkode: 0a46c...611 det tenker jeg og:) eller at du ikke er så vant med å snakke om det/er ubehagelig osv. Anonymkode: 99e5e...0f2 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. oktober Skrevet 18. oktober schizofreni har det med upassende affekt som mulig symptom. Nå vet jeg ikke diagnosen din. Men er det bare dette du har som er symptom på schizofreni har du nok noe annet. Som at det er pga du synes det er ubehagelig. Anonymkode: ee668...b51 0 Siter
munchin Skrevet 18. oktober Skrevet 18. oktober Jeg gjorde det samme før. Smilte når jeg pratet om selvmord. Jeg var "ny-syk" og veldig dårlig. Vet ikke hvorfor jeg reagerte slik jeg gjorde. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. oktober Skrevet 18. oktober Jeg kan også le når jeg snakker om veldig vanskelige ting. Jeg har tenkt på det som en slags forsvarsmekanisme. Anonymkode: 9ad9f...fde 0 Siter
Eva Sofie Skrevet 19. oktober Skrevet 19. oktober AnonymBruker skrev (På 18.10.2025 den 10.20): Jeg har det slik at jeg lett smiler og ler når det blir snakk om mine selvmordstanker og jeg vet ikke helt selv hvorfor, Om du tenker deg godt om: Hva hadde du svart om din behandler/lege tok deg på alvor, og ønsket å vite hvorfor du nå viste helt motstridende følelser sett opp mot temaet dere snakket om? Min terapeut gjorde dette i en time - det var lærerikt. Det var ikke selvmordstanker, men andre temaer. AnonymBruker skrev (På 18.10.2025 den 10.20): Det er jo litt upraktisk siden det virker jo som man lyver om det man sier Anonymkode: 0a46c...611 En mestringsstrategi, ja. En måte å gjøre det farlige ufarlig, det smertefulle litt mindre vondt, eller det ubehagelige litt mindre ubehagelig. Slik jeg har oppfattet det, er det en ikke en uvanlig reaksjon å se i terapirom... PS: Når TS nevner smil/latter ved tematikken rundt selvmordstanker, tenker jeg på depresjon e.l. Beklager om det er feil. Jeg håper uansett at du får hjelpen du trenger. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. oktober Skrevet 19. oktober On 10/18/2025 at 10:20 AM, AnonymBruker said: Jeg har det slik at jeg lett smiler og ler når det blir snakk om mine selvmordstanker og jeg vet ikke helt selv hvorfor, men tenker kanskje det er en slags mestringsstrategi fordi det er vanskelig å snakke om? Høres det logisk ut? Det er jo litt upraktisk siden det virker jo som man lyver om det man sier (enten man får spørsmål om man ikke tenker ta selvmord eller om man tenker ta selvmord). Anonymkode: 0a46c...611 Kanskje du har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse og derfor ikke er suicidal og deprimert hele tiden, men det går i perioder. Anonymkode: f7ea7...056 0 Siter
krøll9 Skrevet 19. oktober Skrevet 19. oktober Kjenner meg godt igjen. En av mine rare ting er at jeg ofte har et annet kroppsspråk utad enn hva jeg kjenner på inni. Min teori om hvorfor man gjør det er kanskje å dempe tyngden av det man sier, slik at det ikke skal virke for heftig, av hensyn til andre eller for å ikke tape for mye ansikt selv kanskje. Er vant til å maskere mye i hverdagen jeg også, for andres skyld og sikkert for å ikke utlevere meg for mye i tillegg. Har ikke egentlig kontroll på det eller handler bevisst i situasjonen, men det har vel sine grunner. Er enig med deg at man kan bli bekymret for å virke flåsete eller tullete rundt det, ikke mene det man sier, men tror vel heller også det er noe man gjør for å mestre situasjonen. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. oktober Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kanskje du har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse og derfor ikke er suicidal og deprimert hele tiden, men det går i perioder. Anonymkode: f7ea7...056 På hvilken måte tenker du at dette skal hjelpe TS? God følelse? Anonymkode: 7ccc6...69e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. oktober Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (15 timer siden): Kanskje du har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse og derfor ikke er suicidal og deprimert hele tiden, men det går i perioder. Anonymkode: f7ea7...056 Hvordan tenker du at dette er logisk? Mener du å tolke det til at TS ikke egentlig er suicidal men bare syns alt er så fryktelig morsomt når hun ler og smiler ved snakk om selvmordstanker osv? Det er jo i så fall en særdeles merkelig slutning. Anonymkode: a624f...be0 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.