AnonymBruker Skrevet 19. oktober Skrevet 19. oktober Hei! Jeg ønsker gjerne tips til depresjons mat. Og med det mener jeg lettvint mat som er lett å evnt varme og som etterlater lite oppvask. F.eks ting som rett i koppen supper eller nudler i boks eller ferdig påsmurt baguetter. Anonymkode: 94a8b...409 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. oktober Skrevet 19. oktober Tortillalefse med ferdigstekt kylling og ferdig vasket salat. Grillet kylling fra varmdisken, ferdig vasket salat og eventuelt litt potetsalat. Anonymkode: a5b9a...ad2 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. oktober Skrevet 19. oktober Fjordland eller McDonald’s. Brødskiver eller frokostblanding med yoghurt. Sjokolade eller kjeks. Ulike friterte ting i airfryer som jeg dypper i rømme. Spise færre måltider. Anonymkode: a33fd...50b 0 Siter
krøll9 Skrevet 19. oktober Skrevet 19. oktober Frosne stekegrønnsaker og spinat, poteter som er ferdig kokt. Kan stekes ganske raskt i en panne, og med en dæsj matfløte glir det meste ned. Da har man sørget for å få både vitaminer og litt fett. Selv er jeg dårlig til å tenke på noe kjøtt eller fisk ved siden av, men ferdig salatkjøtt som avbildet lenger opp i tråden, bruker jeg ofte. Hvis jeg ikke har handlet og har nesten null hjemme, så finnes det som regel knekkebrød i skapet og kanskje smøreost eller syltetøy også. Det hender jeg spiser knekkebrød uten pålegg også, men er vel ikke et kosthold som er å anbefale dagesvis av gangen men det er ikke ingenting. Hvis jeg tar meg bryet med å koke egg, så tar jeg likegodt å koker noen flere som jeg kan bruke av flere dager. Jeg kjøper alltid epler når jeg er på butikken. Noen ganger går jeg i butikken fordi det er virkelig er helt tomt hjemme, men så står jeg der og er helt blank på hva jeg skal kjøpe: da blir det epler, så går jeg igjen 😆 Epler holder seg gode lenge, de er næringsrike, søte... veldig greit. Selv om jeg forstår at mange tyr til fastfood, for ikke å nevne søtsaker som kan virke mer appellerende å spise enn faktisk mat, så er det noe som kan ødelegge formen og stemningsleiet enda mer. Blodsukkeret skyter i været for så å gå rett i kjelleren igjen. Er nok regelrett kontraproduktivt mtp å bli bedre av depresjonen på sikt. I tillegg er det nedtur for mange å legge på seg ekstra kilo også. Prøver å lure meg selv litt ved å ikke ha søtt tilgjengelig, men det er merkelig hva man finner av holdbare varer og tørrvarer rundt forbi, som kakaopulver, syltetøy etc. som da kan bli til et usunt måltid på kveld/natt... main goal: holde blodsukkeret stabilt. Men sykt vanskelig hvis man ikke har noe interesse av å tilberede eller fikse måltider. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. oktober Skrevet 19. oktober AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hei! Jeg ønsker gjerne tips til depresjons mat. Og med det mener jeg lettvint mat som er lett å evnt varme og som etterlater lite oppvask. F.eks ting som rett i koppen supper eller nudler i boks eller ferdig påsmurt baguetter. Anonymkode: 94a8b...409 Fjordland er knallbra. Anonymkode: 109b8...a69 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. oktober Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (11 timer siden): Fjordland er knallbra. Anonymkode: 109b8...a69 Men dessverre dyrt. En og annen går bra, men når man er deprimert i månedsvis vil det til slutt gå utover økonomien. Anonymkode: f365c...1fe 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. oktober Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men dessverre dyrt. En og annen går bra, men når man er deprimert i månedsvis vil det til slutt gå utover økonomien. Anonymkode: f365c...1fe Ja, da kan man heller lage opp for en uke av gangen og ha i kjøleskap og fryse, så blir det billigere Anonymkode: 109b8...a69 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. oktober Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja, da kan man heller lage opp for en uke av gangen og ha i kjøleskap og fryse, så blir det billigere Anonymkode: 109b8...a69 Når jeg er deprimert er dette nivået av planlegging og tiltak helt uoppnåelig. Anonymkode: a33fd...50b 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. oktober Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Når jeg er deprimert er dette nivået av planlegging og tiltak helt uoppnåelig. Anonymkode: a33fd...50b gryter er da helt greit å lage selv for en som er deprimert lag fårikål, pastagryter, gratenger, så har du middag i dagesvis. Det klarer du nok skal du se. Anonymkode: 109b8...a69 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. oktober Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (47 minutter siden): gryter er da helt greit å lage selv for en som er deprimert lag fårikål, pastagryter, gratenger, så har du middag i dagesvis. Det klarer du nok skal du se. Anonymkode: 109b8...a69 Du kan ikke uttale deg om hva andre klarer. Anonymkode: f365c...1fe 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. oktober Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): gryter er da helt greit å lage selv for en som er deprimert lag fårikål, pastagryter, gratenger, så har du middag i dagesvis. Det klarer du nok skal du se. Anonymkode: 109b8...a69 Hahaha. Anonymkode: a33fd...50b 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. oktober Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): gryter er da helt greit å lage selv for en som er deprimert lag fårikål, pastagryter, gratenger, så har du middag i dagesvis. Det klarer du nok skal du se. Anonymkode: 109b8...a69 Jeg har vært så mye deprimert at det å gå på do har vært vanskelig. Den minste lille ting blir ofte veldig tungt når en er veldig deprimert. Så du må ikke skrive slikt om alle som er deprimerte. Anonymkode: 29452...86a 2 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. oktober Skrevet 20. oktober Fjordland byggrynsgrøt, den er ikke så dyr per porsjon. Spis den varm med meierismør og kanel eller kald med litt syltetøy til. Anonymkode: a5b9a...ad2 0 Siter
emilie321 Skrevet 20. oktober Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): gryter er da helt greit å lage selv for en som er deprimert lag fårikål, pastagryter, gratenger, så har du middag i dagesvis. Det klarer du nok skal du se. Anonymkode: 109b8...a69 Det greier ikke jeg heller når jeg er skikkelig deprimert. Vi er forskjellige 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. oktober Skrevet 20. oktober emilie321 skrev (5 timer siden): Det greier ikke jeg heller når jeg er skikkelig deprimert. Vi er forskjellige Klarer du ikke legge kjøtt ig kål i engryte og sette den på kok? Anonymkode: 109b8...a69 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. oktober Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har vært så mye deprimert at det å gå på do har vært vanskelig. Den minste lille ting blir ofte veldig tungt når en er veldig deprimert. Så du må ikke skrive slikt om alle som er deprimerte. Anonymkode: 29452...86a Ikke gjør det så avansert. Pasta, skinke ig fløte/ creme feaishe ig en boks mais. Så har du mat i noen dager billig ig greit når man ikke orker så mye. En enkel pølsegryte feks, kjempe lett med få ingredienser, så slipper du å styre med mat hver dag Anonymkode: 109b8...a69 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. oktober Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Klarer du ikke legge kjøtt ig kål i engryte og sette den på kok? Anonymkode: 109b8...a69 Du må også planlegge dette. Det er ikke ferdig umiddelbart, så du må være i forkant. Bevege deg til kjøleskapet, åpne opp, ta ut. Kutte opp, rydde opp, følge med, rydde/vaske opp etterpå. Det krever ganske mye vilje for å gjennomføre hele prosessen. Anonymkode: a33fd...50b 2 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. oktober Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du må også planlegge dette. Det er ikke ferdig umiddelbart, så du må være i forkant. Bevege deg til kjøleskapet, åpne opp, ta ut. Kutte opp, rydde opp, følge med, rydde/vaske opp etterpå. Det krever ganske mye vilje for å gjennomføre hele prosessen. Anonymkode: a33fd...50b Da kommer man veldig langt bare med brød og pålegg Knekkebrød er jo også helt supert å ha. Anonymkode: 109b8...a69 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. oktober Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Da kommer man veldig langt bare med brød og pålegg Knekkebrød er jo også helt supert å ha. Anonymkode: 109b8...a69 Enig. Anonymkode: a33fd...50b 0 Siter
Eva Sofie Skrevet 21. oktober Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (På 19.10.2025 den 9.30): Hei! Jeg ønsker gjerne tips til depresjons mat. Og med det mener jeg lettvint mat som er lett å evnt varme og som etterlater lite oppvask. F.eks ting som rett i koppen supper eller nudler i boks eller ferdig påsmurt baguetter. Anonymkode: 94a8b...409 Velkjent problemstilling. I tillegg til å tenke over hva som er enkel nok mat, er det for meg minst like viktig å kjenne etter hva som kan friste, siden appetitten er på et minimum. Jeg vet at epler, bananer, druer, klementiner, yoghurt etc., kan bli spist. Om det er et glass med o'boy som frister, drikker jeg det. Havregrøt (i mikro) er laget på 3 minutter. Topping etter ønske. I tillegg til Fjorland, har Toro og ev. andre kommet med ferdige alternativer. De koster rundt 70 kr. og oppover, men om en skal lage seg et fullverdig måltid, koster det såpass. Til sammenligning, koster en Grandiosa rundt 70 kr.? Kroppen trenger næring... 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.