Gå til innhold

Tips til depresjons mat

Anbefalte innlegg

FjellOgDalar
Skrevet

Lettspist mat: Egg, yoghurt, bær, chiapudding, knekkebrød, suppe (bør være hjemmelaget og inneholde både fett og proteiner)

Ellers betaler det seg å mobilisere litt energi for å lage mat. Mye som enkelt kan bakes i stekeovn som fisk, kylling, grønnsaker - frossenblandinger fungerer fint. Næring er viktig for hjernen. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe. Her høres det mer ut som man planlegger en eller annen livsstil enn å prate om mat og depresjon, i alle fall hos enkelte. Koke opp og fryse inn? Lage hele retter og fryse ned på forhånd. Hehe. Jeg tenkte mer på det nivået der alternativet er at dagens måltid blir en neve rosiner eller mandler fra tørrvareskuffen, for det å koke et egg eller steke noen grønnsaker i en panne er liksom et avansert måltid for meg ganske tidlig. Selv når jeg fortsatt går på jobb og følger opp annet utenfor hjemmet. Stekepanne eller gryte brukes kanskje en gang i uka. Stekeovn? Hva er det? Den må forvarmes, og deretter tar det ennå en stund før en ser noe resultat. Innen den tid har jeg avblåst planer om måltider. Men ja. Absolutt: et balansert og næringsrikt måltid er jo det beste for alle. Er bare for mange et forsvinnende usannsynlig tiltak. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2025 den 9.30):

Hei! Jeg ønsker gjerne tips til depresjons mat. Og med det mener jeg lettvint mat som er lett å evnt varme og som etterlater lite oppvask. F.eks ting som rett i koppen supper eller nudler i boks eller ferdig påsmurt baguetter.

Anonymkode: 94a8b...409

Hvis du har en tendens til å få i deg for lite næring, så tenker jeg at nøtter og tørket frukt er et godt alternativ. Ellers er Fjordland, havregrøt og omeletter ok alternativer. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...