AnonymBruker Skrevet 19. oktober Skrevet 19. oktober Har ikke hatt kontakt med min eldste sønn på over 20 år.Jeg ble skilt i 1992 da barna var 7 og 9 år gamle.Etter 32 år og minst 20 år med liten eller ingen kontakt har jeg i Oktober 2025 endelig fått kontakt.Men han er såpass psyk at jeg må la han få hjelp,da han har både spiseforstyrrelse,AD HD,og diverse andre sykdommer.Han har tom sittet inne.Jeg tror det var ei jente som ble skadet på ett vis.Han har også hatt alkoholproblemer,men hadde fra 2005-2015 fast jobb i databransjen.Ca 2015 skjedde noe som har fått han såpass ute av balanse at jeg i dag anser han som psykisk syk med ukjent sykdom.Han ler mye og sier mange rare ting.Han påstår også at hans lege har foreslått hasj/marihuana som det beste legemiddel.Jeg er bipolar,men føler meg friskere enn han.Jeg bruker lykkepiller og sovemedisin,og andre medisiner mot diabetes 2 og høyt blodtrykk. Hvordan får jeg han til å søke hjelp.Han har blitt lurt for 60 000 av en bilforhandler,og han mener at verken Nav eller helsevesenet vil hjelpe han.Han vil ikke søke på jobb,da han har flere saker som han trenger advokat til. Far på 66 Aurskog-Høland. Anonymkode: 40035...b39 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. oktober Skrevet 20. oktober Vil han selv ha hjelp? Det er liksom det første skrittet her. Hvis han ikke vil ha det blir det vanskelig. Hvis han vil ha hjelp kan du hjelpe ved å være med til fastlegen og få forklart situasjonen. Anonymkode: 5f390...3f9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. oktober Skrevet 20. oktober Kommune-overlegen? Anonymkode: f7ed1...88a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. oktober Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (12 timer siden): .Jeg er bipolar,men føler meg friskere enn han.Jeg bruker lykkepiller og sovemedisin,og andre medisiner mot diabetes 2 og høyt blodtrykk. Det var lite av medisiner til en med bipolar lidelse. Anonymkode: c18a5...730 0 Siter
HHP58 Skrevet 21. oktober Skrevet 21. oktober Mulig han må inn på tvang,da han ikke oppfatter seg syk nok for innleggelse.Han lager helt uforståelige vitser som bare han lev av nesten helt hysterisk.Syne ogs¨det er ganske unormalt at han nesten ikke spiser.Jeg bruker 100 mg zoloft per dag. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. oktober Skrevet 21. oktober HHP58 skrev (11 minutter siden): Mulig han må inn på tvang,da han ikke oppfatter seg syk nok for innleggelse.Han lager helt uforståelige vitser som bare han lev av nesten helt hysterisk.Syne ogs¨det er ganske unormalt at han nesten ikke spiser.Jeg bruker 100 mg zoloft per dag. Det er strenge vilkår for tvang. Fremstår han som å være i psykose eller lignende? Anonymkode: 5f390...3f9 0 Siter
psykedeliker Skrevet 21. oktober Skrevet 21. oktober I slike tilfeller ringer man inn en bekymringsmelding til personens fastlege, evt. legevakten dersom fastlegen ikke er kjent. (Kilde: DPS) 0 Siter
HHP58 Skrevet 22. oktober Skrevet 22. oktober (endret) AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er strenge vilkår for tvang. Fremstår han som å være i psykose eller lignende? Anonymkode: 5f390...3f9 Vet ikke har kun hatt kontakt i en uke.Første gang på 20+ år.Kan virke som om han ikke får mer penger av mor og bror.Han selvmedisinerer med hasj.Han har tapt seg 20-30 kg i vekt og veier maks 50-60 kg.Er bekymret som far og jeg har ikke mer penger før den 15/11.Han har fått 2000 alt og jeg har sagt at det bare er til mat og bensin.Tilhører en mindre by på Østlandet.Siden jeg ikke er lege,kan jeg heller ikke stille noen diagnose,har nok med egen psyke-bipolar.Tar 100 mg zoloft og imovane i tilegg til somatisk sykdom som diabetes,overvekt og høyt blodtrykk.Blir 67 neste mnd og får alderstrygd i desember.Slitsomt.Å le av egne vitser er ikke farlig verken for han selv eller andre. Endret 22. oktober av HHP58 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. oktober Skrevet 22. oktober HHP58 skrev (1 time siden): Vet ikke har kun hatt kontakt i en uke.Første gang på 20+ år.Kan virke som om han ikke får mer penger av mor og bror.Han selvmedisinerer med hasj.Han har tapt seg 20-30 kg i vekt og veier maks 50-60 kg.Er bekymret som far og jeg har ikke mer penger før den 15/11.Han har fått 2000 alt og jeg har sagt at det bare er til mat og bensin.Tilhører en mindre by på Østlandet.Siden jeg ikke er lege,kan jeg heller ikke stille noen diagnose,har nok med egen psyke-bipolar.Tar 100 mg zoloft og imovane i tilegg til somatisk sykdom som diabetes,overvekt og høyt blodtrykk.Blir 67 neste mnd og får alderstrygd i desember.Slitsomt.Å le av egne vitser er ikke farlig verken for han selv eller andre. Men vil han ha hjelp? Det er ikke noe i det du skriver som åpenbart grunnlag for tvang. Selv om mye informasjon mangler. Hvis han vil bli bedre og vil ha hjelp kan du hjelpe med å feks bli med til fastlegen, eller ta kontakt med fastlegen på hans vegne. Hvis han røyker mye hasj er det ikke sikkert det er hjelp i å gi han penger hvis han uansett bruker de på hasj og ikke mat. Anonymkode: 5f390...3f9 0 Siter
nachnoo Skrevet 22. oktober Skrevet 22. oktober Kort oppsummert og uten alle spekulasjoner. Hjelp han til kontakt med fastlegen, så vil denne finne ut av hvordan veien videre blir. Om han ikke ønsker kontakt med fastlegen, varsler du kommuneoverlegen. Denne har da plikt til å sørge for at din sønn blir undersøkt av lege. Så vil denne undersøkelsen danne grunnlag for hva som videre skjer. 0 Siter
Eva Sofie Skrevet 23. oktober Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 19.30): Det er strenge vilkår for tvang. Fremstår han som å være i psykose eller lignende? Anonymkode: 5f390...3f9 Det er legens ansvar å bedømme. Ingen pårørende eller andre. Det viktigste en pårørende kan gjøre, er å holde kontakt, men likevel sørge for å ivareta seg selv fysisk og psykisk. Om en ikke sørger for egen oksygenmaske, blir en ikke i stand til å hjelpe den andre når det trengs - "ta på egen maske før du hjelper andre". 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.