munchin Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Men etter at man dobler Litium-dosen kjenner på markant bedring. Diagnose depresjon og angst (usikker bp2-diagnose). @nachnoo 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Jeg har litt samme erfaring, bare at jeg hadde en endring fra å være kjempedårlig (tvangsinnlagt i månedsvis med masse bruk av tvang og greier) til å bli bare vanlig dårlig, for så å kunne fungere og blant annet studere (om enn deltid) etter å ha startet med litium. Jeg fikk først blandet personlighetsforstyrrelse som diagnose, men kjente meg aldri igjen i den. Den ble så endret til bp2 da jeg fikk psykiater på poliklinikken. Har hele tiden gått i terapi, og nå vurderer vi å avslutte. Men terapien stagnerte litt da jeg måtte bytte behandler og ikke har på langt nær like god kjemi med den nye, hun er også veldig uerfaren. Anonymkode: 1d42b...3d2 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har litt samme erfaring, bare at jeg hadde en endring fra å være kjempedårlig (tvangsinnlagt i månedsvis med masse bruk av tvang og greier) til å bli bare vanlig dårlig, for så å kunne fungere og blant annet studere (om enn deltid) etter å ha startet med litium. Jeg fikk først blandet personlighetsforstyrrelse som diagnose, men kjente meg aldri igjen i den. Den ble så endret til bp2 da jeg fikk psykiater på poliklinikken. Har hele tiden gått i terapi, og nå vurderer vi å avslutte. Men terapien stagnerte litt da jeg måtte bytte behandler og ikke har på langt nær like god kjemi med den nye, hun er også veldig uerfaren. Anonymkode: 1d42b...3d2 Rettelse: Det var litt uklart, men gikk fra å være kjempedårlig til å være "bare" dårlig etter å ha brukt Lamictal i noen mnd, men ble aldri bra eller nesten bra. Så til slutt når diagnosen ble endret ble jeg satt på litium og har merket stor forskjell. Anonymkode: 1d42b...3d2 0 Siter
nachnoo Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden munchin skrev (22 minutter siden): Men etter at man dobler Litium-dosen kjenner på markant bedring. Diagnose depresjon og angst (usikker bp2-diagnose). @nachnoo Det betyr at du nå har fått korrekt behandling og at lidelsen din er av biologisk natur. 0 Siter
munchin Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden nachnoo skrev (9 minutter siden): Det betyr at du nå har fått korrekt behandling og at lidelsen din er av biologisk natur. Hva betyr "av biologisk "natur? Bp2-diagnosen min er fjernet på papiret. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden munchin skrev (3 minutter siden): Hva betyr "av biologisk "natur? Bp2-diagnosen min er fjernet på papiret. I motsetning til psykologisk. Sånn at den må behandles med medisiner. I motsetning til rent psykologiske lidelser som personlighetsforstyrrelser som ikke skal behandles med medisiner, men med psykoterapi. Han har ikke svart deg på om du har tilbakevendende depresjon eller bipolar. Litium kan ha effekt på begge deler. Anonymkode: 5ae88...88a 0 Siter
munchin Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I motsetning til psykologisk. Sånn at den må behandles med medisiner. I motsetning til rent psykologiske lidelser som personlighetsforstyrrelser som ikke skal behandles med medisiner, men med psykoterapi. Han har ikke svart deg på om du har tilbakevendende depresjon eller bipolar. Litium kan ha effekt på begge deler. Anonymkode: 5ae88...88a Riktig, takk. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har litt samme erfaring, bare at jeg hadde en endring fra å være kjempedårlig (tvangsinnlagt i månedsvis med masse bruk av tvang og greier) til å bli bare vanlig dårlig, for så å kunne fungere og blant annet studere (om enn deltid) etter å ha startet med litium. Jeg fikk først blandet personlighetsforstyrrelse som diagnose, men kjente meg aldri igjen i den. Den ble så endret til bp2 da jeg fikk psykiater på poliklinikken. Har hele tiden gått i terapi, og nå vurderer vi å avslutte. Men terapien stagnerte litt da jeg måtte bytte behandler og ikke har på langt nær like god kjemi med den nye, hun er også veldig uerfaren. Anonymkode: 1d42b...3d2 Man blir ikke så utagerende ved å ha bp2 at man må tvinges og beltelegges .... Anonymkode: d8b73...2ff 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man blir ikke så utagerende ved å ha bp2 at man må tvinges og beltelegges .... Anonymkode: d8b73...2ff Jo, ved blandet episode så kan man bli det. Det er en svært kaotisk tilstand. Hvorfor bestrider du det utdannede psykiatere sier? Hva mener du diagnosen min er da liksom? For jeg har aldri vært manisk så det er ikke bp1. Anonymkode: 1d42b...3d2 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo, ved blandet episode så kan man bli det. Det er en svært kaotisk tilstand. Hvorfor bestrider du det utdannede psykiatere sier? Hva mener du diagnosen min er da liksom? For jeg har aldri vært manisk så det er ikke bp1. Anonymkode: 1d42b...3d2 Altså blandet pf (trekk fra unnvikende og schizoid pf) skulle jo i alle fall ikke tilsi det, så det må jo være noe som forklarer tilstanden, og bp2 stemmer mye bedre med symptomer og varierende stemningsperioder. Anonymkode: 1d42b...3d2 0 Siter
nachnoo Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden munchin skrev (57 minutter siden): Han har ikke svart deg på om du har tilbakevendende depresjon eller bipolar. Det kan jeg heller ikke svare på uten å vite om vedkommende noen gang har vært hypoman/manisk. 0 Siter
nachnoo Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor bestrider du det utdannede psykiatere sier? Noen har lest litt i en psykiatribok og har et helt teoretisk forhold til diagnoser. De tror at alt kan plasseres i bokser med navn på. 0 Siter
munchin Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden nachnoo skrev (28 minutter siden): Det kan jeg heller ikke svare på uten å vite om vedkommende noen gang har vært hypoman/manisk. Jeg kvalifiserer til en stk hypoman episode. Etterfulgt av år med depresjon. Kan bipolar utløses etter år med påkjenning/stressende livssituasjon? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.