ISW Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Noen refleksjoner rundt det. Jeg er litt bekymret og ønsker å ta tak i situasjonen før det blir et større problem, altså før det MÅ tas tak i. Jeg vil gjøre noen grep nå, både av hensyn til helse, økonomi og vekt. Kort sagt opplever jeg, og er bekymret for, at alkoholen har "sneket" seg inn i mange aspekter av livet mitt, der den ikke i samme grad var tidligere. Jeg lever på mange måter et litt "ungdommelig" liv (ingen barn, osv), samtidig som drikkingen fra "voksenlivet" har fått plass. Det baller litt på seg. Det blir gjerne noen øl etter jobb fredag, enten til maten eller på afterwork med venner eller kolleger. Gjerne noe vin eller øl til maten lørdag. Det kan være pils med kolleger, vinsmaking med jobben, dra ut med venner en gang i blant, at man tar middagen ute med noen glass til en onsdag, julebord, bursdager, andre feiringer - det er ikke at hver av disse tingene nødvendigvis skjer så ofte eller er så dramatiske i seg selv (det meste er jo isolert sett ganske normalt) - men summen blir for høy. Jeg føler at det går litt ut over andre ting i livet mitt som er sunnere og gir mer overskudd (selv om jeg svært sjelden er på "fylla" så blir man jo gjerne litt redusert dagen etter, og i en prestasjonskrevende jobb, familie som krever sitt, osv - så er det energi jeg ikke har så lyst til å bruke på slikt). Jeg har forsøkt å analysere litt årsaken til at det har blitt som det har blitt. Foruten en jobb, et miljø, og en uvane med at det blir for mye "kos" - så har jeg nok ingen veldig alarmerende grunner til å drikke. Aldri for å dempe negative følelser eller angst, jeg drikker aldri om morgenen, det virker for meg utelukkende som noe som oppleves positivt og i en hyggelig setting. Likevel ønsker jeg i større grad å gjøre disse positive tingene uten at det skal innebære så mye alkohol, så stort pengebruk, eller så mange kalorier. Jeg holder fortsatt på med å gå ned i vekt - og merker at alkohol, og særlig øl, er et hinder i denne prosessen. En halvliter har jo 200-300 kalorier, en sixpack har 1000-1500 (hvilket tilsvarer en vektoppgang på 200-300 gram kroppsfett). Jeg prøver å spare penger til hyggelige ting, og er det noe som er sikkert, så er det at det er dyrt å drikke i Norge. Særlig ute, og særlig kombinert med et godt måltid. Og jeg vet at jeg har en viss arvelig disposisjon for alkoholproblemer, og at alkohol i større mengder jo ikke er bra for helsa. Alt i alt - jeg ønsker å redusere alkoholforbruket mitt - og ikke minst - jeg ønsker å redusere alkoholens plass i livet mitt. Det er sikkert greit å ta seg noen glass iblant, men kanskje max. en gang i uka eller kanskje enda sjeldnere. Spørsmålet som jeg filosoferer litt over, er hva jeg kan erstatte dette "kosebehovet" med - eller behovet for avkobling, positive opplevelser og det sosiale. Denne uka har jeg vært avholds, og jeg planlegger en "hvit" helg og sannsynligvis neste uke. Jeg har takket nei til noen sosiale ting. Det går jo helt fint - jeg har ingen fysiske behov for å drikke. Men jeg merker at jeg kanskje kjeder meg litt, og lurer nesten litt på hvordan en fredag uten denne vanlige "kosen" skal bli - det er skremmende å si, men når jeg ikke har helger med frivillige vakter eller jobb, så begynner det å bli lenge siden det var en alkoholfri helg sist. Vekten går ned - og det raskt. Det er mange positive sider med å kutte alkoholen. Har tatt utallige tester og lest mange artikler om alkoholproblemer. På AUDIT scorer jeg 9-10 poeng, og det er for mye. Vil gjerne ned i 3-4 poeng. Som sagt har jeg risikofaktorer, jobb innen finans med mye sosialt, angstproblematikk og noe familiær disposisjon. Vet ikke helt hva jeg vil fram til med dette innlegget - kanskje noen råd (og ikke så mange pekefingre) rundt hvordan jeg i større grad kan holde alkoholen ute av sosiale settinger, hyggelige stunder, ferier, osv - og litt hjelp til å ta tak i problemet før det eventuelt blir større. 1 Siter
Drømmeautomat Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Jeg og mange av vennene mine har gjort seg lignende refleksjoner. Her er er mine råd: - Bestem deg for et maks antall enheter per uke og maks antall dager du vil tillate deg å drikke. Ikke bare si én gang og to enheter fordi det er sunt, spør deg selv om hva som er realistisk og vei for og imot. - Før logg over alle enheter du drikker og når. Et enkelt regneark funker fint. Da kan du også få snitt per uke for et år osv. Noe av det viktigste her er at du bevisstgjøres hvor mye du faktisk drikker. - Ikke si nei til sosiale ting fordi det foregår på et sted der alkohol er typisk (bar, konsert osv.). Venn deg til å være sosial uten å måtte drikke. Forvent spørsmål og kanskje lett press fra omgivelsene. Drikk evt. alkoholfritt øl. Du kan få bartenderen til å helle over i glass. Det gir også føringer for settingen mentalt: på bar med øl, alt som før. - De gangene du drikker: Vurder å bruke appen Lykkepromille. Der registrerer du hva du drikker fortløpende i løpet av kvelden og får et anslag om promille. Dette er en flott, lite moraliserende app som hjelper deg å ligge under 1 i promille. 1 Siter
Synva Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Hei! Dette var et reflektert innlegg. Med mange års erfaring fra avhengighetsbehandling (det er kanskje ikke tillatt å nevne yrkesgruppe, jeg er ganske ny her) vil jeg formidle det positive i at du selv fremstår motivert for endring. Pasienter som stadig kommer tilbake later til, selvsagt på gruppenivå, å ha mindre grad av indre motivasjon. Samtidig er det nok relativt vanlig at det er knyttet en viss grad av ambivalens til å kutte eller redusere forbruket. Jeg vet at mange nok unnlater å søke hjelp, f eks via fastlegen, grunnet frykt for at det blant annet kan få betydning for førerkort. Men er det å søke slik hjelp et alternativ for deg? 1 Siter
ISW Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden Drømmeautomat skrev (6 minutter siden): Jeg og mange av vennene mine har gjort seg lignende refleksjoner. Her er er mine råd: - Bestem deg for et maks antall enheter per uke og maks antall dager du vil tillate deg å drikke. Ikke bare si én gang og to enheter fordi det er sunt, spør deg selv om hva som er realistisk og vei for og imot. - Før logg over alle enheter du drikker og når. Et enkelt regneark funker fint. Da kan du også få snitt per uke for et år osv. Noe av det viktigste her er at du bevisstgjøres hvor mye du faktisk drikker. - Ikke si nei til sosiale ting fordi det foregår på et sted der alkohol er typisk (bar, konsert osv.). Venn deg til å være sosial uten å måtte drikke. Forvent spørsmål og kanskje lett press fra omgivelsene. Drikk evt. alkoholfritt øl. Du kan få bartenderen til å helle over i glass. Det gir også føringer for settingen mentalt: på bar med øl, alt som før. - De gangene du drikker: Vurder å bruke appen Lykkepromille. Der registrerer du hva du drikker fortløpende i løpet av kvelden og får et anslag om promille. Dette er en flott, lite moraliserende app som hjelper deg å ligge under 1 i promille. Av og til minner du meg om Mimir Kristjansson, både politisk og med tanke på refleksjoner. Det er positivt ment Tusen takk for et godt svar. Jeg skal følge rådene dine - jeg ønsker ikke å slutte og drikke, men jeg ønsker som sagt (og som du også har opplevd). Ja, jeg tenker det er viktig å prøve og holde alkoholen ute av, eller i mindre grad i, ellers positive opplevelser, som konsert, sosialt liv, god mat, osv. Sånn at man fortsatt kan ha positive opplevelser men som i mindre grad innebærer alkohol. 1 Siter
ISW Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden Synva skrev (5 minutter siden): Hei! Dette var et reflektert innlegg. Med mange års erfaring fra avhengighetsbehandling (det er kanskje ikke tillatt å nevne yrkesgruppe, jeg er ganske ny her) vil jeg formidle det positive i at du selv fremstår motivert for endring. Pasienter som stadig kommer tilbake later til, selvsagt på gruppenivå, å ha mindre grad av indre motivasjon. Samtidig er det nok relativt vanlig at det er knyttet en viss grad av ambivalens til å kutte eller redusere forbruket. Jeg vet at mange nok unnlater å søke hjelp, f eks via fastlegen, grunnet frykt for at det blant annet kan få betydning for førerkort. Men er det å søke slik hjelp et alternativ for deg? Hei, Tusen takk for et fint svar Angående fastlege og førerkort - ja, jeg har tenkt å snakke med fastlegen om dette. Jeg tror ikke jeg helt er der hvor jeg mister førerkortet, og jeg tror heller ikke det er behov for medikamentell oppfølging (Selincro, Campral eller Antabus), men det ville vært fint å snakke med noen om dette. Jeg nevnte det for moren min i går og hadde en lang prat med henne etter vi hadde vært på trening. Hun syntes det var fint at jeg tok det opp og hadde egentlig tenkt litt på det selv. Jeg føler meg ett eller annet sted i mellom "normalt" og "noe som MÅ tas tak i". Altså ikke så alvorlig at jeg kan kalle meg alkoholiker, men definitivt noe jeg kan profitere på å gjøre noe med. 0 Siter
Glitter Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Så bra du vil ta tak i det. Tross alt uansett hva som er motivet for å drikke (for deg "sunne" motiv) så er det like skadelig fysisk. Heier på deg! Selv har jeg innsett at jeg bør slutte helt. Men jeg har jo en annen problematikk. 1 Siter
ISW Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden Glitter skrev (9 minutter siden): Så bra du vil ta tak i det. Tross alt uansett hva som er motivet for å drikke (for deg "sunne" motiv) så er det like skadelig fysisk. Heier på deg! Selv har jeg innsett at jeg bør slutte helt. Men jeg har jo en annen problematikk. Tusen takk! Jeg har lurt litt på hvordan det går med deg - hva erstatter du ølen med for tiden? 0 Siter
Stikkelsbær Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Anbefaler alkoholfri øl og vin (vin hvis du vil ned i vekt). Det finnes mye godt, og tar vare på kosefølelsen ved helge-middagene. Går an å ta annethvert glass alkoholfritt hvis du fortsatt ønsker litt følelse av rus. Ellers må en jo bare bestemme seg. Syns i alle at du ikke skal takke nei til sosiale sammenkomster. Å være helt edru har mange fordeler: våkne mer opplagt, og klar til å kjøre bil hele tida. 0 Siter
ISW Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden Stikkelsbær skrev (26 minutter siden): Anbefaler alkoholfri øl og vin (vin hvis du vil ned i vekt). Det finnes mye godt, og tar vare på kosefølelsen ved helge-middagene. Går an å ta annethvert glass alkoholfritt hvis du fortsatt ønsker litt følelse av rus. Ellers må en jo bare bestemme seg. Syns i alle at du ikke skal takke nei til sosiale sammenkomster. Å være helt edru har mange fordeler: våkne mer opplagt, og klar til å kjøre bil hele tida. Hei! Takk for svar. Har prøvd å tenke på et svar en liten stund nå men får det på en måte ikke til. Jeg ser absolutt argumentet med alkoholfri øl som Drømmeautomat skriver over, hvis man er ute og ikke ønsker drikkepresset. Jeg sliter imidlertid for det første med å finne en alkoholfri øl som jeg synes er god (synes når ølen ikke inneholder alkohol at det blir mye restsukker i ølen som gjør at den smaker vørterøl eller generelt søtt). Det samme med vin. Men det finnes sikkert Men et annet aspekt er at jeg kanskje tenker at det nettopp er denne "kunstige kosen" være seg alkohol, godteri eller hva som helst jeg må lære meg å leve uten. Det er jo lov å kose seg iblant, men jeg ønsker på en måte ikke å ha en slags avhengighet til en eller annen form for kos 3-4 ganger i uka Hvis man skal analysere det litt dypere, er det kanskje en kompensasjon for noe annet som mangler? 0 Siter
Glitter Skrevet 29 minutter siden Skrevet 29 minutter siden ISW skrev (1 time siden): Tusen takk! Jeg har lurt litt på hvordan det går med deg - hva erstatter du ølen med for tiden? Jeg erstatter den egentlig ikke med noe, men jeg kjenner på hvor mye bedre jeg føler meg. Opplagt, følelsene mine er ikke flat, mindre deprimert, mer glad og det gjør jo godt for pengeboken. Alt i alt har jeg det bedre. Så hvorfor skal jeg ødelegge det med alkohol? Lettere å gå ned i vekt er det jo også. Mer energi til å være med ungene. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.