ISW Skrevet 25. oktober Forfatter Skrevet 25. oktober Grendel skrev (15 minutter siden): Jeg synes 20-25 enheter i uka høres mye ut, for å være helt ærlig, selv om du er en stor gutt. Jeg tror ikke du er alkoholiker, men "What's in a name?" som Shakespeare sa. Det er ikke sunt. Jeg tror du gjør lurt i å drikke mindre når du er ute. Ta noen glass med vann innimellom. Se om du kan holde deg til 2 øl og ikke 7. Enig med deg. For ordens skyld mente jeg ikke 20-25 halvlitere, men enheter. Nå skal jeg ut og spise burger med en kamerat og se på at han drikker øl. Brus til meg 😊 5 Siter
cilie Skrevet 25. oktober Skrevet 25. oktober ISW skrev (2 timer siden): Nå skal jeg ut og spise burger med en kamerat og se på at han drikker øl. Brus til meg 😊 Igjen; jeg forstår ikke hvorfor du ikke tar deg et par halvlitere nå. Jeg tror du i lengden vil ha det best med å ikke «dra noe ut» den ene eller andre veien. 0 Siter
Sokk Skrevet 25. oktober Skrevet 25. oktober Kjære @ISW Jeg har lest denne tråden med stor interesse, for jeg synes det er et interessant tema du tar opp. Jeg kjenner flere med like høyt alkoholforbruk som deg og de klarer seg helt fint. Jeg tenker ikke på dem som alkoholikere. Men jeg legger merke til at alkoholen har en stor plass i livet deres og at den betyr mye for dem, kanskje for mye. Hvor mye betyr den for deg? Det høres likevel ut som det meste av drikkingen skyldes ditt sosiale liv. Sånn sett er du heldig som har et så aktivt sosialt liv og så mange gode grunner til å nyte og feire. Fra et sosialt perspektiv vil jeg tenke at drikkingen din er helt innafor. Vi har en kultur som omfavner alkoholen. Få mennesker vil se ned på deg fordi du drikker mye, nesten snarere tvert imot er det et sikkert tegn på at du «har et liv». Fra et helseperspektiv har du jo fått med deg at de nyeste anbefalingene går ut på at det ikke finnes noen trygg nedre grense. Gamle sannheter om at litt rødvin er sunt, eller at måtehold er sunt, de er forkastet. Men kulturen henger litt etter, noe svar i denne tråden også reflekterer. For din egen fysiske helse er det derfor positivt med hver eneste enhet du kan redusere, så vidt jeg har forstått. Så får du foreta en avveining. Helsemessig er det best med totalavhold eller minst mulig alkohol. Men det er ditt liv. Og det er ikke sikkert at du blir lykkeligst av å gjøre alt du kan for å redusere risikoen for f.eks kreft mest mulig. Litt risiko må vi nok uansett ha i livet, så får hver enkelt prioritere hvilken risiko vi velger å ta. Hvor opptatt er du av å optimalisere egen fysiske helse? Jeg har lyktes med en dramatisk reduksjon av mitt alkoholforbruk, men det kan jeg neppe ta æren for selv. Det skyldes at livet mitt har gått fra å inneholde mye fest, kos og sosialt, til i hovedsak å inneholde plikt og strev. Til tross for redusert alkoholforbruk har netto helsegevinst neppe vært positiv. Jeg støtter andres råd om å trene mer for å gjøre det mindre attraktivt å drikke og å drikke mindre hver gang du er ute. Drikk langsommere og nyt mer. Ellers kan det være greit å ta en brus hvis det har blitt mange dager med drikking den uka. 3 Siter
FjellOgDalar Skrevet 26. oktober Skrevet 26. oktober Viktig tema! Jeg synes selv det er synd at det skal ligge en forventning om å drikke i sosiale settinger. Man kan ha det gøy uten. Personlig har jeg ingen problem med å drikke alkoholfritt sammen med andre som drikker alkohol. Heller det enn å holde meg unna og bli sittende aleine. Eller rett og slett sprekke, jeg kan jo skylde på tidligere avhengighet - selv om jeg egentlig synes det er fullstendig irrelevant. Det finnes mange gode grunner til å velge bort alkohol. 1 Siter
knas Skrevet 26. oktober Skrevet 26. oktober For meg ser det også ut som du har et ganske vanlig alkoholforbruk for en som bor i Oslo med sosialt liv og din type jobb. Jeg kjenner flere som er likedan. Jeg var en del av et slikt miljø da jeg bodde i Oslo. Det ble slitsomt, fordi jeg liker ikke å drikke så mye så jevnlig. Så jeg ble rett og slett lei av det, og lei av at det er så viktig del av det sosiale. Men nå har jeg flyttet et mindre sted og har en type jobb som gjør det mindre vanlig, pluss en migrene som har gjort at jeg har nesten kuttet ut all alkohol fordi den trigger anfall. Jeg har ikke erstattet fredags- og lørdagsglassene med vin med noe; jeg ser på tv uten vin bare. Men det er klart at hvis du vil ned i vekt, så er det effektivt å kutte alkohol. Du ka jo bruke det som motivasjon for å gå ned på antall enheter i uka, og gjøre et kanskje lettere å si nei også? Uten at du trenger problematisere forbruket ditt så veldig. 1 Siter
Nicklusheletida Skrevet 27. oktober Skrevet 27. oktober ISW skrev (På 24.10.2025 den 10.37): Noen refleksjoner rundt det. Jeg er litt bekymret og ønsker å ta tak i situasjonen før det blir et større problem, altså før det MÅ tas tak i. Jeg vil gjøre noen grep nå, både av hensyn til helse, økonomi og vekt. Kort sagt opplever jeg, og er bekymret for, at alkoholen har "sneket" seg inn i mange aspekter av livet mitt, der den ikke i samme grad var tidligere. Jeg lever på mange måter et litt "ungdommelig" liv (ingen barn, osv), samtidig som drikkingen fra "voksenlivet" har fått plass. Det baller litt på seg. Det blir gjerne noen øl etter jobb fredag, enten til maten eller på afterwork med venner eller kolleger. Gjerne noe vin eller øl til maten lørdag. Det kan være pils med kolleger, vinsmaking med jobben, dra ut med venner en gang i blant, at man tar middagen ute med noen glass til en onsdag, julebord, bursdager, andre feiringer - det er ikke at hver av disse tingene nødvendigvis skjer så ofte eller er så dramatiske i seg selv (det meste er jo isolert sett ganske normalt) - men summen blir for høy. Jeg føler at det går litt ut over andre ting i livet mitt som er sunnere og gir mer overskudd (selv om jeg svært sjelden er på "fylla" så blir man jo gjerne litt redusert dagen etter, og i en prestasjonskrevende jobb, familie som krever sitt, osv - så er det energi jeg ikke har så lyst til å bruke på slikt). Jeg har forsøkt å analysere litt årsaken til at det har blitt som det har blitt. Foruten en jobb, et miljø, og en uvane med at det blir for mye "kos" - så har jeg nok ingen veldig alarmerende grunner til å drikke. Aldri for å dempe negative følelser eller angst, jeg drikker aldri om morgenen, det virker for meg utelukkende som noe som oppleves positivt og i en hyggelig setting. Likevel ønsker jeg i større grad å gjøre disse positive tingene uten at det skal innebære så mye alkohol, så stort pengebruk, eller så mange kalorier. Jeg holder fortsatt på med å gå ned i vekt - og merker at alkohol, og særlig øl, er et hinder i denne prosessen. En halvliter har jo 200-300 kalorier, en sixpack har 1000-1500 (hvilket tilsvarer en vektoppgang på 200-300 gram kroppsfett). Jeg prøver å spare penger til hyggelige ting, og er det noe som er sikkert, så er det at det er dyrt å drikke i Norge. Særlig ute, og særlig kombinert med et godt måltid. Og jeg vet at jeg har en viss arvelig disposisjon for alkoholproblemer, og at alkohol i større mengder jo ikke er bra for helsa. Alt i alt - jeg ønsker å redusere alkoholforbruket mitt - og ikke minst - jeg ønsker å redusere alkoholens plass i livet mitt. Det er sikkert greit å ta seg noen glass iblant, men kanskje max. en gang i uka eller kanskje enda sjeldnere. Spørsmålet som jeg filosoferer litt over, er hva jeg kan erstatte dette "kosebehovet" med - eller behovet for avkobling, positive opplevelser og det sosiale. Denne uka har jeg vært avholds, og jeg planlegger en "hvit" helg og sannsynligvis neste uke. Jeg har takket nei til noen sosiale ting. Det går jo helt fint - jeg har ingen fysiske behov for å drikke. Men jeg merker at jeg kanskje kjeder meg litt, og lurer nesten litt på hvordan en fredag uten denne vanlige "kosen" skal bli - det er skremmende å si, men når jeg ikke har helger med frivillige vakter eller jobb, så begynner det å bli lenge siden det var en alkoholfri helg sist. Vekten går ned - og det raskt. Det er mange positive sider med å kutte alkoholen. Har tatt utallige tester og lest mange artikler om alkoholproblemer. På AUDIT scorer jeg 9-10 poeng, og det er for mye. Vil gjerne ned i 3-4 poeng. Som sagt har jeg risikofaktorer, jobb innen finans med mye sosialt, angstproblematikk og noe familiær disposisjon. Vet ikke helt hva jeg vil fram til med dette innlegget - kanskje noen råd (og ikke så mange pekefingre) rundt hvordan jeg i større grad kan holde alkoholen ute av sosiale settinger, hyggelige stunder, ferier, osv - og litt hjelp til å ta tak i problemet før det eventuelt blir større. Egentlig så MÅ det vel tas tak i nå og ikke senere. Jeg har kanskje litt irriterende god hukommelse, men jeg husker du skrev på dagbokforumet at du var forbannet på fastlegen som hadde sagt til deg at du nå ikke får flere sjanser til å få ned kolestrolet. Hvis du retter den forbannelsen mot deg selv i steden, så blir det lettere å gjøre noe med det, tror jeg. Nå blir du sikkert forbannet på meg også og det kan jeg forstå. Jeg synes det er store mengder alkohol du drikker og jeg har skjønt du er glad i burger også. Du er jo god på dette med hjertet og kolestrol, men det hjelper lite med teorikunnskapene, hvis ikke du bruker kunnskapene dine. Jeg tror du klarer dette, hvis du virkelig vil Forøvrig enig med Frosken i at du for all del ikke må slutte å være sosial. 0 Siter
ISW Skrevet 27. oktober Forfatter Skrevet 27. oktober Nicklusheletida skrev (1 time siden): Egentlig så MÅ det vel tas tak i nå og ikke senere. Jeg har kanskje litt irriterende god hukommelse, men jeg husker du skrev på dagbokforumet at du var forbannet på fastlegen som hadde sagt til deg at du nå ikke får flere sjanser til å få ned kolestrolet. Hvis du retter den forbannelsen mot deg selv i steden, så blir det lettere å gjøre noe med det, tror jeg. Nå blir du sikkert forbannet på meg også og det kan jeg forstå. Jeg synes det er store mengder alkohol du drikker og jeg har skjønt du er glad i burger også. Du er jo god på dette med hjertet og kolestrol, men det hjelper lite med teorikunnskapene, hvis ikke du bruker kunnskapene dine. Jeg tror du klarer dette, hvis du virkelig vil Forøvrig enig med Frosken i at du for all del ikke må slutte å være sosial. Hei, Bare en liten påminnelse (uten at det egentlig gjorde så veldig mye i denne konkrete saken) - det er ikke lov å referere fra dagbokdelen av forumet til åpent forum. Jeg tåler det, men du bør ikke gjøre det, da det er et regelbrudd og det kan skrives ting på dagbokforumet man ikke ønsker å dele med alle brukere eller Google. Ellers et interessant svar du kommer med, det er litt interessant å se hvordan ulike mennesker har ulike perspektiver på dette, ut fra hvilken bakgrunn man selv har og hva man er vant med. Noen definerer dette forbruket som et definitivt alkoholproblem og noen som et normalt liv i Oslo. Jeg velger vel å se det litt midt i mellom - jeg har single venner som er på date 4 ganger i uka med alkohol, pluss er ute i helgene, og ikke definerer seg selv som å ha et alkoholproblem, samtidig som jeg kjenner de som omtrent er helt tørre nå, og drikker en gang i kvartalet (men da gjerne ender opp med å tilbe porselensguden klokken 22 på kvelden de gangene de drikker). Jeg velger vel fortsatt å tenke at dette bør tas tak i, og med det jeg mener med MÅ er at man i større grad har en avhengighet til alkohol. Nå har jeg hatt en hvit uke og litt til, selv om jeg har vært sosial, og jeg har hatt det hyggelig uten alkohol. Jeg er ganske klar på at et akseptabelt nivå kanskje er max 8-10 enheter i uka, og gjerne mindre, og at noen hvite uker og helger ikke er skadelig for noe som helst. Jeg husker da jeg for lenge siden sluttet med snus; det kom av erkjennelsen at snusen ikke medførte så mye positivt i livet mitt. Jeg ønsker ikke å komme dit hvor alkoholen blir det samme. 2 Siter
ISW Skrevet 27. oktober Forfatter Skrevet 27. oktober Sokk skrev (På 25.10.2025 den 20.46): Kjære @ISW Jeg har lest denne tråden med stor interesse, for jeg synes det er et interessant tema du tar opp. Jeg kjenner flere med like høyt alkoholforbruk som deg og de klarer seg helt fint. Jeg tenker ikke på dem som alkoholikere. Men jeg legger merke til at alkoholen har en stor plass i livet deres og at den betyr mye for dem, kanskje for mye. Hvor mye betyr den for deg? Det høres likevel ut som det meste av drikkingen skyldes ditt sosiale liv. Sånn sett er du heldig som har et så aktivt sosialt liv og så mange gode grunner til å nyte og feire. Fra et sosialt perspektiv vil jeg tenke at drikkingen din er helt innafor. Vi har en kultur som omfavner alkoholen. Få mennesker vil se ned på deg fordi du drikker mye, nesten snarere tvert imot er det et sikkert tegn på at du «har et liv». Fra et helseperspektiv har du jo fått med deg at de nyeste anbefalingene går ut på at det ikke finnes noen trygg nedre grense. Gamle sannheter om at litt rødvin er sunt, eller at måtehold er sunt, de er forkastet. Men kulturen henger litt etter, noe svar i denne tråden også reflekterer. For din egen fysiske helse er det derfor positivt med hver eneste enhet du kan redusere, så vidt jeg har forstått. Så får du foreta en avveining. Helsemessig er det best med totalavhold eller minst mulig alkohol. Men det er ditt liv. Og det er ikke sikkert at du blir lykkeligst av å gjøre alt du kan for å redusere risikoen for f.eks kreft mest mulig. Litt risiko må vi nok uansett ha i livet, så får hver enkelt prioritere hvilken risiko vi velger å ta. Hvor opptatt er du av å optimalisere egen fysiske helse? Jeg har lyktes med en dramatisk reduksjon av mitt alkoholforbruk, men det kan jeg neppe ta æren for selv. Det skyldes at livet mitt har gått fra å inneholde mye fest, kos og sosialt, til i hovedsak å inneholde plikt og strev. Til tross for redusert alkoholforbruk har netto helsegevinst neppe vært positiv. Jeg støtter andres råd om å trene mer for å gjøre det mindre attraktivt å drikke og å drikke mindre hver gang du er ute. Drikk langsommere og nyt mer. Ellers kan det være greit å ta en brus hvis det har blitt mange dager med drikking den uka. Tusen takk for fint svar, og beklager litt sen tilbakemelding! Du har nok helt rett i at helsa ikke bryr seg om du drikker en halvflaske sprit alene klokken 8 om morgenen tre ganger i uka, eller drikker en sixpack på fest eller i sosial setting. Så fra et helseperspektiv er det jo all grunn til å redusere på alkoholen, selv om alkohol jo har noen positive helseeffekter (f.eks. økt HDL kolesterol) så overskygger nok det negative. Det er som sagt en litt interessant erkjennelse at du kan spise et godt måltid uten vin, eller ha det hyggelig sosialt og drikke brus, som jeg gjorde nå i helgen. Som jeg skrev tidligere i tråden, så opplever jeg at en normal maksgrense (og så kan man eventuelt se på ferier, hytteturer, og andre ting man ikke gjør så ofte, litt annerledes) kan være 8-10 enheter i uka, og så tåler man også fint en hvit helg, uke eller måned i ny og ne. 0 Siter
ISW Skrevet 27. oktober Forfatter Skrevet 27. oktober knas skrev (15 timer siden): For meg ser det også ut som du har et ganske vanlig alkoholforbruk for en som bor i Oslo med sosialt liv og din type jobb. Jeg kjenner flere som er likedan. Jeg var en del av et slikt miljø da jeg bodde i Oslo. Det ble slitsomt, fordi jeg liker ikke å drikke så mye så jevnlig. Så jeg ble rett og slett lei av det, og lei av at det er så viktig del av det sosiale. Men nå har jeg flyttet et mindre sted og har en type jobb som gjør det mindre vanlig, pluss en migrene som har gjort at jeg har nesten kuttet ut all alkohol fordi den trigger anfall. Jeg har ikke erstattet fredags- og lørdagsglassene med vin med noe; jeg ser på tv uten vin bare. Men det er klart at hvis du vil ned i vekt, så er det effektivt å kutte alkohol. Du ka jo bruke det som motivasjon for å gå ned på antall enheter i uka, og gjøre et kanskje lettere å si nei også? Uten at du trenger problematisere forbruket ditt så veldig. Takk for fint svar Igjen, så er det litt interessant å se de ulike perspektivene. Det virker som om definisjonen på å ha et alkoholproblem kanskje beror mye på andre ting enn antallet enheter konsumert, der helsevesenet muligens er mer rigid. Ingen reagerer på om du drikker tre øl på flyplassen klokken 8 om morgenen mens du venter på flyet til Granca. Om du har tre øl stående på nattbordet du heller nedpå for å komme deg opp av sengen, er det langt verre. Det er jo logisk. Men helse og lever skiller ikke på disse tingene. En litt skuffende detalj jeg må nevne er at etter denne hvite uka, så har faktisk ikke vekten gått ned (den gikk ned de foregående ukene). Men jeg går ut fra at en uke er for kort tid til å konkludere, dessuten har jeg trent en del styrke denne uka og det binder vel litt vann i kroppen. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 27. oktober Skrevet 27. oktober (endret) ISW skrev (1 time siden): Hei, Bare en liten påminnelse (uten at det egentlig gjorde så veldig mye i denne konkrete saken) - det er ikke lov å referere fra dagbokdelen av forumet til åpent forum. Jeg tåler det, men du bør ikke gjøre det, da det er et regelbrudd og det kan skrives ting på dagbokforumet man ikke ønsker å dele med alle brukere eller Google. Ellers et interessant svar du kommer med, det er litt interessant å se hvordan ulike mennesker har ulike perspektiver på dette, ut fra hvilken bakgrunn man selv har og hva man er vant med. Noen definerer dette forbruket som et definitivt alkoholproblem og noen som et normalt liv i Oslo. Jeg velger vel å se det litt midt i mellom - jeg har single venner som er på date 4 ganger i uka med alkohol, pluss er ute i helgene, og ikke definerer seg selv som å ha et alkoholproblem, samtidig som jeg kjenner de som omtrent er helt tørre nå, og drikker en gang i kvartalet (men da gjerne ender opp med å tilbe porselensguden klokken 22 på kvelden de gangene de drikker). Jeg velger vel fortsatt å tenke at dette bør tas tak i, og med det jeg mener med MÅ er at man i større grad har en avhengighet til alkohol. Nå har jeg hatt en hvit uke og litt til, selv om jeg har vært sosial, og jeg har hatt det hyggelig uten alkohol. Jeg er ganske klar på at et akseptabelt nivå kanskje er max 8-10 enheter i uka, og gjerne mindre, og at noen hvite uker og helger ikke er skadelig for noe som helst. Jeg husker da jeg for lenge siden sluttet med snus; det kom av erkjennelsen at snusen ikke medførte så mye positivt i livet mitt. Jeg ønsker ikke å komme dit hvor alkoholen blir det samme. Ok, da skal jeg ikke refere fra dagbokforumet. Tar det til meg . Jeg følte at jeg var streng da jeg svarte deg, men det kom av at jeg følte mange var for " snille" Jeg bor selv i Oslo og reagerte på at noen mente det var et normalt liv. Jeg synes det blir en bagatalisering. Du har jo lyst til å gjøre noe med det. Det stemmer sikkert at det er mer normalt for single å drikke mer. Men det betyr jo ikke at det er sunnere for single Så bra du har hatt ei hvit uke. Da er du på rett vei Endret 27. oktober av Nicklusheletida . 0 Siter
knas Skrevet 27. oktober Skrevet 27. oktober Jeg sier det er mer normalt blant en del i Oslo enn mange andre steder, ja. Men om det er så sunt, er en annen sak. 0 Siter
Sokk Skrevet 27. oktober Skrevet 27. oktober ISW skrev (1 time siden): selv om alkohol jo har noen positive helseeffekter (f.eks. økt HDL kolesterol) «Fordi mange store assosiasjonsstudier har vist overbevisende sammenheng mellom høyt HDL-kolesterol og lav risiko for hjerte- og karsykdommer, er det utviklet medikamenter som øker HDL-kolesterolet. Overraskelsen var derfor stor når studier har vist at slike medikamenter ikke reduserer risikoen for hjerte- og karsykdom. Også mendeliske randomiseringsstudier har vist at genvarianter som er knyttet til høyt eller lavt HDL-kolesterol er uten betydning for risiko for hjerte- og karsykdom. Den allmenne oppfatning nå er derfor at HDL-kolesterol er en markør for livsstilsfaktorer og genetiske faktorer som samlet påvirker risiko.» Drevon, Norheim, Blomhoff (red.) Mat og medisin (2025) 0 Siter
ISW Skrevet 27. oktober Forfatter Skrevet 27. oktober Sokk skrev (2 timer siden): «Fordi mange store assosiasjonsstudier har vist overbevisende sammenheng mellom høyt HDL-kolesterol og lav risiko for hjerte- og karsykdommer, er det utviklet medikamenter som øker HDL-kolesterolet. Overraskelsen var derfor stor når studier har vist at slike medikamenter ikke reduserer risikoen for hjerte- og karsykdom. Også mendeliske randomiseringsstudier har vist at genvarianter som er knyttet til høyt eller lavt HDL-kolesterol er uten betydning for risiko for hjerte- og karsykdom. Den allmenne oppfatning nå er derfor at HDL-kolesterol er en markør for livsstilsfaktorer og genetiske faktorer som samlet påvirker risiko.» Drevon, Norheim, Blomhoff (red.) Mat og medisin (2025) Det er egentlig litt interessant. Statiner er jo veldokumentert å senke risikoen, men man vet jo ikke hvorvidt det er FORDI de senker kolesterolet (LDL) eller samtidig med at de senker kolesterolet, men i tillegg demper betennelser i kroppen/blodårene. Andre medisiner kan jo senke kolesterolet, men er ikke dokumentert å senke risikoen. Når du sier det så var jeg vel egentlig klar over at «kunstig» heving av HDL (f.eks høydose niacin eller alkohol) ikke hadde dokumentert risikoreduksjon. Jeg var imidlertid ikke sikker på hvorvidt det var dokumentert at den ikke eksisterte eller bare ikke undersøkt nok. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.