AnonymBruker Skrevet 26. oktober Skrevet 26. oktober Jeg bruker AP etter antatt bp2-diagnose som ble tatt bort igjen. Burde jeg seponere denne da? Anonymkode: f0876...565 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. oktober Skrevet 26. oktober @nachnooAP brukt mot tankekjør og uro. Anonymkode: f0876...565 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. oktober Skrevet 26. oktober Merker du noe bedring etter du startet med AP, hvilken type og dose går du på? Uro og tankekjør er ikke diagnosespesifike symptomer og bare sekkebetegnelsen. Hva går tankekjøret ditt ut på? Anonymkode: 56535...839 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. oktober Skrevet 26. oktober Abilify 15 mg. Fikk det littegrann bedre da jeg startet opp. Tankekjør=selvmordstanker, skam, mindreverdighet. Anonymkode: f0876...565 0 Siter
nachnoo Skrevet 27. oktober Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (10 timer siden): @nachnooAP brukt mot tankekjør og uro. Anonymkode: f0876...565 AP brukes ikke bare mot psykose. Det brukes også der en kunne brukt benzo, men er redd for misbruk/avhengighet. Generelt kan alle AP brukes, men i 2025 er det nok quetiapin/Seroquel som er mest brukt. I dosering 25-100mg bruks det for søvn, mot tankekjør og angst. I området 300mg brukes det som stemningsstabilisator ved BP. Mot psykose bruses vanligvis doser på 4-800mg. PS: Alt dette er omtrentlige doser. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. oktober Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (11 timer siden): Abilify 15 mg. Fikk det littegrann bedre da jeg startet opp. Tankekjør=selvmordstanker, skam, mindreverdighet. Anonymkode: f0876...565 Nå har du jo fått svar av psykiater over. Personlig ville ikke jeg tatt AP, for det du beskriver. Men jeg baserer meg kun på egne erfaringer. Tar du AD da? Anonymkode: 56535...839 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. oktober Skrevet 27. oktober Latuda kan vel brukes mot behandlingsresistent depresjon? Det har vel ikke offisiell indikasjon for det i Norge, men i andre land. Anonymkode: c581a...0ec 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. oktober Skrevet 27. oktober Det høres veldig rart ut å bruke AP for angst og/eller depresjon. Det finnes mange andre medisiner som er godkjent for dette, med en mildere bivirkningsprofil. Det er også mange andre alternativer som står høyere opp på listen ved behandling av bipolar depresjon, som Lamictal, kvetiapin og litium. Abilify kan brukes mot bipolar lidelse, men da først og fremst mot mani og deretter forebyggende mot mani etter at manien har gått over. Er det derimot snakk om å behandle psykotisk depresjon gir det mening med AP. Det er i så fall en viktig detalj som ikke bør utelates i HI. Du må diskutere med legen hvor lenge du i så fall skal behandles med AP etter at psykosen har gått over. Du bør uansett ikke seponere medisiner basert på innlegg på et internettforum. Du bør snakke med fastlegen din om dette. PS. Antallet innlegg om de samme temaene fra tilsynelatende samme person begynner å få et visst tvangspreg. Jeg kjenner igjen dette fra meg selv, at jeg noen ganger må google alt og få bekreftelse på alt. Men det hjelper aldri. Du kommer til å spørre om nye lignende ting veldig snart. Jeg sier derfor dette av omsorg: forsøk å la det ligge, ikke gruble mer på de samme tingene og ikke søk bekreftelse med en gang du får et innfall om det. Anonymkode: 740ce...e78 0 Siter
nachnoo Skrevet 27. oktober Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (16 timer siden): Burde jeg seponere denne da? Om du burde seponere, er det kun legen din som kan gi et godt svar på. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. oktober Skrevet 27. oktober nachnoo skrev (3 timer siden): Om du burde seponere, er det kun legen din som kan gi et godt svar på. Grunnen til at jeg ennå står på AP er at jeg blir verre når jeg prøver å seponere mtp angst/uro. Som anonym over skriver "psykotisk depresjon". At man da behandles med AP. Jeg hadde psykotiske symptomer, men ikke psykose. Anonymkode: f0876...565 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. oktober Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Grunnen til at jeg ennå står på AP er at jeg blir verre når jeg prøver å seponere mtp angst/uro. Som anonym over skriver "psykotisk depresjon". At man da behandles med AP. Jeg hadde psykotiske symptomer, men ikke psykose. Anonymkode: f0876...565 Og mulig det er uvanlig å stå på AP kun ved depresjon (og angst). Anonymkode: f0876...565 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.