AnonymBruker Skrevet 30. oktober Skrevet 30. oktober De legger inn personer som kommer til legevaktene enten frivillig eller på tvang, men så blir de sendt hjem igjen dagen etter. Hvorfor sender legene på legevakten så mange pasienter inn når de burde vite at det blir bare over natta? Jeg tror de fleste vil være enige i at det gjør psyken bare enda verre (også for de med eupf) å være der 1 natt da hadde det vært bedre å ikke bli sendt inn i utgangspunktet. Da tenker jeg på stresset med å bli sendt inn på psykiatrisk og eventuelt traumene som kommer med det, masse nye folk og ligge å høre på skrikende og voldelige pasienter. Hva syns dere? Anonymkode: b4256...99e 0 Siter
stjernestøv Skrevet 30. oktober Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (28 minutter siden): De legger inn personer som kommer til legevaktene enten frivillig eller på tvang, men så blir de sendt hjem igjen dagen etter. Hvorfor sender legene på legevakten så mange pasienter inn når de burde vite at det blir bare over natta? Jeg tror de fleste vil være enige i at det gjør psyken bare enda verre (også for de med eupf) å være der 1 natt da hadde det vært bedre å ikke bli sendt inn i utgangspunktet. Da tenker jeg på stresset med å bli sendt inn på psykiatrisk og eventuelt traumene som kommer med det, masse nye folk og ligge å høre på skrikende og voldelige pasienter. Hva syns dere? Anonymkode: b4256...99e nei det der syns jeg er unødvendig og belastende for pasienten ja. 0 Siter
Glitter Skrevet 30. oktober Skrevet 30. oktober Jeg har ikke blitt sendt hjem dagen etter, men hvis jeg ble det, så hadde jeg nok opplevd det som belastning og som en avvisning av mine problemer/smerter. Det motsatte av en validering. 0 Siter
nachnoo Skrevet 30. oktober Skrevet 30. oktober 1. Bl.a. fordi de fleste pasientene dramatiserer og direkte eller indirekte kommuniserer at de vil skade seg om de ikke blir lagt inn. I så fall er legen redd for å bli anklaget for ikke å ha "tatt pasienten på alvor". 2. Hva er det pasientene er ute etter på legevakt om det ikke er for å bli innlagt? Det er jo ingenting en travel legevakt kan gjøre for å fikse deres problemer - bortsett fra innleggelse. 4 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. oktober Skrevet 30. oktober Kan jo spørre DPS om det samme, med alle pasientene de har daglig og ukentlig. Hvor mange av de ender ikke opp som svøngdørspasienter? Ikke akkurat særlig god behandling man får i DPS, om man i det hele tatt kommer inn.... DPS er et håpløst system som ikke fungerer. Særlig for de med mer sammensatte problemstillinger. "Skal vi se. Passer det om du kommer til time om 2 uker?" Ja, lykke til med å bli frisk... Anonymkode: 1e2a5...9de 0 Siter
psykedeliker Skrevet 30. oktober Skrevet 30. oktober nachnoo skrev (6 timer siden): Det er jo ingenting en travel legevakt kan gjøre for å fikse deres problemer - bortsett fra innleggelse. Helsevesenet har noen utvidede juridiske fullmakter bl.a. nedfelt i Universitets- og høyskoleloven. Men få vet om det, og de brukes sjeldent. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. oktober Skrevet 30. oktober 6 hours ago, nachnoo said: 1. Bl.a. fordi de fleste pasientene dramatiserer og direkte eller indirekte kommuniserer at de vil skade seg om de ikke blir lagt inn. I så fall er legen redd for å bli anklaget for ikke å ha "tatt pasienten på alvor". 2. Hva er det pasientene er ute etter på legevakt om det ikke er for å bli innlagt? Det er jo ingenting en travel legevakt kan gjøre for å fikse deres problemer - bortsett fra innleggelse. Burde ikke legene på legevakten få mer utdanning i hvordan håndtere det da og hvordan skille virkelig suicidale fra de som kun har tanker eller selvskader? Og det er jo også sånn at legen på legevakten ringer jo til en psykiater på psykiatrisk og spør om han er enig i at personen skal legges inn. Da er det litt rart at denne psykiateren også tar så feil at personen sendes hjem dagen etter fordi de da vurderes til ikke fare for seg selv. Anonymkode: b4256...99e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. oktober Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Burde ikke legene på legevakten få mer utdanning i hvordan håndtere det da og hvordan skille virkelig suicidale fra de som kun har tanker eller selvskader? Og det er jo også sånn at legen på legevakten ringer jo til en psykiater på psykiatrisk og spør om han er enig i at personen skal legges inn. Da er det litt rart at denne psykiateren også tar så feil at personen sendes hjem dagen etter fordi de da vurderes til ikke fare for seg selv. Anonymkode: b4256...99e Da lærte jeg noe nytt i dag og. Visste ikke at legevakten refererte med psykiater. Fra DPS da eller psyk.? Anonymkode: 7d15e...8b0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. oktober Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Da lærte jeg noe nytt i dag og. Visste ikke at legevakten refererte med psykiater. Fra DPS da eller psyk.? Anonymkode: 7d15e...8b0 Det er fra psyk. Anonymkode: e467a...e5b 0 Siter
Drømmeautomat Skrevet 30. oktober Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Burde ikke legene på legevakten få mer utdanning i hvordan håndtere det da og hvordan skille virkelig suicidale fra de som kun har tanker eller selvskader? Det å vurdere selvmordsfare har vel aldri vært lett for noen, uansett utdanning. Skjønner godt at legene vil være på den sikre sida. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. oktober Skrevet 30. oktober 51 minutes ago, Drømmeautomat said: Det å vurdere selvmordsfare har vel aldri vært lett for noen, uansett utdanning. Skjønner godt at legene vil være på den sikre sida. Hvorfor vil de ikke være på den sikre siden dagen etter da? Er det bare for at det skal se bra ut på papiret? "denne pasienten har vært innlagt (i 12 timer) og fikk hjelp så ikke vår skyld at han tok selvmord". Anonymkode: b4256...99e 0 Siter
skogbrann Skrevet 30. oktober Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvorfor vil de ikke være på den sikre siden dagen etter da? Er det bare for at det skal se bra ut på papiret? "denne pasienten har vært innlagt (i 12 timer) og fikk hjelp så ikke vår skyld at han tok selvmord". Anonymkode: b4256...99e Sannsynligvis lettere for en psykiater å gjøre en vurdering etter 12 timers observasjon enn det er for en lege på legevakten som må basere seg på en 15 minutters lang samtale. Det er heller ikke lett for en vaktlege på psykiatrisk å ta en rask vurdering over telefon, som igjen baserer seg på legevaktlegens gjenfortelling av denne 15 minutters lange samtalen. Etter en lengre samtale med pasienten, og noen timers observasjon er det sannsynligvis enklere å vurdere situasjonen. 1 Siter
Drømmeautomat Skrevet 30. oktober Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hvorfor vil de ikke være på den sikre siden dagen etter da? Er det bare for at det skal se bra ut på papiret? "denne pasienten har vært innlagt (i 12 timer) og fikk hjelp så ikke vår skyld at han tok selvmord". De vil vel bokstavelig talt ikke at pasienten skal dø på deres vakt, sannsynligvis også av rent menneskelige grunner. En lege på legevakten tenker jo per definisjon akutt og har ikke ansvaret for pasientens ve og vel over tid. 1 Siter
Sokk Skrevet 30. oktober Skrevet 30. oktober Men hvis pasienten var akutt suicidal kvelden før. Så tilbringer de natten på sykehuset og spesialisten tenker at de ikke ser så suicidale ut likevel. Er det virkelig sånn at folk da er mindre suicidale idet de blir kastet ut fra avdelingen etter 12 timer? Hvis nei, så havner de vel bare tilbake på legevakten igjen? Da må jo enten spesialisten på avdelingen ha vurdert saken feil, eller bare har en policy på at enkelte pasient(grupp)er skal avvises med en gang. Men det fører til svingdørpasienter. 0 Siter
nachnoo Skrevet 30. oktober Skrevet 30. oktober 1. Legen på legevakten jobber under et enormt tidspress og har kanskje kun 20-30 minutter til vurdering - i beste fall. I tillegg er pasienten vanligvis ukjent for legen. 2. På akuttavdelingen observerer de pasienten over > 12 timer. De kjenner oftest pasienten fra før, og vurderingen skjer av en spesialist som driver med suicidalvurderinger daglig. 3. For mange pasienter har "suicidaliteten" gått over til dagen etter. 1 Siter
Anonymos Skrevet 30. oktober Skrevet 30. oktober Jeg skulle ønske det var enda mer allmenn kjent hvor travle de er på legevakten og hvor strengt de ofte må prioritere. Da ville mange psykisk syke pasienter sluppet å oppleve brutal avvisning og påfølgende skuffelse og legene på legevakten ville sluppet byrden det er med å bli satt i slike situasjoner. Mantraet om at det alltid er hjelp å få er fint, men jeg tror at en konsekvens er at dette tolkes så bokstavelig at noen tror det alltid er hjelp å få - uansett tid på døgnet. Og etter kl 16 er det stort sett bare legevakten som er tilgjengelig av helsehjelp, og da trekker folk dit. Bare en personlig refleksjon. 2 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. oktober Skrevet 31. oktober nachnoo skrev (11 timer siden): 1. Legen på legevakten jobber under et enormt tidspress og har kanskje kun 20-30 minutter til vurdering - i beste fall. I tillegg er pasienten vanligvis ukjent for legen. 2. På akuttavdelingen observerer de pasienten over > 12 timer. De kjenner oftest pasienten fra før, og vurderingen skjer av en spesialist som driver med suicidalvurderinger daglig. 3. For mange pasienter har "suicidaliteten" gått over til dagen etter. Hvorfor skriver du "suicidaliteten"? Fordi de fleste som kommer i kontakt med helsevesenet ikke er suicidale på ekte? Anonymkode: 7d15e...8b0 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. oktober Skrevet 31. oktober 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvorfor skriver du "suicidaliteten"? Fordi de fleste som kommer i kontakt med helsevesenet ikke er suicidale på ekte? Anonymkode: 7d15e...8b0 Hvorfor drar de på legevakten hvis det ikke er på ekte? Anonymkode: addc5...72e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. oktober Skrevet 31. oktober 1 minute ago, AnonymBruker said: Hvorfor drar de på legevakten hvis det ikke er på ekte? Anonymkode: addc5...72e Hvorfor drar de på legevakten hvis det ikke er på ekte? Anonymkode: addc5...72e 0 Siter
nachnoo Skrevet 31. oktober Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor drar de på legevakten hvis det ikke er på ekte? Anonymkode: addc5...72e De har et sterkt ubehag og mener de er suicidale. Terskelen for å beskrive seg selv som suicidal har sunket enormt på den tiden jeg har vært i faget. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.