Gå til innhold

Dr. Phil er han en dyktig psykiater?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som om han engasjerer mange. Negativt og positivt.

Anonymkode: 57079...e37

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han har vel ikke utdannelse som psykiater?

Anonymkode: 50561...a83

Skrevet

Dr. Phil (Phil McGraw) har ikke utdanning eller lisens som psykiater eller psykolog.

Her er en kort oversikt:

Han har en doktorgrad (Ph.D.) i klinisk psykologi fra University of North Texas (1989).

Han er altså utdannet psykolog, men ikke psykiater — en psykiater er lege (medisinsk utdannet) som har spesialisert seg i psykiatri.

Han har heller ikke vært lisensiert psykolog siden slutten av 1980-tallet. Han mistet lisensen sin etter noen klager og valgte deretter å ikke forlenge den.

Så kort sagt:

🧠 Dr. Phil har akademisk bakgrunn i psykologi, men ikke medisinsk utdanning eller psykiatrisk spesialisering, og han kan ikke praktisere som psykolog eller psykiater.

Fra ChatGPT 

AnonymBruker
Skrevet

Han er en sjarlatan.

Anonymkode: 03674...82a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Han er en sjarlatan.

Hva/hvorfor?

Skrevet

Om han er en god psykolog kan jeg ikke uttale meg om, siden jeg ikke er i posisjon til å vurdere faglighet hans og fordi jeg aldri har orket å se noe særlig på programmet. Det er i teorien mulig at han er flink rent faglig, men når han velger såpe-TV som format så har han ikke pasientens beste som førsteprioritet ihvertfall, heller et mål om mest mulig blest, oppmerksomhet og dermed penger. Og hvor god psykolog er man da?

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Reklamepauser hvert annet minutt og spekulativt. Han er nok mest opptatt av å tjene penger. Og så slipper kona hans til med salg i programmene. 

Skrevet
Anonymos skrev (8 minutter siden):

men når han velger såpe-TV som format så har han ikke pasientens beste som førsteprioritet ihvertfall, heller et mål om mest mulig blest, oppmerksomhet og dermed penger.

Nå er det noen år siden jeg så noen av programmene hans, men det var noe jeg også tenkte. 

Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (16 minutter siden):

Reklamepauser hvert annet minutt og spekulativt. Han er nok mest opptatt av å tjene penger. Og så slipper kona hans til med salg i programmene. 

En evighet siden jeg så dr Phil, han kunne nok komme med en del fornuftige utsagn. Men etter hvert blir man dritt lei all reklamen for både sønnen og kona. Enig i at det virker spekulativt og at han er først og fremst ute etter å tjene penger.  💵

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva/hvorfor?

Er ikke det åpenbart hvis du har sett showet?

Dr. Phil er mer talkshow-vert enn psykolog. Han bruker psykologrollen som kulisse for å tjene penger på andres problemer. Det er definisjonen på sjarlataneri.

stjernestøv
Skrevet

Likte han før og syns han var så klok, det er han vel og som har gjort seg stein rik på dette. Tjene penger på andres problemer men han har vel hjulpet mange og. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...