Gå til innhold

Regnes bipolar med psykose som en psykoselidelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forsøkte å google, men fant ikke svar så spør her.

Anonymkode: 9e7f6...a91

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har BP1 og i epikrise står det «med psykotiske symptom i oppstemte og nedstemte faser». Hatt psykotiske symptom i depresjon flere ganger og i mani en gang. Jeg opplever meg ikke som en person med psykoselidelse. Har jobb og familie og er lite preget av sykdom.

Anonymkode: f5ee5...647

Skrevet

Chat svarte dette på spørsmål om bipolar type 1 med psykotiske symptom i oppstemte og nedstemte faser er en psykoselidelse. Chat sier jeg ikke har en psykoselidelse:

Forskjellen mellom «bipolar med psykotiske symptomer» og «psykoselidelse»

• Bipolar lidelse type 1 med psykotiske symptomer:
    Psykotiske symptomer oppstår kun under episoder (altså når du er manisk eller deprimert), og forsvinner helt når du er stabil (eutym).
    – Dette er en stemningslidelse (affektiv lidelse).

• Psykoselidelse (som schizofreni):
    Psykosen står mer uavhengig av stemningssvingningene, og man kan ha symptomer eller fungere dårlig også mellom episodene.
    – Dette er en primær psykoselidelse.

⚖️ I ditt tilfelle

Ut fra det du forteller:

• Psykotiske symptomer har kun kommet i episoder (mani/depresjon).

• Du fungerer godt i hverdagen, har jobb, familie og beskriver deg som lite preget av sykdom.
    ➡️ Det tyder sterkt på at du ikke har en psykoselidelse, men bipolar lidelse med psykotiske trekk i enkelte faser.

Anonymkode: f5ee5...647

Skrevet

Her diskuteres begreper og ord. Når jeg har lungebetenelse, har jeg en infeksjonssykdom. Når jeg ikke har lungebetennelse, har jeg ikke en infeksjonssykdom.

Du har ikke en vedvarende/kronisk psykoselidelse, men når du er psykotisk, har du en psykoselidelse, og juridisk (i Norge) har du en alvorlig sinnslidelse når du er psykotisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...