Janvl Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Hei! Jeg har engstelige og unnvikende pf, og har mye angst og negative tanker, og de siste 10 årene med stadig værre depresjon. Jeg har hele tiden prøvd å være i arbeid og har ikke planer om å slutte hvis jeg ikke må. Men det blir stadig vanskeligere, mest fordi konsentrasjonen og hukommelsen svikter. Leser på nettet at deler av hjernen ( hypokcampus) som regulerer bla. følelser og hukommelse krymper inn ved langvarig depresjon og funksjonene reduseres. Dette er det jeg føler har skjedd med meg i løpet av årene. Idag hadde jeg enda en dårlig dag, og klarte ikke å følge en vanlig samtale med en kollega, det er som om jeg var helt døv, føler bare en tom og matt følelse i hodet. Det blir da vanskelig å bli bedre ved å eksponere seg for sosial kontakt som psykisk er så glad i. Hvis det er slik at hjernen er skadet pga langvarig angst og depresjon, er det da noe poeng i å bruke penger på samtale terapi? Er det noen i norsk helsevesen som faktisk vet noe om dette og hvordan man kan gjøre noe med dette? 0 Siter
munchin Skrevet 33 minutter siden Skrevet 33 minutter siden Janvl skrev (59 minutter siden): Hei! Jeg har engstelige og unnvikende pf, og har mye angst og negative tanker, og de siste 10 årene med stadig værre depresjon. Jeg har hele tiden prøvd å være i arbeid og har ikke planer om å slutte hvis jeg ikke må. Men det blir stadig vanskeligere, mest fordi konsentrasjonen og hukommelsen svikter. Leser på nettet at deler av hjernen ( hypokcampus) som regulerer bla. følelser og hukommelse krymper inn ved langvarig depresjon og funksjonene reduseres. Dette er det jeg føler har skjedd med meg i løpet av årene. Idag hadde jeg enda en dårlig dag, og klarte ikke å følge en vanlig samtale med en kollega, det er som om jeg var helt døv, føler bare en tom og matt følelse i hodet. Det blir da vanskelig å bli bedre ved å eksponere seg for sosial kontakt som psykisk er så glad i. Hvis det er slik at hjernen er skadet pga langvarig angst og depresjon, er det da noe poeng i å bruke penger på samtale terapi? Er det noen i norsk helsevesen som faktisk vet noe om dette og hvordan man kan gjøre noe med dette? Dette lurer jeg også på. @nachnoo 0 Siter
Janvl Skrevet 19 minutter siden Forfatter Skrevet 19 minutter siden munchin skrev (11 minutter siden): Dette lurer jeg også på. @nachnoo Ja, lurer også på om det kanskje finnes noen type antidepressiva som har dopamine e.l som sette litt fart i hjernefunksjon? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.