Gå til innhold

Hjernefunksjon ved depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har engstelige og unnvikende pf, og har mye angst og negative tanker, og de siste 10 årene med stadig værre depresjon. Jeg har hele tiden prøvd å være i arbeid og har ikke planer om å slutte hvis jeg ikke må.

Men det blir stadig vanskeligere, mest fordi konsentrasjonen og hukommelsen svikter. Leser på nettet at deler av hjernen ( hypokcampus) som regulerer bla. følelser og hukommelse krymper inn ved langvarig depresjon og funksjonene reduseres. Dette er det jeg føler har skjedd med meg i løpet av årene. 

Idag hadde jeg enda en  dårlig dag, og  klarte ikke å følge en vanlig samtale med en kollega, det er som om jeg var helt døv,  føler bare en tom og matt følelse i hodet. Det blir da vanskelig å bli bedre ved å eksponere seg for sosial kontakt som psykisk er så glad i.

Hvis det er slik at hjernen er skadet pga langvarig angst og depresjon, er det da noe poeng i å bruke penger på samtale terapi? Er det noen i norsk helsevesen som faktisk vet noe om dette og hvordan man kan gjøre noe med dette? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Janvl skrev (59 minutter siden):

Hei! Jeg har engstelige og unnvikende pf, og har mye angst og negative tanker, og de siste 10 årene med stadig værre depresjon. Jeg har hele tiden prøvd å være i arbeid og har ikke planer om å slutte hvis jeg ikke må.

Men det blir stadig vanskeligere, mest fordi konsentrasjonen og hukommelsen svikter. Leser på nettet at deler av hjernen ( hypokcampus) som regulerer bla. følelser og hukommelse krymper inn ved langvarig depresjon og funksjonene reduseres. Dette er det jeg føler har skjedd med meg i løpet av årene. 

Idag hadde jeg enda en  dårlig dag, og  klarte ikke å følge en vanlig samtale med en kollega, det er som om jeg var helt døv,  føler bare en tom og matt følelse i hodet. Det blir da vanskelig å bli bedre ved å eksponere seg for sosial kontakt som psykisk er så glad i.

Hvis det er slik at hjernen er skadet pga langvarig angst og depresjon, er det da noe poeng i å bruke penger på samtale terapi? Er det noen i norsk helsevesen som faktisk vet noe om dette og hvordan man kan gjøre noe med dette? 

Dette lurer jeg også på. @nachnoo

Skrevet
munchin skrev (11 minutter siden):

Dette lurer jeg også på. @nachnoo

Ja, lurer også på om det kanskje finnes noen type antidepressiva som har dopamine e.l som sette litt fart i hjernefunksjon? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...