AnonymBruker Skrevet 6. november Skrevet 6. november Er det mulig å trene oppmerksomhetsevnene sine? Jeg er stadig indre rastløs og klarer ikke sitte å se en serie jeg interesserer meg for mer enn 10 minutter om gangen en gang. Anonymkode: 668ac...d13 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. november Skrevet 6. november nachnoo skrev (9 minutter siden): Ja, det er mulig. Kan du ha ADHD? Hvordan? Nei, det tror jeg ikke. Anonymkode: 668ac...d13 0 Siter
nachnoo Skrevet 6. november Skrevet 6. november De sentrale symptomene ved ADHD er konsentrasjonsvansker (uoppmerksomhet), hyperaktivitet og impulsivitet. Kjernesymptomer Konsentrasjonsvansker innebærer at man lett blir distrahert, har problemer med å holde oppmerksomheten, glemmer ting, og kan streve med planlegging og organisering. Hyperaktivitet viser seg ofte som uro i hender og føtter, en følelse av rastløshet eller indre uro, vanskelig for å sitte stille. Impulsivitet innebærer at man handler før man tenker seg om, har problemer med å vente på tur, avbryter andre, og ofte snakker eller tar initiativ uten å tilpasse seg situasjonen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. november Skrevet 7. november Hva er oppskriften? Fikk inntrykk av at de ikke kunne (eller ville?) tilby annet enn medisiner 🤔 Anonymkode: e5ee3...6e5 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. november Skrevet 7. november Du kan jo prøve å øke tiden gradvis. Dvs hvis du klarer konsenterere deg i 10 minutter, prøv 11 eller 12 minutter før du skrur av TV-serien og gjør noe annet. Når du klarer 12 minutter så øker du til 13 minuter osv. Anonymkode: a8263...93a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. november Skrevet 7. november nachnoo skrev (14 timer siden): De sentrale symptomene ved ADHD er konsentrasjonsvansker (uoppmerksomhet), hyperaktivitet og impulsivitet. Kjernesymptomer Konsentrasjonsvansker innebærer at man lett blir distrahert, har problemer med å holde oppmerksomheten, glemmer ting, og kan streve med planlegging og organisering. Hyperaktivitet viser seg ofte som uro i hender og føtter, en følelse av rastløshet eller indre uro, vanskelig for å sitte stille. Impulsivitet innebærer at man handler før man tenker seg om, har problemer med å vente på tur, avbryter andre, og ofte snakker eller tar initiativ uten å tilpasse seg situasjonen. Bare det første punktet stemmer, så da har jeg vel sannsynligvis ikke noe diagnose? Anonymkode: 668ac...d13 0 Siter
nachnoo Skrevet 7. november Skrevet 7. november På gruppenivå har jenter/kvinner mindre hyperaktivitet enn gutter/menn. På gruppenivå avtar hyperaktiviteten med årene. Voksne har langt mindre enn barn/ungdom. De voksne kvinner, som kommer til utredning, får oftest diagnosen ADD (ADHD uten hyperaktivitet). Jeg verken kan eller vil uttale meg om du har ADD eller ikke, men jeg synes at det bør vurderes om du søker hjelp for dette. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.