ISW Skrevet 8. november Skrevet 8. november Hei, Jeg blir ikke klok på serumkonsentrasjonen min av Zoloft. For mange år siden, da jeg fortsatt snuset og/eller brukte nikotintyggis, lå jeg meget lavt i forhold til dose (ca 60 nmol/l på 200 mg 24 timer etter inntak). Etter at jeg for en del år siden sluttet med det, så har prøven vært normal, prøve i 2024 viste 115 nmol/l på 150 mg 24 timer etter inntak. Fastlegen tok ny prøve denne uka, også for å se om mye vektnedgang hadde økt verdiene. Det hadde de så definitivt ikke, nå hadde jeg 27 nmol/l på 100 mg, også denne gangen 24 timer etter inntak. Jeg har ikke begynt å snuse igjen, og jeg kan ikke se at jeg har gjort så mange andre endringer (foruten å legge til et statin for et år siden) - spørsmålet er hva som kan påvirke målingene/forbrenningen i så stor grad? Betyr matinntak ved inntak av medisinen mye? Et annet spørsmål er rundt noen andre prøvesvar (kanskje @nachnoo har noen synspunkter?) - jeg har et tiår hatt sterkt forhøyet kolesterol og triglyserider før fastlegen endelig satte meg på 20 mg Lipitor for et år siden. Verdiene var nå veldig bra (Total 3,0, LDL 1,8, HDL 1,0 triglyserider 1,0) men leververdiene (ASAT og ALAT) var litt høye (hhv. 55 og 106, jeg er mann). Jeg hadde ikke brukt verken Paracet eller drukket alkohol før prøven. Men jeg hadde hatt en nokså hard treningsøkt 14 timer før prøvetaking, hvor jeg jogget 1 time. Hva er "verst" av å ha totalkolesterol på 7-8 og LDL på 5-6, og å ha noe leverpåvirkning (som jeg antar kommer av statiner)? Eller kan økningen skyldes treningsøkten? 0 Siter
nachnoo Skrevet 8. november Skrevet 8. november Det siste kan jeg svare på umiddelbart: Det er klart verst å ha høye verdier av kolesterol og triglycerider. 0 Siter
ISW Skrevet 8. november Forfatter Skrevet 8. november (endret) nachnoo skrev (51 minutter siden): Det siste kan jeg svare på umiddelbart: Det er klart verst å ha høye verdier av kolesterol og triglycerider. Takk for svar. Siden du er god på kardiologi, anser du det hensiktsmessig å fortsette 20 mg atorvastatin for å holde LDL nede på 1,8 - som jo er behandlingsmålet ved meget høy risiko eller sekundærprofylakse? Jeg antar at fastlegen min kommer til å anbefale dosereduksjon til 10 mg, han ville jo ikke behandle kolesterolet mitt før LDL var over 6. Det skal nevnes at jeg ikke har så mange øvrige risikofaktorer lengre. Blodtrykket er 105/60, røyker ikke, blodsukkeret er perfekt (fastende på 3,9 på siste måling), livvidden er nå under 100 cm, og jeg lever ganske sunt både mht. kosthold og trening nå. Av medisiner ellers: Zoloft 100 mg, Fluanxol 1 mg, Selo-zok 200 mg (mot SVT), Mounjaro 7,5 mg/uke. Jeg bruker også probiotika (melkesyrebakterier) og høydose omega-3, sistnevnte mot høye triglycerider. De to siste er nokså nytt. Og til det øvrige spørsmålet: Jeg har merket noe tiltakende angst de siste par ukene. Ingen kjempeproblem, men det er kanskje ikke så rart når S-sertralin er en fjerdedel av hva den var før. Jeg er helt sikker på at jeg ikke har glemt noen doser. Noe har jo skjedd, men aner ikke hva. Endret 8. november av ISW 0 Siter
nachnoo Skrevet 8. november Skrevet 8. november (endret) Jeg ville uten tvil fortsatt på 20mg. Endring av ASAT og ALAT innenfor 3x normalverdi er helt ok. Endret 8. november av nachnoo 1 Siter
ISW Skrevet 8. november Forfatter Skrevet 8. november nachnoo skrev (5 minutter siden): Jeg ville uten tvil fortsatt på 20mg. Endring av ASAT og ALAT innenfor 3x normalverdi er helt ok. Tusen takk - da gjør jeg det! 0 Siter
Sokk Skrevet 8. november Skrevet 8. november ISW skrev (2 timer siden): Av medisiner ellers: Zoloft 100 mg, Fluanxol 1 mg, Selo-zok 200 mg (mot SVT), Mounjaro 7,5 mg/uke. Jeg vet ikke hvor lenge du har brukt Mounjaro, men det er i hvert fall enkelte studier som har funnet at den kan redusere absorpsjonen av noen legemidler. Jeg vet ikke om det evt har betydning for Zoloft / i ditt tilfelle. Det har vel vært litt «snakkis» rundt p-piller som plutselig ikke har fungert pga GLP-1 agonister. 0 Siter
ISW Skrevet 8. november Forfatter Skrevet 8. november Sokk skrev (2 timer siden): Jeg vet ikke hvor lenge du har brukt Mounjaro, men det er i hvert fall enkelte studier som har funnet at den kan redusere absorpsjonen av noen legemidler. Jeg vet ikke om det evt har betydning for Zoloft / i ditt tilfelle. Det har vel vært litt «snakkis» rundt p-piller som plutselig ikke har fungert pga GLP-1 agonister. Takk, Jeg byttet fra Wegovy 2,4 mg (hvor jeg gikk ned 20 kg) til Mounjaro for 4 mnd siden. Mulig du har rett, men jeg ville antatt at det ville vært sånn da jeg brukte Wegovy også. Eller? Da var jo serumkonsentrasjonen normal. 0 Siter
Sokk Skrevet 9. november Skrevet 9. november ISW skrev (21 timer siden): Takk, Jeg byttet fra Wegovy 2,4 mg (hvor jeg gikk ned 20 kg) til Mounjaro for 4 mnd siden. Mulig du har rett, men jeg ville antatt at det ville vært sånn da jeg brukte Wegovy også. Eller? Da var jo serumkonsentrasjonen normal. De er jo ikke helt identiske, men jeg har ikke satt meg veldig mye inn i hvorvidt denne forskjellen betyr at Mounjaro i større grad bidrar til forsinket tømming av magesekken. Jeg vet heller ikke hvordan du gjorde byttet og om det har vært en evt opptrapping i etterkant, eller når du har nådd det nye stabile nivået. Jeg vet heller ikke i hvor stor grad absorpsjonen av Zoloft blir redusert som følge av dette. Så nei, jeg vet dessverre ikke noe mer. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.