ISW Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Hei, Jeg blir ikke klok på serumkonsentrasjonen min av Zoloft. For mange år siden, da jeg fortsatt snuset og/eller brukte nikotintyggis, lå jeg meget lavt i forhold til dose (ca 60 nmol/l på 200 mg 24 timer etter inntak). Etter at jeg for en del år siden sluttet med det, så har prøven vært normal, prøve i 2024 viste 115 nmol/l på 150 mg 24 timer etter inntak. Fastlegen tok ny prøve denne uka, også for å se om mye vektnedgang hadde økt verdiene. Det hadde de så definitivt ikke, nå hadde jeg 27 nmol/l på 100 mg, også denne gangen 24 timer etter inntak. Jeg har ikke begynt å snuse igjen, og jeg kan ikke se at jeg har gjort så mange andre endringer (foruten å legge til et statin for et år siden) - spørsmålet er hva som kan påvirke målingene/forbrenningen i så stor grad? Betyr matinntak ved inntak av medisinen mye? Et annet spørsmål er rundt noen andre prøvesvar (kanskje @nachnoo har noen synspunkter?) - jeg har et tiår hatt sterkt forhøyet kolesterol og triglyserider før fastlegen endelig satte meg på 20 mg Lipitor for et år siden. Verdiene var nå veldig bra (Total 3,0, LDL 1,8, HDL 1,0 triglyserider 1,0) men leververdiene (ASAT og ALAT) var litt høye (hhv. 55 og 106, jeg er mann). Jeg hadde ikke brukt verken Paracet eller drukket alkohol før prøven. Men jeg hadde hatt en nokså hard treningsøkt 14 timer før prøvetaking, hvor jeg jogget 1 time. Hva er "verst" av å ha totalkolesterol på 7-8 og LDL på 5-6, og å ha noe leverpåvirkning (som jeg antar kommer av statiner)? Eller kan økningen skyldes treningsøkten? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.