AnonymBruker Skrevet 8. november Skrevet 8. november Når en person har mistet all vilje til å fortsette, har bitt tenna sammen hele livet, men summen av smerte blir for stor og for tung å bære. Anonymkode: ad785...605 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. november Skrevet 8. november Som nær pårørende til noen som tok selvmord så synes jeg det er egoistisk. De rundt sitter igjen for alltid med spørsmål de ikke får svar på og masse "tenk om", om de kunne gjort noe mer for å hjelpe. Man påfører mange mye lidelse og smerte resten av livet. Samtidig forstår jeg at det fra de som sliter kan virke egoistisk at noen ønsker at de skal leve når de selv ikke ønsker det. Anonymkode: 36d78...a5a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. november Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Når en person har mistet all vilje til å fortsette, har bitt tenna sammen hele livet, men summen av smerte blir for stor og for tung å bære. Anonymkode: ad785...605 Alle har en grense for hvor mye smerte en klarer å gå igjennom. Anonymkode: 7cad2...cd4 0 Siter
frosken Skrevet 8. november Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Alle har en grense for hvor mye smerte en klarer å gå igjennom. Anonymkode: 7cad2...cd4 Hva mener du egentlig med det? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. november Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når en person har mistet all vilje til å fortsette, har bitt tenna sammen hele livet, men summen av smerte blir for stor og for tung å bære. Anonymkode: ad785...605 Det finnes håp❤️ Anonymkode: 85b81...4b8 0 Siter
munchin Skrevet 8. november Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når en person har mistet all vilje til å fortsette, har bitt tenna sammen hele livet, men summen av smerte blir for stor og for tung å bære. Anonymkode: ad785...605 Får du hjelp? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. november Skrevet 8. november frosken skrev (1 time siden): Hva mener du egentlig med det? Vi har alle en grense for hvor mye smerte og motstand vi klarer å takle og tåle, uten løsninger og hjelp så tar mange dessverre selvmord fordi dem ikke klarer å leve med smerten lenger. Men som det meste her i livet, en må ofte kjenne på det selv for å virkelig kunne forstå det. Anonymkode: 7cad2...cd4 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. november Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi har alle en grense for hvor mye smerte og motstand vi klarer å takle og tåle, uten løsninger og hjelp så tar mange dessverre selvmord fordi dem ikke klarer å leve med smerten lenger. Men som det meste her i livet, en må ofte kjenne på det selv for å virkelig kunne forstå det. Anonymkode: 7cad2...cd4 Jeg har kjent på den intense smerten så jeg kan relatere til hvordan du tenker. Anonymkode: 85b81...4b8 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. november Skrevet 8. november Jeg er deprimert selv og tenker at om jeg vil ta selvmord så er det mitt valg og helt greit. Men har man valgt å få barn så syns jeg det er egoistisk å ta selvmord og at da har man faktisk noe å leve for. Anonymkode: 6aec1...bce 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. november Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg er deprimert selv og tenker at om jeg vil ta selvmord så er det mitt valg og helt greit. Men har man valgt å få barn så syns jeg det er egoistisk å ta selvmord og at da har man faktisk noe å leve for. Anonymkode: 6aec1...bce Har du søsken? Blir det ikke litt likt? At man har noen å leve for da. Anonymkode: 85b81...4b8 0 Siter
Grendel Skrevet 8. november Skrevet 8. november Jeg vil ikke dømme noen som er så langt nede. Jeg vil heller ikke generalisere, men jeg tror noen selvmord blir begått når folk har en tilstand av dårlig dømmekraft (rus eller depresjon). 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. november Skrevet 8. november 48 minutes ago, AnonymBruker said: Har du søsken? Blir det ikke litt likt? At man har noen å leve for da. Anonymkode: 85b81...4b8 Nei man har ikke ansvar for sine søsken. Anonymkode: 6aec1...bce 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. november Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei man har ikke ansvar for sine søsken. Anonymkode: 6aec1...bce Men alle i nær familie ville bli knust om noe skulle skje med deg. Anonymkode: 85b81...4b8 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. november Skrevet 8. november 3 minutes ago, AnonymBruker said: Men alle i nær familie ville bli knust om noe skulle skje med deg. Anonymkode: 85b81...4b8 Man kan ikke ta ansvar for foreldre og søsken, men sine egne barn har man valgt å få og da må man være der for de hele livet det forplikter man seg til når man får de. Anonymkode: 6aec1...bce 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. november Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man kan ikke ta ansvar for foreldre og søsken, men sine egne barn har man valgt å få og da må man være der for de hele livet det forplikter man seg til når man får de. Anonymkode: 6aec1...bce Man vil fortsatt påføre nær familie og venner en stor sorg, uløste spørsmål og skyld/dårlig samvittighet resten av deres liv. Anonymkode: 36d78...a5a 0 Siter
frosken Skrevet 8. november Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har alle en grense for hvor mye smerte og motstand vi klarer å takle og tåle, uten løsninger og hjelp så tar mange dessverre selvmord fordi dem ikke klarer å leve med smerten lenger. Men som det meste her i livet, en må ofte kjenne på det selv for å virkelig kunne forstå det. Anonymkode: 7cad2...cd4 Jeg tror ikke det er så enkelt som at det finnes en grense for hva man tåler. Mange ting kan påvirke de valgene man tar, ikke alt handler om mengden smerte. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. november Skrevet 8. november Har man pårørende er det egoistisk. Har man ingen er det forståelig, Anonymkode: bf267...1ac 0 Siter
Fionys Skrevet 9. november Skrevet 9. november De jeg har kjent som har tatt selvmord har hatt ulike problemer. Jeg vil egentlig ikke mene så mye om selvmord, men jeg kan ha en viss forståelse for at enkelte velger den løsningen. Jeg hadde en lang periode med selvmordstanker som grenset til selvmordplaner. Da jeg bestemte meg for at selvmord ikke var et alternativ, at jeg ikke ville videreføre mine problemer til mine barn så ble faktisk selvmordstankene mindre plagsomme og håndterbare. 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 9. november Skrevet 9. november Det er forskjell på folk, men at det er snakk om reinspikka egoisme er jeg uenig i. Det er f.eks. mange som går med en (vrang)forestilling om at verden blir et bedre sted uten dem. Er man deprimer blir det som å se verden igjennom briller med feil styrke. Tror egoSENTRISK er mer dekkende enn egoistisk egentlig. Men jeg kan forstå at det fortoner seg annerledes for de som ikke har kjent på suicidalitet selv, og som dessverre har mistet noen de er glade i. Jeg personlig tenker nå på det som en veldig dårlig måte å «løse» problemer på. 0 Siter
emilie321 Skrevet 9. november Skrevet 9. november FjellOgDalar skrev (5 minutter siden): Det er forskjell på folk, men at det er snakk om reinspikka egoisme er jeg uenig i. Det er f.eks. mange som går med en (vrang)forestilling om at verden blir et bedre sted uten dem. Er man deprimer blir det som å se verden igjennom briller med feil styrke. Tror egoSENTRISK er mer dekkende enn egoistisk egentlig. Men jeg kan forstå at det fortoner seg annerledes for de som ikke har kjent på suicidalitet selv, og som dessverre har mistet noen de er glade i. Jeg personlig tenker nå på det som en veldig dårlig måte å «løse» problemer på. Er så enig i det første du skriver. Har selv mistet en nær i selvmord og vet godt hva det gjør med familien rundt. Har selv prøvd og da trodde jeg at det var den beste løsningen. Rett og slett fordi jeg skadet familien ved å være i live. Dessuten så jeg ikke noe løsning. Samtidig har jeg vært der at jeg en lang periode hadde langvarige og veldig store smerter døgnet rundt. Hadde det blitt hverdagen videre, så hadde jeg nok ikke orket å leve videre. Så jeg skjønner faktisk at folk ønsker å avslutte livet når en lever i et smertehelvete (som er varig) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.