Gå til innhold

Gutt i tidlig tenår er voldelig mot lillebror

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan håndterer man det? Han eldste slår (lillebror slår også da, men det er jo ikke så hardt) broren sin rundt omkring på kroppen. Ikke ansiktet. Det har blitt sånn at lillebror er hos venner til faren kommer hjem for å ikke være alene med storebror. I tillegg nøler lillebror veldig med å si ifra til oss voksne. Da begynner han å gråte og sier det blir mye verre når han sier ifra til noen. 

Eldste har ADHD, skal ha ny vurdering av dose i neste uke da han har vokst mye. Er det ADHD eller sitter han inne med mye frustrasjon og sinne som han tar ut på sin bror?

Når skal han modnes og skjønner at vold er uakseptabelt.

På samme tid er jeg redd han blir en syndebukk da lillebror slår og plager han også, men han er 10. En på 14 vet bedre. 

Hvordan kan man gripe an dette her? Verken jeg, faren eller mine foreldre vet hvordan få bukt med dette. Kvalifiserer dette til foreldreveiledning hos barnevernet? 

Tenk om han vokser opp og blir en voldelig mann. :(

Anonymkode: bfb49...bda

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt barnevernet!

Anonymkode: 07b7d...f5b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kontakt barnevernet!

Anonymkode: 07b7d...f5b

Det tenker jeg også. Vet bare ikke om barnefar som har daglig omsorg vil være enig i det. Skal sende han en sms. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, kontakt barnevernet! Og sørg for at lillebror får noen å snakke med så han får bearbeidet dette. 

Anonymkode: 14c33...72a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det tenker jeg også. Vet bare ikke om barnefar som har daglig omsorg vil være enig i det. Skal sende han en sms. 

Du trenger ikke hans samtykke for å kontakte de.

AnonymBruker
Skrevet

Regner med at behandler i psykiatrien skal vurdere dose medisiner? Kan du og far ta det opp der?

Anonymkode: bb37f...a48

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, kontakt barnevernet! Og sørg for at lillebror får noen å snakke med så han får bearbeidet dette. 

Ja vi voksne snakker med han, men kanskje hsn hadde trengt en voksen som ikke er familie? 

Du trenger ikke hans samtykke for å kontakte de.

Nei, men hans vrede for å omgå han vil jeg helst unngå. Men jeg kan jo ringe barnevernet i morgen og be om råd? 

Regner med at behandler i psykiatrien skal vurdere dose medisiner? Kan du og far ta det opp der?

Det er fastlegen som står for den vurderingen. Ja skal si til barnefar at han tar opp dette. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja vi voksne snakker med han, men kanskje hsn hadde trengt en voksen som ikke er familie? 

Nei, men hans vrede for å omgå han vil jeg helst unngå. Men jeg kan jo ringe barnevernet i morgen og be om råd? 

Det er fastlegen som står for den vurderingen. Ja skal si til barnefar at han tar opp dette. 

Jeg er ikke den du siterer, men jeg synes absolutt at han skulle fått snakket med en voksen med kompetanse som ikke er i familie, samme med storebroren.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke den du siterer, men jeg synes absolutt at han skulle fått snakket med en voksen med kompetanse som ikke er i familie, samme med storebroren.

Ja, noen som har erfaring med å snakke med de som utøver vold/personer utsatt for vold, gjerne erfaring med barn.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Når skal han modnes og skjønner at vold er uakseptabelt.

Den dagen noen voksne griper inn og slår tilbake, i kraft av nødvergeretten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja tenker kanskje og det. Men da jeg nevnte dette med barnevernet til min mor så ble hun kjempesint. Så ble usikker. 

Sokk skrev (2 minutter siden):

Hva med BUP? 

Ja, kanskje det er et bedre alternativ enn barnevernet? 

Skrevet

Ja tenker kanskje og det. Men da jeg nevnte dette med barnevernet til min mor så ble hun kjempesint. Så ble usikker. 

Hvorfor ble hun sint?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde forsøkt meg på BUP om det var mitt eget barn. Barnet må vel henvises av noen, f.eks fastlegen. Jeg har fått henvisning til BUP fra både helsestasjonen og min behandler på DPS, hvis jeg ikke husker helt feil. Jeg var bl.a. på kurs med mange foreldre som hadde barn med ADHD, og de beskrev litt ulike varianter av problematisk adferd. Så jeg tipper at dette er en problemstilling som BUP har god kompetanse på. Kanskje kan de også bistå i tilknytning til hvordan dette er for lillebror. Jeg vet ikke, men jeg hadde selv forsøk å få en henvisning dit i hvert fall.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor ble hun sint?

Fordi hun vil ikke involvere barnevernet..

Sokk skrev (15 minutter siden):

Jeg hadde forsøkt meg på BUP om det var mitt eget barn. Barnet må vel henvises av noen, f.eks fastlegen. Jeg har fått henvisning til BUP fra både helsestasjonen og min behandler på DPS, hvis jeg ikke husker helt feil. Jeg var bl.a. på kurs med mange foreldre som hadde barn med ADHD, og de beskrev litt ulike varianter av problematisk adferd. Så jeg tipper at dette er en problemstilling som BUP har god kompetanse på. Kanskje kan de også bistå i tilknytning til hvordan dette er for lillebror. Jeg vet ikke, men jeg hadde selv forsøk å få en henvisning dit i hvert fall.

Ok. Da skal jeg prøve å få barnefar med på det. :) Its a long shot. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Barnevernet er jo bare der for barnets beste og er ikke noe å frykte? Men det viktigste er jo at dere får den hjelpen dere trenger, og forhåpentligvis kan dere få det hos BUP. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barnevernet er jo bare der for barnets beste og er ikke noe å frykte? Men det viktigste er jo at dere får den hjelpen dere trenger, og forhåpentligvis kan dere få det hos BUP. 

Enig i det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

"It's a long shot"? Forstår du ikke alvoret? Om ett år er det straffbare handlinger som utøves. Barnet ditt blir utsatt for vold i hjemmet og kan få varige men! Hvis du ikke gjør noe er det omsorgssvikt.

Skrevet

Det er jo ikke lett med ADHD. Men har dere vært tydelige med gutten, slik at han forstår at det han gjør er uakseptabelt?

Anonymkode: 367d6...7a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

"It's a long shot"? Forstår du ikke alvoret? Om ett år er det straffbare handlinger som utøves. Barnet ditt blir utsatt for vold i hjemmet og kan få varige men! Hvis du ikke gjør noe er det omsorgssvikt.

Selvsagt forstår jeg alvoret. Men hittil er besteforeldre helt imot å søke hjelp, og de er mye involvert. Så har jeg sendt melding til barnefar, men jeg tviler sterkt på at hsn deler mitt syn på det. Jeg blir sablet ned. Men har som sagt tatt det opp med han så får vi se. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er jo ikke lett med ADHD. Men har dere vært tydelige med gutten, slik at han forstår at det han gjør er uakseptabelt?

Anonymkode: 367d6...7a7

Ja, flere ganger. Da bare kverulerer han og nærmest argumenterer for at han var berettiget til å slå. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...