Gå til innhold

Når er det riktig å ringe 113 ved selvmordsønsker?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok ikke ringt 113 med mindre jeg hadde gjennomført et forsøk og det hastet med å redde livet mitt. Ved nærliggende fare for selvmord hadde jeg ringt legevakten.

Anonymkode: a3b2d...cda

Skrevet

Når du ikke har kontroll og kommer til å gjøre noe innen kort tid (kort tid vil si kortere enn det tar å komme i kontakt med legevakt).

Anonymkode: ef359...eb0

Skrevet

Ring 113 ved akutt selvmordsfare.

Definisjon på akutt:

a) Vil skje innen 24 timer

b) Skjer med overveiende sannsynlighet (klar intensjon)

c) Det foreligger en konkret plan/metode. 

Skrevet
ISW skrev (10 minutter siden):

Ring 113 ved akutt selvmordsfare.

Definisjon på akutt:

a) Vil skje innen 24 timer

b) Skjer med overveiende sannsynlighet (klar intensjon)

c) Det foreligger en konkret plan/metode. 

Rekker man ikke å kontakte legevakt innen 24 timer? Hvorfor skal man heller kontakte 113 enn legevakt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Rekker man ikke å kontakte legevakt innen 24 timer? Hvorfor skal man heller kontakte 113 enn legevakt?

Det lurer jeg også på. Hva om man blir avvist av 113? Må være den verste følelsen å streve med på toppen av suicidalitet.

Skrevet

Så godt som aldri.  Ring legevakt. 
Noe annet er det hvis du finner en annen som er bevisstløs. Da ringer du 113.

Skrevet

Jeg lurer også på: Hva kan man forvente når man ringer 113 i dette tilfelle? Kommer de å henter en i ambulanse og kjører en til legevakt?

Skrevet

Jeg lurer også på: Hva kan man forvente når man ringer 113 i dette tilfelle? Kommer de å henter en i ambulanse og kjører en til legevakt?

Ja, hvis det er så prekært. Hvis ikke setter de deg i kontakt med legevakt.

Skrevet

Men du får klart mest oppmerksomhet og mest misbruk av begrensede helseressurser om du ringer 113. 

Skrevet
nachnoo skrev (3 minutter siden):

Men du får klart mest oppmerksomhet og mest misbruk av begrensede helseressurser om du ringer 113. 

Mener du det er feil å ringe 113 hvis man er i en situasjon der legevakten ikke svarer/ventetiden på svar er veldig lang, og man sitter der med det man har tenkt å bruke og ikke klarer å holde ut? 

Jeg prøvde å hoppe fra en bro en gang, da var det noen som stoppet meg og de ringte 113, var det også feil? Skulle de stått i telefonkø i 15 min til legevakta?

Skrevet

De skulle ikke ventet. 
Men du skulle ikke ringt. For det betyr at du egentlig ikke ville hoppe, og da burde du heller gått hjem. 
Jeg har pasienter som er hentet på bruer mer en 50 ganger. Det tar fem sekunder å komme seg over rekkverket. Vil man hoppe, rekker man det lenge før noen rekker å ringe. 

Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Jeg har pasienter som er hentet på bruer mer en 50 ganger. Det tar fem sekunder å komme seg over rekkverket. Vil man hoppe, rekker man det lenge før noen rekker å ringe. 

Sier du dette til pasientene dine også?

Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

De skulle ikke ventet. 
Men du skulle ikke ringt. For det betyr at du egentlig ikke ville hoppe, og da burde du heller gått hjem. 

Hvem skulle ikke ha ventet? Jeg har ikke ringt? Har du prøvd å komme deg over en sånn bro? For en liten person er ikke det gjort på fem sekunder nei.

Skrevet
nachnoo skrev (2 minutter siden):

De skulle ikke ventet. 

Hva er behandlingen for slike pasienter?

Anonymkode: e72ea...b67

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er behandlingen for slike pasienter?

Anonymkode: e72ea...b67

Regelmessig samtaleterapi over flere år. 

Skrevet

Sier du dette til pasientene dine også?

Ja. Hadde en av storbyen verste til second opinion på akuttavdelingen. Etter å ha snakket mye med henne og lest en svær journal grundig, tok jeg opp med henne at hun var meget godt kognitivt utrustet. Det var hun enig i ut fra det hun hadde oppnådd i utdanning. Hun var også enig i at et av flere tegn på intelligens er at man lærer av sine feil. Så konfronterte jeg henne med at etter 38 mislykkede forsøk på å hoppe fra bru, hadde hun ikke lært noe og mislyktes også gang nummer 39. Så konkluderte jeg med at hun ikke ønsket å dø, men at det var noe hun kommuniserte. Så snakket vi om andre måter å kommunisere på, for eksempel at det gikk an å ta opp det som var vondt og vanskelig med behandler uten å gå om brua først. 

Skrevet
nachnoo skrev (Akkurat nå):

Ja. Hadde en av storbyen verste til second opinion på akuttavdelingen. Etter å ha snakket mye med henne og lest en svær journal grundig, tok jeg opp med henne at hun var meget godt kognitivt utrustet. Det var hun enig i ut fra det hun hadde oppnådd i utdanning. Hun var også enig i at et av flere tegn på intelligens er at man lærer av sine feil. Så konfronterte jeg henne med at etter 38 mislykkede forsøk på å hoppe fra bru, hadde hun ikke lært noe og mislyktes også gang nummer 39. Så konkluderte jeg med at hun ikke ønsket å dø, men at det var noe hun kommuniserte. Så snakket vi om andre måter å kommunisere på, for eksempel at det gikk an å ta opp det som var vondt og vanskelig med behandler uten å gå om brua først. 

Du har jo et poeng her, men var du ikke redd for at denne pasienten skulle ta det ille opp? At hun f.eks skulle ta det som en utfordring til å virkelig gjennomføre neste gang? 

Skrevet
nachnoo skrev (15 minutter siden):

De skulle ikke ventet. 

Helt hårreisende å lese alt du skriver her inne. 

Anonymkode: ac5e1...0e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt hårreisende å lese alt du skriver her inne. 

Anonymkode: ac5e1...0e2

Hva legger du i hårreisende?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...