nachnoo Skrevet 19. november 2025 Skrevet 19. november 2025 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du har jo et poeng her, men var du ikke redd for at denne pasienten skulle ta det ille opp? At hun f.eks skulle ta det som en utfordring til å virkelig gjennomføre neste gang? Anonymkode: a3b2d...cda Nei. Tilbakemeldingene fra hjembehandlingsstedet var at hun sluttet med selvskading etter dette. Pasienter tåler mye når man tar dem på alvor og prøver å se hva som befinner seg bak all uhensiktsmessig adferd. Endret 19. november 2025 av nachnoo 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. november 2025 Skrevet 19. november 2025 nachnoo skrev (Akkurat nå): Nei. Tilbakemeldingene fra hjembehandlingsstedet var at hun sluttet med selskapsinformasjon etter dette. Selskapsinformasjon? Anonymkode: a3b2d...cda 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. november 2025 Skrevet 19. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selskapsinformasjon? Anonymkode: a3b2d...cda Sikkert selvmordsforsøk. Anonymkode: ef359...eb0 0 Siter
Anonymos Skrevet 19. november 2025 Skrevet 19. november 2025 3 minutes ago, AnonymBruker said: Hva legger du i hårreisende? Anonymkode: ef359...eb0 Det er jo noe med at dersom man tenker klart nok til å ringe 113, tyder det på to ting: At man ikke har mistet kontrollen fullstendig og at man ikke har en helt reell hensikt i å ta livet sitt. Sammenlagt mener jeg situasjonen dermed ikke er akutt nok til å ringe 113. Alvorlig ja, men ikke akutt. Ring heller legevakten. Husk at ambulansene er svært presset, ofte håndterer livstruende skader og må prioritere ganske strengt. Da blir det feil om ressursene skal gå til å håndtere noe innringer selv etter alt å dømme ville greid å håndtere uten 113. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. november 2025 Skrevet 19. november 2025 Anonymos skrev (2 minutter siden): Det er jo noe med at dersom man tenker klart nok til å ringe 113, tyder det på to ting: At man ikke har mistet kontrollen fullstendig og at man ikke har en helt reell hensikt i å ta livet sitt. Sammenlagt mener jeg situasjonen dermed ikke er akutt nok til å ringe 113. Alvorlig ja, men ikke akutt. Ring heller legevakten. Husk at ambulansene er svært presset, ofte håndterer livstruende skader og må prioritere ganske strengt. Da blir det feil om ressursene skal gå til å håndtere noe innringer selv etter alt å dømme ville greid å håndtere uten 113. Jeg tenker nå mer på den fortvilelsen og smerten en person må være i for å ville ta livet sitt samtidig som de prøver å la være fordi de vet det blir galt. Man er ikke klar i hodet når man er så nær ved å ta livet sitt. Anonymkode: ef359...eb0 0 Siter
Anonymos Skrevet 19. november 2025 Skrevet 19. november 2025 8 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg tenker nå mer på den fortvilelsen og smerten en person må være i for å ville ta livet sitt samtidig som de prøver å la være fordi de vet det blir galt. Man er ikke klar i hodet når man er så nær ved å ta livet sitt. Anonymkode: ef359...eb0 Det vet jeg av erfaring. Poenget mitt var bare at dersom man greier å ringe 113, formidle hvilken situasjon man står i og holder ut og venter til ambulansen kommer, så tyder det på at man tenker klart nok og har kontroll nok til at man kunne ringt legevakten istedenfor. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. november 2025 Skrevet 19. november 2025 Anonymos skrev (Akkurat nå): Det vet jeg av erfaring. Poenget mitt var bare at dersom man greier å ringe 113, formidle hvilken situasjon man står i og holder ut og venter til ambulansen kommer, så tyder det på at man tenker klart nok og har kontroll nok til at man kunne ringt legevakten istedenfor. Men så er man kanskje såpass i krise at man ikke tenker klart nok til å tenke at legevakta er noe som kan hjelpe? Anonymkode: ef359...eb0 0 Siter
ISW Skrevet 20. november 2025 Skrevet 20. november 2025 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Helt hårreisende å lese alt du skriver her inne. Anonymkode: ac5e1...0e2 Jeg har flere venner som er psykologspesialister. De er helt på linje med @nachnoo i denne retorikken, så jeg går ut fra at det er det faglig korrekte svaret. Etter min mening krever det imidlertid både en helsefaglig vurdering og at man kjenner den det gjelder (eller har et behandlingsansvar for vedkommende), for å gjøre såpass "tøffe" vurderinger. Jeg tenker kanskje at her på et forum, hvor vi ikke kan vite om vedkommende som leser budskapene våre er reelt selvmordstruet (altså kommer til å gjøre det innen nær framtid) eller ikke, så synes jeg (min personlige mening) at Nachnoo er i overkant dristig i slike råd. Ja, AMK koster penger, og det er helt riktig at de aller fleste med selvmordstanker/planer kanskje egentlig ikke ønsker å dø, men jeg føler jeg kan stå inne for at når man ser vedkommende såpass i et brevsprekkperspektiv som her (evt. ved kontakt med en hjelpetjeneste) så er rådet mitt relativt korrekt. Endret 20. november 2025 av ISW 0 Siter
ISW Skrevet 20. november 2025 Skrevet 20. november 2025 For å presisere, så tviler jeg absolutt ikke på at Nachnoo gjør gode selvmordsrisikovurderinger ovenfor pasientene sine. Jeg er bare litt bekymret for når en ung person googler «Når ringe 113 ved selvmordsfare» og at reell risiko overses fordi vi ikke vet hvem denne personen er og hvor truet vedkommende kan være. 0 Siter
nachnoo Skrevet 20. november 2025 Skrevet 20. november 2025 ISW skrev (26 minutter siden): men jeg føler jeg kan stå inne for at når man ser vedkommende såpass i et brevsprekkperspektiv som her (evt. ved kontakt med en hjelpetjeneste) så er rådet mitt relativt korrekt. Jeg skriver (tydelig?) at dersom andre ser en person i denne situasjonen, skal de ringe nødetater. Men jeg står fast på at personen selv ikke skal ringe 113. Da har man allerede signalisert at man ikke ønsker å hoppe, og da kan man like godt gå hjem. 0 Siter
Sokk Skrevet 20. november 2025 Skrevet 20. november 2025 nachnoo skrev (7 minutter siden): Jeg skriver (tydelig?) at dersom andre ser en person i denne situasjonen, skal de ringe nødetater. Men jeg står fast på at personen selv ikke skal ringe 113. Da har man allerede signalisert at man ikke ønsker å hoppe, og da kan man like godt gå hjem. Hva om stemmene kommanderer deg til å hoppe og du er helt desperat etter å slippe unna dem? Samtidig som du i korte øyeblikk av klarhet tenker over at tidligere har fått hjelp med dette i psykiatrien? Hva om du dissosierer og dette er tredje gang den dagen du «kommer til deg selv» på vei inn i et selvmordsforsøk? Går det an å være suicidal og likevel overleve, eller er man per definisjon bare suicidal hvis man endte med å dø? 0 Siter
ISW Skrevet 20. november 2025 Skrevet 20. november 2025 nachnoo skrev (7 minutter siden): Jeg skriver (tydelig?) at dersom andre ser en person i denne situasjonen, skal de ringe nødetater. Men jeg står fast på at personen selv ikke skal ringe 113. Da har man allerede signalisert at man ikke ønsker å hoppe, og da kan man like godt gå hjem. Dette kan du 100 ganger bedre enn meg så jeg mener ikke å kverulere. Men jeg tenker at det kanskje ikke er så svart/hvitt som du sier her? Jeg tror så godt som alle har en ambivalens, eller en del av seg som vil leve og en del som vil dø. Jeg husker godt en samtale jeg hadde (som jeg her anonymiserer mht metode og medikament) - en som hadde tatt en enorm dose AP og som kun ville forsikre seg om at vedkommende hadde tatt nok til å dø. Også her greide man å holde hodet kaldt, få informasjon for å kontakte AMK og vedkommende ble reddet. Det var jo som følge av ambivalens. 0 Siter
Glitter Skrevet 20. november 2025 Skrevet 20. november 2025 (endret) Jeg har to ganger gått til ei bru pga depresjon og psykose hvor jeg ble befalt å ta livet mitt. Den ene gangen hoppet jeg og ble alvorlig skadet, den andre gangen kom det en dame som etter mye tid klarte å overtale meg til å klatre over rekkverket igjen. Selv om jeg avbrøt forsøket med hjelp av denne damen så var jeg jo suicidal i øyeblikket. Var innlagt på tvang i syv måneder etter dette., og skrevet ut på TUD da jeg dro hjem. Endret 20. november 2025 av Glitter 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. november 2025 Skrevet 20. november 2025 8 hours ago, nachnoo said: Jeg skriver (tydelig?) at dersom andre ser en person i denne situasjonen, skal de ringe nødetater. Men jeg står fast på at personen selv ikke skal ringe 113. Da har man allerede signalisert at man ikke ønsker å hoppe, og da kan man like godt gå hjem. Så løsningen for disse er da Nr1. å dra ut på dagtid å stelle seg ved en bro slik at man blir sett N2. Stå der lenge helt til noen ringer Nr. 3 informere familie og venner om at man står ved broa og hva man har tenkt til å gjøre slik at de ringer 113 så man slipper det selv. Anonymkode: 5bbf0...8a0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. november 2025 Skrevet 20. november 2025 8 hours ago, nachnoo said: Jeg skriver (tydelig?) at dersom andre ser en person i denne situasjonen, skal de ringe nødetater. Men jeg står fast på at personen selv ikke skal ringe 113. Da har man allerede signalisert at man ikke ønsker å hoppe, og da kan man like godt gå hjem. Håper ikke du tror at de personene som får 113 og nødetater ringt inn for seg er mer reelt suicidale eller syke enn de som ringer selv! Det eneste et betyr er at de som fikk andre til å ringe for seg har mer ressurser, venner og høyere iq enn de som ringte selv. Anonymkode: 5bbf0...8a0 0 Siter
Sokk Skrevet 20. november 2025 Skrevet 20. november 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så løsningen for disse er da Nr1. å dra ut på dagtid å stelle seg ved en bro slik at man blir sett N2. Stå der lenge helt til noen ringer Nr. 3 informere familie og venner om at man står ved broa og hva man har tenkt til å gjøre slik at de ringer 113 så man slipper det selv. Anonymkode: 5bbf0...8a0 Nr. 4 Dra hjem/andre hensiktsmessige steder og søke hjelp gjennom andre kanaler. Det finnes andre veier til hjelp enn 113 og akuttinnleggelse. Alle tilfellene du beskriver handler om et ønske om hjelp fremfor et ønske om å dø. Da er det mer hensiktsmessig å f.eks fortelle om dette til sin faste behandler, fastlege, familie/venner eller evt legevaktslege. Man kan ha stort behov for hjelp uten å være suicidal. Men trenger ikke late som man skal ta livet sitt for å få hjelp. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.