Gå til innhold

Når er det riktig å ringe 113 ved selvmordsønsker?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du har jo et poeng her, men var du ikke redd for at denne pasienten skulle ta det ille opp? At hun f.eks skulle ta det som en utfordring til å virkelig gjennomføre neste gang? 

Anonymkode: a3b2d...cda

Nei. Tilbakemeldingene fra hjembehandlingsstedet var at hun sluttet med selvskading etter dette. 
Pasienter tåler mye når man tar dem på alvor og prøver å se hva som befinner seg bak all uhensiktsmessig adferd. 

Endret av nachnoo
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (Akkurat nå):

Nei. Tilbakemeldingene fra hjembehandlingsstedet var at hun sluttet med selskapsinformasjon etter dette. 

Selskapsinformasjon?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selskapsinformasjon?

Sikkert selvmordsforsøk.

Anonymkode: ef359...eb0

Skrevet
3 minutes ago, AnonymBruker said:

Hva legger du i hårreisende?

Det er jo noe med at dersom man tenker klart nok til å ringe 113, tyder det på to ting: At man ikke har mistet kontrollen fullstendig og at man ikke har en helt reell hensikt i å ta livet sitt. Sammenlagt mener jeg situasjonen dermed ikke er akutt nok til å ringe 113. Alvorlig ja, men ikke akutt. Ring heller legevakten.

Husk at ambulansene er svært presset, ofte håndterer livstruende skader og må prioritere ganske strengt. Da blir det feil om ressursene skal gå til å håndtere noe innringer selv etter alt å dømme ville greid å håndtere uten 113.

AnonymBruker
Skrevet
Anonymos skrev (2 minutter siden):

Det er jo noe med at dersom man tenker klart nok til å ringe 113, tyder det på to ting: At man ikke har mistet kontrollen fullstendig og at man ikke har en helt reell hensikt i å ta livet sitt. Sammenlagt mener jeg situasjonen dermed ikke er akutt nok til å ringe 113. Alvorlig ja, men ikke akutt. Ring heller legevakten.

Husk at ambulansene er svært presset, ofte håndterer livstruende skader og må prioritere ganske strengt. Da blir det feil om ressursene skal gå til å håndtere noe innringer selv etter alt å dømme ville greid å håndtere uten 113.

Jeg tenker nå mer på den fortvilelsen og smerten en person må være i for å ville ta livet sitt samtidig som de prøver å la være fordi de vet det blir galt. Man er ikke klar i hodet når man er så nær ved å ta livet sitt.

Skrevet
8 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker nå mer på den fortvilelsen og smerten en person må være i for å ville ta livet sitt samtidig som de prøver å la være fordi de vet det blir galt. Man er ikke klar i hodet når man er så nær ved å ta livet sitt.

Det vet jeg av erfaring. Poenget mitt var bare at dersom man greier å ringe 113, formidle hvilken situasjon man står i og holder ut og venter til ambulansen kommer, så tyder det på at man tenker klart nok og har kontroll nok til at man kunne ringt legevakten istedenfor. 

AnonymBruker
Skrevet
Anonymos skrev (Akkurat nå):

Det vet jeg av erfaring. Poenget mitt var bare at dersom man greier å ringe 113, formidle hvilken situasjon man står i og holder ut og venter til ambulansen kommer, så tyder det på at man tenker klart nok og har kontroll nok til at man kunne ringt legevakten istedenfor. 

Men så er man kanskje såpass i krise at man ikke tenker klart nok til å tenke at legevakta er noe som kan hjelpe? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...