AnonymBruker Skrevet 19. november 2025 Skrevet 19. november 2025 Med psykologen? Bør man ta det opp med behandler eller? (Det er jo forferdelig vanskelig). Anonymkode: 9a171...466 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. november 2025 Skrevet 19. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Med psykologen? Bør man ta det opp med behandler eller? (Det er jo forferdelig vanskelig). Anonymkode: 9a171...466 Skjer det med deg nå? Anonymkode: 2e0d1...047 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. november 2025 Skrevet 19. november 2025 Jeg prøver bare å få det til å funke. Burde nok ha bytta psykolog. Anonymkode: d86d6...f4e 0 Siter
psykedeliker Skrevet 19. november 2025 Skrevet 19. november 2025 Hva er det psykologen sier og gjør som tilsier at det ikke er "kjemi"? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. november 2025 Skrevet 19. november 2025 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg prøver bare å få det til å funke. Burde nok ha bytta psykolog. Anonymkode: d86d6...f4e Hva er feil for deg? Anonymkode: 2e0d1...047 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. november 2025 Skrevet 19. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er feil for deg? Anonymkode: 2e0d1...047 Får ikke til en god samtale med psykologen, som gjør at jeg ikke får brukt timene til å reflektere skikkelig eller gå grundig inn i ting. Hun stiller veldig overfladiske spørsmål og sier bare helt åpenbare ting, som gjør at jeg ikke får noe hjelp i arbeidet. Jeg tror hun er utbrent eller noe, for hun virker sliten, er ofte syk. I tillegg merker jeg veldig godt at hun reagerer overfladisk og nesten falskt på ting jeg sier. Det er greit at hun ikke føler noe dypt, men da trenger hun heller ikke å prøve å late som. Anonymkode: d86d6...f4e 0 Siter
Drømmeautomat Skrevet 20. november 2025 Skrevet 20. november 2025 Hvis du har mulighet til å bytte psykolog ville jeg gjort det. 0 Siter
psykedeliker Skrevet 20. november 2025 Skrevet 20. november 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hun stiller veldig overfladiske spørsmål og sier bare helt åpenbare ting, som gjør at jeg ikke får noe hjelp i arbeidet. Da må du ta det opp direkte at denne fremgangsmåten ikke er hensiktsmessig ift. det du trenger hjelp til. 0 Siter
nachnoo Skrevet 20. november 2025 Skrevet 20. november 2025 Jeg tillater meg en liten kommentar på siden av tema, fordi det TS skriver ga meg en assosiasjon. Dagens offentlige psykiatri, og forøvrig hele sykehussektoren domineres av økonomi, nedskjæringer og effektivisering. Faglighet skyves bort. Behandlerne skal stadig "produsere" mer. Det fører til et økende problem med "empatitrøtthet". Studier viser at behandlere som kontinuerlig har mer enn 4 pasienter per dag og mangler faglig ventilering og støtte, er i stor fare for å utvikle dette. AI skriver dette om fenomenet: Hvordan rammer empatitrøtthet behandlere i psykiatri? Empatitrøtthet rammer behandlere i psykiatrien ved at de gradvis blir utmattet av å kontinuerlig møte og håndtere pasienters smerte og livskriser, noe som ofte fører til både psykiske og fysiske belastninger. Dette kan gi symptomer som panikkangst, søvnløshet, emosjonell avstumpethet, utmattelse, konsentrasjonsvansker, kroppslige smerter og redusert livskvalitet. Symptomutvikling og konsekvenser Behandlere kan oppleve mareritt om pasientene, søvnproblemer, og følelsesmessig nummenhet, og deres evne til å regulere egne følelser blir svekket. Dette påvirker ofte både arbeidslivet og privatlivet, og kan gi økt irritabilitet, behov for isolasjon og svekket empati i møte med egne venner og familie. Risikofaktorer og utbrenthet I psykiatriske miljøer er risikoen spesielt stor på grunn av arbeidets emosjonelle intensitet og den ofte uforutsigbare arbeidshverdagen. Kolleger som forsøker å «stå i det» uten å dele følelser eller søke støtte, har særlig risiko for å bli utbrent og miste evnen til å yte god omsorg. Forebygging og mestring Forebygging av empatitrøtthet krever at behandlere får mulighet til å dele egne følelser, får veiledning og støtte fra kolleger, og at det skjer bevisstgjøring rundt egne emosjonelle reaksjoner. Det er viktig å ha et «språk» for symptomene, samt gode psykososiale arbeidsvilkår. Arbeidsmiljøet bør tilrettelegges, og det kan være nyttig med veiledning og gruppeprosesser der man kan bearbeide følelser og opplevelser. Oppsummering Empatitrøtthet er en alvorlig og ofte skjult yrkesrisiko for behandlere i psykiatrien, som kan føre til emosjonell utmattelse, svekket helsetilstand og redusert kvalitet på omsorg. Forebygging krever systematisk støtte, åpne arenaer for følelsesbearbeiding og tiltak på arbeidsmiljønivå. 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.