Gå til innhold

Hva tenker folk om at det nå skal bli mulig å tjene 1G som uføre uten trekk i trygda?

Anbefalte innlegg

psykedeliker
Skrevet
erik123 skrev (Akkurat nå):

Men mange av de trygdede kan godt jobbe. De er for late. 

Da kan du ta det opp direkte med de det gjelder, eller rapportere dem til NAV.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
erik123 skrev (4 timer siden):

Det må ikke bli godkjent, da vil ingen jobbe. Vi må få folk i jobb. Alt for mange går på trygd. 

Ingen vil jobbe? Jeg snakket med noen om dette og de var positivt for da kunne de komm opp i rundt 400-450K i året. Det er fortsat luselønn og duger ikke til stort. Man vil mest trolig fortsatt ikke få lån utenom husbanken, man vil ikke kunne ta opp lån på det meste man ønsker seg. 

Jeg har rundt 600K i året og får det såvidt til å gå rundt. Hadde jeg hatt under 500K vet jeg ikke hva jeg hadde gjort for jeg hadde ikke kunne overlevd. 

Anonymkode: abb82...597

Skrevet
erik123 skrev (4 timer siden):

Men mange av de trygdede kan godt jobbe. De er for late. 

Nå mobber du.

Skrevet
Everybody skrev (1 time siden):

Nå mobber du.

Nei det er realitet. Det er tungt å få vite sannheten. Mange uføre kunne ha jobbet litt. 

Skrevet
erik123 skrev (1 minutt siden):

Nei det er realitet. Det er tungt å få vite sannheten. Mange uføre kunne ha jobbet litt. 

Ja finner du disse jobbene til dem eller? Steder hvor de kan jobbe "litt"?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ingen vil jobbe? Jeg snakket med noen om dette og de var positivt for da kunne de komm opp i rundt 400-450K i året. Det er fortsat luselønn og duger ikke til stort. Man vil mest trolig fortsatt ikke få lån utenom husbanken, man vil ikke kunne ta opp lån på det meste man ønsker seg. 

Jeg har rundt 600K i året og får det såvidt til å gå rundt. Hadde jeg hatt under 500K vet jeg ikke hva jeg hadde gjort for jeg hadde ikke kunne overlevd. 

Anonymkode: abb82...597

Jeg har 300000 og lever godt. Så folk er for kravstore. Jobbe lite og tjene mye er mantra. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, erik123 said:

Men hvor finnes disse jobbene?

Anonymkode: 1a0bf...971

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men hvor finnes disse jobbene?

De finnes, bare begynn å let. Du må anstrenge deg  litt. Og du må være villig til å jobbe. 

Skrevet
erik123 skrev (6 minutter siden):

De finnes, bare begynn å let. Du må anstrenge deg  litt. Og du må være villig til å jobbe. 

Men hvilke arbeidsgivere vil ansette uføre til å jobbe "litt"?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutes ago, erik123 said:

Arbeidsledigheten er raskt stigende, og har snart passert 5%. I et slikt marked, der stillinger kan få hundrevis av søkere, velger arbeidsgiver det som fremstår som den laveste risikoen. Dette er ikke nødvendigvis moralsk, men det er mekanikken i et presset arbeidsmarked. Når konkurransen er så ekstrem, trenger man ikke engang en spesielt kynisk arbeidsgiver for å forstå hvorfor søkere med ustabil tilknytning til arbeidslivet - uansett årsak - lettere havner nederst i bunken. Det er ikke pent, men det er den brutale logikken som følger av politiske prioriteringer, økonomiske svingninger og et arbeidsliv som har gjort effektivisering til sin fremste dyd.

Skrevet
Everybody skrev (3 timer siden):

Ja finner du disse jobbene til dem eller? Steder hvor de kan jobbe "litt"?

Du må anstrenge deg litt.... 

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep. Husk at man skal diskutere teamet, ikke angripe og diskutere hverandre.

Admin

Skrevet

Vi har 330000 uføre i Norge. Det er horribelt mange. Jeg er sikker på  at mange kunne ha jobbet. Er det for lukrativt å være ufør? Vi vil trenge utrolig mange fler i arbeid fremover. Bare i helsesektoren vil det mangle flere tusen. 

Skrevet
erik123 skrev (6 minutter siden):

Vi har 330000 uføre i Norge. Det er horribelt mange. Jeg er sikker på  at mange kunne ha jobbet. Er det for lukrativt å være ufør? Vi vil trenge utrolig mange fler i arbeid fremover. Bare i helsesektoren vil det mangle flere tusen. 

Nå har det seg slik at mennesker dessverre blir syke. De er ikke noe mer friske i andre land men Norge har en velferdsstat som støtter deg økonomisk når du blir syk. I andre land blir de tatt vare på av familien eller blir hjemløse.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutes ago, erik123 said:

Ja, vi må alle jobbe. Du også.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke all kan, eller egner seg til å jobbe innen helse. Men det fine, er at nå kan jo de som vil det, jobbe mye mer innen f eks helse når formen tillater det. Inntil nå var det jo bare en månedslønn før du begynte å bli trukket. 

Anonymkode: 1bfd5...3ff

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep.

Admin

AnonymBruker
Skrevet
On 11/30/2025 at 12:06 AM, AnonymBruker said:

Jeg er ufør selv, og synes det er mye at man kan tjene opptil 130 000 kroner i tillegg til uføretrygden. Det er en stor sum, og kan gjøre det økonomisk fordelaktig for noen å være 100 % ufør og samtidig jobbe inntil én G ved siden av trygden.

Hvis det kun var lønna som gjorde at de ikke vil jobbe ved siden av trygda nå, mens de vil jobbe hvis de kan tjene mer så tenker jeg at da er de feilaktig uføre.

Anonymkode: d48a4...0d1

AnonymBruker
Skrevet
On 12/1/2025 at 4:49 PM, erik123 said:

Ja det er lukrativt å være ufør. Mange får store uføreforsikringer utbetalt som gjør higet etter diagnoser og uføre større. De uføre får ekstra barnebidrag ekstra aleneforsørgertillegg. Vet om en ufør tobarnsmor som har 37.000 utbetalt i måneden. Det er ekstremt og man kan godt skjønne at hun heller vil være trygda og hjemme med barn som hun tydeligvis helt fint klarer å ta vare på enn å jobbe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja det er lukrativt å være ufør. Mange får store uføreforsikringer utbetalt som gjør higet etter diagnoser og uføre større. De uføre får ekstra barnebidrag ekstra aleneforsørgertillegg. Vet om en ufør tobarnsmor som har 37.000 utbetalt i måneden. Det er ekstremt og man kan godt skjønne at hun heller vil være trygda og hjemme med barn som hun tydeligvis helt fint klarer å ta vare på enn å jobbe. 

Det er ikke særlig lukrativt hvis man er minsteufør/ung ufør. Til tross for at jeg også får 4000 i mnd fra KLP så er det vanskelig å få ting til å gå rundt. Ville mye heller vært i jobb og tjent mer penger. Skal starte en prosess med å komme ut i jobb, men kan nok ikke jobbe 100%, max 50%. Men det hjelper jo på. Da jeg fikk ufør hadde jeg ikke klart å jobbe i det hele tatt så ustabil som jeg var. Men er bedre og ønsker å jobbe. For det er ikke lukrativt å være ufør. I hvertfall ikke for de fleste. De fleste ønsker nok å jobbe. Ikke bare for å få mer penger, men for å ha et sted å gå til, møte kollegaer, føle seg nyttig osv. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...