Gå til innhold

Hva tenker folk om at det nå skal bli mulig å tjene 1G som uføre uten trekk i trygda?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja det er lukrativt å være ufør. Mange får store uføreforsikringer utbetalt som gjør higet etter diagnoser og uføre større. De uføre får ekstra barnebidrag ekstra aleneforsørgertillegg. Vet om en ufør tobarnsmor som har 37.000 utbetalt i måneden. Det er ekstremt og man kan godt skjønne at hun heller vil være trygda og hjemme med barn som hun tydeligvis helt fint klarer å ta vare på enn å jobbe. 

Anonymkode: d48a4...0d1

Det finnes ikke lukrativt. Jeg har prøvd begge deler. Det skal ikke mye til før det er mer lukrativt å jobbe. Pluss fordelene med det sosiale, en tilhørighet, slippe all stigmatiseringen som man blant annet ser i denne tråden.  Dette er så misforstått, men mange har blitt grundig hjernevasket takket være iherdig innsats fra media og politkere de siste årene. 

Anonymkode: 1bfd5...3ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde vært veldig fint. Jeg jobber noen timer av og til, ikke noe fast. Slik det er nå kan jeg jobbe ca. 170 timer på et år. Hvis det blir endret kan jeg jobbe rett i overkanten av 400 timer. 

Uføretrygd er ikke lukrativt på noen måter. Ville heller hatt en fast jobb. 

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Da er det bestemt. De som har hatt 100% uføretrygd i 2 år kan fra i år tjene 1G, som vil si 130 160 kroner. Loven trer i kraft 1 oktober 2026. Det vil si at hvis du tjener over 0,4g frem til 1 oktober vil du bli trukket, men du vil få tilbake det som ble trukket for mye i etteroppgjøret dersom du for eksempel tjener 1G i 2026.

Anonymkode: 0b5e9...644

Glitter
Skrevet

Veldig bra. Da kan jeg tjene 10 000 i måneden før skatt. :)

nachnoo
Skrevet

Det synes jeg er helt topp.

Skrevet

Ikke glem at dere får fler pensjonspoeng ved å jobbe litt ved siden av uføretrygd.

Glitter
Skrevet
Dorthe skrev (5 minutter siden):

Ikke glem at dere får fler pensjonspoeng ved å jobbe litt ved siden av uføretrygd.

Godt poeng. Jeg håper og tror jeg kan jobbe litt. 

Everybody
Skrevet

Hvor får man jobb hvor man kan tjene 130k i året? Hvordan går man frem for å få det?

Everybody
Skrevet
Glitter skrev (9 timer siden):

Godt poeng. Jeg håper og tror jeg kan jobbe litt. 

Hva tenker du å jobbe med? Hvordan skal du skaffe den jobben?

Skrevet
Everybody skrev (10 timer siden):

Hvor får man jobb hvor man kan tjene 130k i året? Hvordan går man frem for å få det?

Man kan være ringevikar flere steder for eksempel. 

Skrevet
9 hours ago, Glitter said:

Man kan være ringevikar flere steder for eksempel. 

Dette er urettferdig for oss som er for dårlige til å jobbe. Vi må forbli syke OG fattige!

Anonymkode: 1a0bf...971

Skrevet

Jeg er 75 % ufør og har aap for de resterende 25. Er veldig syk nå, og kommer meg nesten ikke ut av huset. Men står på venteliste for traumebehandling på Modum. Drømmen er å bli så mye bedre at jeg han ha en jobb tilpasset min kapasitet så jeg kan føle at jeg bidrar og har tilhørighet. 

Anonymkode: ee527...986

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Dette er urettferdig for oss som er for dårlige til å jobbe. Vi må forbli syke OG fattige!

Ja, det er det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.3.2026 den 18.37):

Hva er urettferdig med dette?

Skrevet
16 minutes ago, psykedeliker said:

Hva er urettferdig med dette?

Kan man jobbe 30% burde man ha 70% uføregrad.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.3.2026 den 18.37):

Så fordi noen er så syke at de ikke klarer å jobbe, så skal heller ikke de som klarer å jobbe litt få gjøre det? 

Skrevet
Just now, Lillemus said:

Så fordi noen er så syke at de ikke klarer å jobbe, så skal heller ikke de som klarer å jobbe litt få gjøre det? 

Da skal uføregraden være < 100%.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilken rolle spiller det for de som ikke klarer å jobbe i det hele tatt? De får ikke redusert trygd av den grunn.

Skrevet
19 minutes ago, psykedeliker said:

Hvilken rolle spiller det for de som ikke klarer å jobbe i det hele tatt? De får ikke redusert trygd av den grunn.

Innsparingene kan gå til å øke minstetrygden for de virkelig syke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tipper at for mange vil dette "arbeidet" dreie seg om f.eks. salg av ting de lager, ikke at de har en fast jobb på 20%. Er man så dårlig så er det vel ofte veldig uforutsigbart om vedkommende klarer å jobbe i dag eller denne uka, men kanskje et par dager neste uke. Vanskelig å finne en jobb der man tilrettelegge sånn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...