Gå til innhold

Brintellix når beskyttet av Litium

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble veldig hypoman av Brintellix. Nå går jeg på Litium. Vil det ikke da være trygt å prøve Brintellix på nytt? 

Hvis jeg skal komme meg ut i jobb så kan jeg ikke ha så mye depresjon i løpet av et år. 

@nachnoo

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det bør absolutt kunne forsøkes. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig å føle seg deprimert på lithium?  

Anonymkode: fdf56...07e

Skrevet

Det er vanlig at man får litium for depresjon, og personer med depresjon føler seg ofte deprimert. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er det vanlig å føle seg deprimert på lithium?  

Du mener om Litium gjør en frisk fra depresjon?

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (27 minutter siden):

Det er vanlig at man får litium for depresjon, og personer med depresjon føler seg ofte deprimert. 

Så lithium fikser ikke depresjonen? 

Skrevet

Det kan ta litt, og dosen må være riktig. 

Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Det kan ta litt, og dosen må være riktig. 

Så AD og Litium kan ta litt av depresjonen og resten av jobben må man gjøre selv?

AnonymBruker
Skrevet
munchin skrev (1 time siden):

Du mener om Litium gjør en frisk fra depresjon?

Jeg spør bare fordi jeg selv er også på lithium, påstås jeg har bipolar 1. Tatt lithium i ca 6 mnd. 

Føler meg fryktelig tung og stuck. Tiltaksløs, kunne bare sittet på sofaen og stirret på mobilen eller veggen i ukjent tid. Mistet motivasjon. Har ikke hatt det slik før. Stortsett går jeg rett til mer ekstrem depresjons form og varer ikke så lenge. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg spør bare fordi jeg selv er også på lithium, påstås jeg har bipolar 1. Tatt lithium i ca 6 mnd. 

Føler meg fryktelig tung og stuck. Tiltaksløs, kunne bare sittet på sofaen og stirret på mobilen eller veggen i ukjent tid. Mistet motivasjon. Har ikke hatt det slik før. Stortsett går jeg rett til mer ekstrem depresjons form og varer ikke så lenge. 

Jeg blir også slik av Litium (eller depresjon). 

AnonymBruker
Skrevet
munchin skrev (2 minutter siden):

Jeg blir også slik av Litium (eller depresjon). 

Hva kan man gjøre med det? Jeg har ikke tid til å være motivasjons og tiltaksløs nå. Kan ta det til ferien. Kan ikke nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kan det hende at du egentlig ville blitt mer deprimert, men at litium begrenser det litt?

Jeg har hatt det litt på lignende måte nå før jul og jeg lurer på om det betyr at litium ikke fungerer, eller at den faktisk fungerer ved å sørge for at jeg bare blir litt deprimert (pleier å bli deprimert høst/vinter).

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (9 minutter siden):

Kan det hende at du egentlig ville blitt mer deprimert, men at litium begrenser det litt?

Jeg har hatt det litt på lignende måte nå før jul og jeg lurer på om det betyr at litium ikke fungerer, eller at den faktisk fungerer ved å sørge for at jeg bare blir litt deprimert (pleier å bli deprimert høst/vinter).

Er jo mulig det.

Skrevet
Sokk skrev (1 time siden):

Jeg tenker at Litium forhindrer alvorlig depresjon hos meg.

Skrevet
Sokk skrev (10 timer siden):

Det er hva jeg tenker hos meg. Hadde verre depresjoner før, men har også hatt en alvorlig depresjon som ble behandlet med ECT selv om jeg gikk på Litium i rett dose. Men det var første alvorlige depresjon på noen år. Hadde det oftere før Litium. 

Likevel er det ikke godt nok så jeg vil prøve Brintellix. 

Skrevet
Glitter skrev (1 time siden):

Det er hva jeg tenker hos meg. Hadde verre depresjoner før, men har også hatt en alvorlig depresjon som ble behandlet med ECT selv om jeg gikk på Litium i rett dose. Men det var første alvorlige depresjon på noen år. Hadde det oftere før Litium. 

Likevel er det ikke godt nok så jeg vil prøve Brintellix. 

Jeg brukte litium og Brintellix sammen for et drøyt år siden og det fungerte fint 😊 

Skrevet
Sokk skrev (1 minutt siden):

Jeg brukte litium og Brintellix sammen for et drøyt år siden og det fungerte fint 😊 

Så bra. :) Jeg blir hypoman ab Brintellix alene, men med Litium håper jeg på god effekt. 

Skrevet

Er det noen av dere som er medlem av Bipolarforeningen?

Behandlingen av bipolar sykdom i Norge er langt dårligere enn den burde være. Dessverre er det ingen som tar tak i dette. Bipolarforeningen burde være de som kunne fronte dette og presse politikerne og helsetoppene til å gjøre noe med dette.

Skrevet
nachnoo skrev (33 minutter siden):

Behandlingen av bipolar sykdom i Norge er langt dårligere enn den burde være. Dessverre er det ingen som tar tak i dette. Bipolarforeningen burde være de som kunne fronte dette og presse politikerne og helsetoppene til å gjøre noe med dette.

Jeg er (passivt) medlem etter å ha deltatt på et av mestringskursene deres for et par år siden. Kanskje burde jeg steppe opp aktiviteten.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (32 minutter siden):

Jeg er medlem, men ganske sikker min diagnose er feil. 

Har personlig lite lyst til å legge på mer medisinering. Hodet og kroppen min har fått helt nok av slikt. 

Ble nok nysgjerrig fordi så vidt jeg forstår skal lithium hjelpe å stabilisere stemningsleie, da ville jeg som ny " bipolar" ha trodd at det fikser depresjon. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...