Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har skaffa dere kattunger for å bli innekatt. Men som ikke kunne være innekatt? Hva var grunnen da? 

Har lyst på innekatt selv.

Anonymkode: 0e59c...432

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det noen her som har skaffa dere kattunger for å bli innekatt. Men som ikke kunne være innekatt? Hva var grunnen da? 

Har lyst på innekatt selv.

Kontakt dyrebeskyttelsen eller noen andre som driver med omplassering der du bor, de har helt sikkert innekatter. :) Da får du en katt som er kastrert, vaksinert, chippet og husren.

Endret av Lillemus
Krisebærblomsten
Skrevet

Innekatter Norge på Facebook👍der får du svar. 

Krisebærblomsten
Skrevet (endret)

Jeg har innekatt 1 katt🙂kastrering av hunnkatt/hannkatt er viktig🙂dette har med hormonene og gjøre til katten. De utviklerer seg helt likt som en utekatt. Hunnkatten får løpetid helle åre. 

Endret av Krisebærblomsten
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har erfaring selv her med å få kattunger som innekatt? Har en liten hund så lettest å være kattunge da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det noen som har erfaring selv her med å få kattunger som innekatt? Har en liten hund så lettest å være kattunge da.

Min søster har hatt to (ikke samtidig), det gikk helt fint det. Hvorfor skulle ikke det gå bra?

Skrevet

Jeg har verken hatt kattunge eller innekatt, men en voksen omplasseringskatt som fikk katteluke og kunne komme og gå som den ville. 

Men jeg husker at omplasseringsorganisasjonen jeg benyttet også hadde voksne katter som hadde vært innekatter hos tidligere eier. Så det må ikke nødvendigvis være en kattunge som du selv «lærer opp» til å leve som innekatt. Jeg husker også at de gjerne anbefalte to katter til den som ønsket innekatt, slik at de har selskap i hverandre når eieren er borte. Organisasjonene har innimellom to katter som har vært sammen i tidligere hjem og som de derfor bare adopterer bort samlet.

Enten du går for en eller to katter, kattunge eller voksen, så er omplassering en kjempefin mulighet. Organisasjonene har god kjennskap til dyrene og mange gode råd å komme med, ofte også på nettsidene deres. 

Krisebærblomsten
Skrevet

Har hatt mye kattunger i dette live, ikke som bare/kun innekatter. 

Nestegang
Skrevet

Har hatt innekatt i flere år nå, og det har fungert fint. Nøkkelen er nok å ha nok plass og stimulering – klatrestativ, vinduskarmer å ligge i, leker. Og gjerne to katter om du er mye borte, så de har selskap.

At du har hund kan faktisk være en fordel. Kattungen venner seg til hunden fra starten, og mange katter og hunder blir gode venner når de vokser opp sammen. Bare sørg for at katten har steder den kan trekke seg tilbake til der hunden ikke kommer til.

Enig med de som anbefaler omplassering. Dyrebeskyttelsen har ofte kattunger også, ikke bare voksne.

Skrevet

Jeg har hatt innekatter i mange år og begge fikk jeg som kattunger.  Det går helt fint.
Men da den eldste døde ble den andre ulykkelig og begynte å tisse rundt omkring.  Det var krise og etter noen år måtte vi avlive henne.

AnonymBruker
Skrevet
On 1/27/2026 at 9:17 PM, Lillemus said:

Min søster har hatt to (ikke samtidig), det gikk helt fint det. Hvorfor skulle ikke det gå bra?

Det er et veldig trist liv for en katt å kun være innendørs. Katter er skapt for å være ute, jakte, leke, klatre. Jeg skjønner ikke at folk med innekatter ikke har dårlig samvittighet hver dag. 

Anonymkode: 2af75...c7e

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er et veldig trist liv for en katt å kun være innendørs. Katter er skapt for å være ute, jakte, leke, klatre. Jeg skjønner ikke at folk med innekatter ikke har dårlig samvittighet hver dag. 

Anonymkode: 2af75...c7e

Jeg er veldig ambivalent når det kommer til katter. På den ene side synes jeg som deg, at katter bør få komme ut, klatre i trær og jakte på mus. På den annen side synes de kan holdes inne i alle fall i fugle-hekke-sesongen da de bare i Norge tar flere millioner småfugler hvert år. Og det er jo ikke alle som bor et sted det går an å ha utekatt heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...