Gå til innhold

Hvis demokratiet bestemte noe du var sterkt uenig i, hva ville du gjort?

Hvis demokratiet bestemte noe du var sterkt uenig i, hva ville du gjort?  

7 stemmer

1. 1. Hvis demokratiet bestemte noe du var sterkt uenig i, hva ville du gjort?

• Ingenting, demokratiet bestemmer
      0
    • Fredelige lovlige protester, ingen blokkering av politiet eller andre
      3
    • Sivil ulydighet, blokkere veier så deportasjonsbiler ikke kommer frem etc
      2
    • Brenn ned byen hvis jeg ikke får viljen min!!!
      0
    • Usikker/annet (skriv i tråden)
      2

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

F.eks tenk om demokratiet sa at alle ukrainere må dra tilbake til ukraina, men det var noe du var helt imot. Hva ville du gjort da?

Folk liker å snakke om at demokratiet er det viktigste, og trump er ille fordi han undergraver demokratiet, samtidig ser man mye støtte for folk som hindrer statlige ansatte for å utføre sin jobb på vegne av folket, fordi en er uenige i hva demokratiet har vedtatt av lover og regler.

La oss høre!

Anonymkode: 8a572...9dc

Videoannonse
Annonse
Worrisome_plenty
Skrevet

Det er venstresiden og de liberale sin rett til å drive sivil ulydighet for de vet bedre en de blåbrune. Så liberale kan blåse i valgresultatet, men ikke de blåbrune.

😝

AnonymBruker
Skrevet
3 minutes ago, Worriesome Plenty 2 said:

Det er venstresiden og de liberale sin rett til å drive sivil ulydighet for de vet bedre en de blåbrune. Så liberale kan blåse i valgresultatet, men ikke de blåbrune.

Kan virke litt slik, får se hva andre sier. Men at demokratiet bare skal gå en vei høres ut som litt urettferdig/udemokratisk for meg 🙄

aif3ma.jpg

Worrisome_plenty
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan virke litt slik, får se hva andre sier. Men at demokratiet bare skal gå en vei høres ut som litt urettferdig/udemokratisk for meg 🙄

aif3ma.jpg

Om det er slik det skal være, det vet jeg ikke. Men det er sånn det er. Lite å få gjort noe med. Media er også ute av vilje til å dekke denne ståa. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men at demokratiet bare skal gå en vei høres ut som litt urettferdig/udemokratisk for meg 🙄

Det sier mest om deg og din kunnskap om hva et demokrati er. Du kan dra tilbake til det mørke hullet ditt og bli værende der hvis du ikke har noe konstruktivt å komme med. Vi gjennomskuer trollingen din.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

F.eks tenk om demokratiet sa at alle ukrainere må dra tilbake til ukraina, men det var noe du var helt imot. Hva ville du gjort da?

Folk liker å snakke om at demokratiet er det viktigste, og trump er ille fordi han undergraver demokratiet, samtidig ser man mye støtte for folk som hindrer statlige ansatte for å utføre sin jobb på vegne av folket, fordi en er uenige i hva demokratiet har vedtatt av lover og regler.

La oss høre!

For å svare på overskriften din og ikke eksemplet i teksten - jeg er støtt og stadig uenig i det demokratiet mener, om du med "demokratiet" mener sittende politisk styre. Jeg klikket ditt siste alternativ, men da ikke pga alternativet "vet ikke", men pga alternativet "annet". Når jeg er uenig i noe har jeg argumentert for det jeg selv mener, deltatt i (fredelige) demonstrasjoner, stemt mot partier som mener det jeg er uenig i, signert på protestlister, stilt på folkemøter, skrevet innlegg etc for å ytre meg. Det er det som er så fint med Norge, og det er dette som er under dramatisk trussel i USA nå. Ville jeg turt å stå opp for det jeg mener i USA nå? Det er jeg sannelig ikke like sikker på, og det er det som er så himla skummelt.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, psykedeliker said:

Det sier mest om deg og din kunnskap om hva et demokrati er. Du kan dra tilbake til det mørke hullet ditt og bli værende der hvis du ikke har noe konstruktivt å komme med. Vi gjennomskuer trollingen din.

🙄

Det var et spørsmål relatert til det vi ser i USA. Mange forhindrer ICE fra å gjøre jobben sin (som er demokratisk betinget)

Jeg lurer på din holdning til slikt, ville du akseptert alt 51% bestemte seg for, hvis ikke hvor langt ville du gått for å stanse det?

Er ikke trollig...

Worrisome_plenty
Skrevet (endret)

Vi kunne ikke hatt en pro-Israel demonstrasjon eller en demonstrasjon mot innvandring i Oslo, uten at det ville være en så stor motdemonstrasjon av de faste folkene fra Rødt eller andre venstreradikale ville gjort det svært ubehagelig å demonstrere. Man ville også blitt hengt ut i radikaleres grupper på nett osv. 

Det virker mest som om de som deler meningene til det gjeldene er de som er mest fornøyd over demokratiet.

Jeg ville for øvrig ikke ønsket å delta i de overnevnte eksempler uansett. Jeg bare nevner det.

Det er heller ikke lenge siden det var en post her om en som gledesstrålende proklamerte att ytringsfriheten vant, da de som trakkaserte Listhaug ble frikjent. Hadde det vært Mariam Hussain som ble behandlet slik av høyreradikale, så ville de bli dømt. og det er bra, men det burde og de som trakkaserte listhaug blitt.

Derfor har russerbooten et poeng. Nei vi har ikke 100% demokratiske jevnbyrdige retningslinjer.. 

Det er en liten tilt. Så får de som bryr seg mene det de vil. Jeg bryr meg ikke veldig.

Endret av Worriesome Plenty 2
Rette skrivefeil.
Skrevet

Siden det ikke er så dramatiske tilstander i Norge som mange andre steder så har vi begrenset med hva vi kan hisse oss opp for i politikken. Folk flest aksepterer at demokratiet bestemmer når en på sett og vis kan se at flere ulike synsvinkler og meninger kan være rimelige nok, selv om ikke alt stemmer overens med eget perspektiv. 

Men når der kommer til tilstandene i USA nå så er det blitt så ekstremt at det heldigvis for mange ikke bare er grunn til å protestere, men nærmest plikt! I alle fall er det det om man har et moralsk kompass sånn cirka i synch med mitt. Det har mange! Hitler ble også valgt inn på demokratisk vis i 1933, men utviklingen av den politikken var nå en del annerledes enn det han sto for i kampanjen. Alle mann i arbeid kan ha vært et motto da. Senere ble det mer og mer dannet et tydelig fiendebilde for alt som hadde vært galt. For å make Germany great again måtte folk også jages, plages og deporteres. Vi vet alle hvordan det gikk. Og utvidelse av territoriet til et tysk storrike rykket høyere og høyere opp på agendaen. Virker kjent eller?

Da MÅ man faktisk reagere. Husk https://www.nrk.no/video/diktet-du-maa-ikke-sove_270810

Øverland. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

La oss høre!

Nettopp. Det er ikke udemokratisk å være mot Trump. En del av demokratiske prinsipper er at makten skal fordeles på ulike poster. Det er ikke mening å ha én hersker som feier gjennom med hva han vil på innfall. Foreløpig virker ikke de beskyttelsesmekanismene veldig godt ser det ut som. En del konservative i regjering tror jeg ikke helt har fått summet seg raskt nok. Andre er faktisk enig i Trumps politikk, men gjelder neppe alle. Det var jo ikke DETTE her Trump solgte seg inn som selv om han var veldig på å beskytte grensene... 

Endret av krøll9
psykedeliker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 26.1.2026 den 23.23):

Det var et spørsmål relatert til det vi ser i USA.

Da spør du om det, ikke et generelt tullespørsmål uten klare definisjoner av premissene.

AnonymBruker skrev (På 26.1.2026 den 23.23):

Jeg lurer på din holdning til slikt, ville du akseptert alt 51% bestemte seg for, hvis ikke hvor langt ville du gått for å stanse det?

Da får du være spesifikk i dine spørsmål, så får du vite hva jeg mener. Demokrati handler om mer enn simpelt flertall.

Endret av psykedeliker
Skrevet
psykedeliker skrev (På 28.1.2026 den 16.37):

Da spør du om det, ikke et generelt tullespørsmål uten klare definisjoner av premissene.

Da får du være spesifikk i dine spørsmål, så får du vite hva jeg mener. Demokrati handler om mer enn simpelt flertall.

Du tenker det ikke spiller noen rolle hvor mange som jobber som hjemmehjelp og på sykehjem?

Du tror ikke i det hele tatt at det blir mer travelt med halvparten så mange ansatte? 

psykedeliker
Skrevet
Grendel skrev (2 minutter siden):

Du tenker det ikke spiller noen rolle hvor mange som jobber som hjemmehjelp og på sykehjem?

Du tror ikke i det hele tatt at det blir mer travelt med halvparten så mange ansatte?

Hva har dette med saken å gjøre?

Skrevet
psykedeliker skrev (8 minutter siden):

Hva har dette med saken å gjøre?

Det er selve saken.

psykedeliker
Skrevet
Grendel skrev (17 minutter siden):

Det er selve saken.

Hvordan da?

Skrevet
psykedeliker skrev (3 timer siden):

Hvordan da?

Det er bare jeg som rører. Jeg mente å poste i den andre tråden, men men. Gjort er gjort.

AnonymBruker
Skrevet

Pretti ville nok ikke vært så "feig"/også kalt "opptatt av demokratiet" som DOLere virker være, tror han ville gjort hva som helst for å oppnå målet sitt https://www.nrk.no/urix/ny-video-av-alex-pretti-skaper-debatt_-_-vanvittig-polarisert-1.17747307

Så dolere har et stykke å gå i woke radikaliserings prosessen, men fortsett å les NRK/CNN så ender dere nok opp der til slutt -_- 

Er så mange woke folk at trump ikke tør mer i minneapolis, han feiget ut, skremmende at at udemokratiske krefter vant kampen

Demokratiet ble beseiret, gjennom aktivisme fra NRK/CNN. Men, ingen skriver noe om det, NRK får ikke panikk over at demokratiet har falt for woke aktivisters apestreker.

Det er kun om høyresiden bryter ned demokratiet at NRK blir sure, så sånn er det.

AnonymBruker
Skrevet

Ville ha flytta, til mitt andre hjemland enkelt og greit, ettersom demokratiet har bestemt det. 

Anonymkode: 906c6...f96

Skrevet

Faktum er at jeg aldri har vært ute og demonstrert selv om jeg er uenig i mange ting.

Hvis demokratiet hadde vedtatt noe helt uhyrlig (som å forby samisk språk) så mener jeg det er legitimt med sivil ulydighet. Det er fordi det er grenser for hva et flertall kan gjøre mot et mindretall.

Angående USA så kan man lure på om de første velgerne faktisk har stemt for det Trump gjør. For eksempel at de systematisk pågriper folk som ikke har gjort noe galt. De er i alle fall pottesure etter at en dommer avgjorde at de ikke lenger kan pågripe utlendinger med lovlig opphold.

Var det dette flertallet stemte for? Jeg tror de fleste stemte for å sende ut ulovlige migranter.

AnonymBruker
Skrevet

Vi protesterer virkelig altfor lite i Norge. Offentlige myndigheter begår overgrep mot enkeltindivider hele tiden. Selv sender jeg klageskriv når det er noe, og klage på avslag🙂

Anonymkode: 66f75...50d

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...