Gå til innhold

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Her får de ikke bukt med det verken på barneskolen eller ungdomsskolen, det finnes da skoler uten mobbing. Den skolen sønnen min gikk på en plass vi bodde en an plass var det ikke mobbing på, der tok de tak i det med en gang hvis det var noe. Tok det med roten og rektor var ute i friminuttene og snakket med elevene og observerte, han var veldig hyggelig. Kunne de ikke sett på sånne skoler og sett på hva de gjorde? Virker jo ikke som om de bryr seg, det var mobbing når jeg vokste opp og på de samme skolene så det tar aldri slutt. Så sa de når ungene vokste opp at det var zero skoler, for noe tull. 

Videoannonse
Annonse
stjernestøv
Skrevet

Og de får jo det fra en plass og det tror jeg er hjemme fra, tror de har foreldre som også er mobbere og gjør narr av andre. hvorfor lærer foreldre dette til barna sine? De er jo ikke gode i hodet sitt. 

Nestegang
Skrevet

Du har et poeng med at det varierer veldig fra skole til skole. Har sett det selv – noen steder tas det på alvor, andre steder er det bare fine ord og plakater på veggen.

Men jeg tror ikke det alltid handler om at mobberne har dårlige foreldre. Noen ganger er det helt vanlige unger som gjør dumme ting i flokk, fordi ingen voksne stopper dem tidlig nok. Gruppedynamikk er heftig greier.

Det du beskriver med rektoren som var ute i friminuttene og faktisk snakket med ungene – det er nok nøkkelen. Voksne som er til stede og ser hva som skjer, ikke bare reagerer når det har gått for langt.

stjernestøv
Skrevet
Nestegang skrev (40 minutter siden):

Du har et poeng med at det varierer veldig fra skole til skole. Har sett det selv – noen steder tas det på alvor, andre steder er det bare fine ord og plakater på veggen.

Men jeg tror ikke det alltid handler om at mobberne har dårlige foreldre. Noen ganger er det helt vanlige unger som gjør dumme ting i flokk, fordi ingen voksne stopper dem tidlig nok. Gruppedynamikk er heftig greier.

Det du beskriver med rektoren som var ute i friminuttene og faktisk snakket med ungene – det er nok nøkkelen. Voksne som er til stede og ser hva som skjer, ikke bare reagerer når det har gått for langt.

Ja det varierer vel veldig, på denne plassen er skolene elendig på sånt. 

Jeg har i hvert fall sett at når foreldre mobber gjør barna det og som det går i arv, men mulig noen unger slenger seg på bare og vil være med på det. 

Ja man må ta det med roten og ikke når det blomstrer for fullt, det er jo da de voksne ikke vet hva de skal gjøre og det fortsetter. 

AnonymBruker
Skrevet
Nestegang skrev (37 minutter siden):

Ja, det handler helt klart om å faktisk stoppe unger når de gjør noe som en annen kan finne krenkende. Lære de rett og galt. Være tydelig, "sånn gjør vi ikke mot andre". 

Dessverre er på mange skoler lærerene og Sfo medarbeidere ikke villige til å håndtere situasjoner. De bare ignorerer det. På ungdomsskolen får den som be mobbet hjelp i form av psykolog, men mobberne gjør de ingenting med. 

Jeg har forsøkt flere ganger å jobbe på skole. Men har dessverre for sterke traumer fra skolegang og klarte ikke være der. Har prøvd 4 ulike skoler og Sfo. På tre av skolene observerte jeg at elever ble mobbet og de som jobbet der som standard gjorde ingenting. Jeg gjorde noe med mobbingen der og da, men å se dette påvirket meg så sterkt psykisk, at jeg måtte slutte. 

Men det er konklusjonen min at personale gjorde ingenting da og ofre ingenting nå heller. Mulig de ser på det som en nødvendig hierarki i samfunnet. 

I en klasse jeg vet om var personale mer opptatt av å flørte med hverandre og faktisk favoriserte mobbere ( den sterke gruppen tenåringer). 

Det bør finnes et tilsyn, som passer på at personale på skoler gjør denne delen av jobben sin og at miljøet på skoler er akseptabelt. 

De bør dra på tilfeldige kontroller. Snakke med barna, spesielt de som ser ut til å ha det litt vanskelig. 

Anonymkode: 41cc4...427

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det bør finnes et tilsyn, som passer på at personale på skoler gjør denne delen av jobben sin og at miljøet på skoler er akseptabelt. 

Det sa jeg til skolen da mine gikk på barneskolen, det hadde vært det mest fornuftige. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er selvfølgelig viktig at de voksne reagerer og er konsekvente, men grunnen til at mobbetallene varierer fra skole til skole er også fordi elevgruppene er sammensatt fra ulike sosioøkonomiske bakgrunner og miljøer. Snakker da ikke primært om norske og innvandrere som to motpoler. Samfunnet er så mye mer sammensatt enn som så. 

Et barn som ikke har det godt med seg selv vil være mye mer tilbøyelig til å plage andre enn et trygt barn. 

Et barn som ikke har det det trenger av klær, utstyr, kanskje også oppfyllelse av grunnleggende behov vil streve med å holde tritt faglig. Det kan igjen føre til utagerende i ulike retninger som substituerende mestringsarena. 

Et barn av foreldre som ikke viser empati og omsorg for andre vil lære seg samme væremåte... 

Det finnes nesten uendelig med grunner til at barn blir mobbere, så det er viktig at lærere er konsekvente. Men de er også undervisere og har en jobb der. Ikke alt oppdrageransvar kan skyves over på dem. 

Anonymkode: 96c01...0c7

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Et barn av foreldre som ikke viser empati og omsorg for andre vil lære seg samme væremåte... 

Det finnes nesten uendelig med grunner til at barn blir mobbere, så det er viktig at lærere er konsekvente. Men de er også undervisere og har en jobb der. Ikke alt oppdrageransvar kan skyves over på dem. 

Ja der tror jeg du har et stort poeng. 

Og derfor skulle de hatt et eget team til å ta seg av mobbing som var eksperter på det, lærere er ikke det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...