Gå til innhold

Hvor lett er det å få tilpasset jobb uten at NAV mer eller mindre subsidierer hele greia?

Anbefalte innlegg

Skrevet
frosken skrev (Akkurat nå):

Dette er et tema jeg har vært opptatt av lenge, så derfor blir jeg nysgjerrig på om det finnes dokumentasjon på at det er avgjørende for resultatet om f.eks. avklaring gjøres i regi av nav direkte og ikke hos en tiltaksarrangør?

Det kjenner jeg ikke til, men det hadde vært interessant å se. Jeg tror ikke det spiller noen rolle i det hele tatt. Det som derimot kan være viktig er hvilken metode det jobbes etter. Altså hvorvidt man skal avklares i det uendelige eller om man kan kjøres rett ut i ordinær jobb med vanlig lønn, og få skikkelig oppfølging med de begrensningene man kommer med. Og der mener jeg NAV`s egne folk bedre ... enn så lenge (selv om det helt sikkert finnes unntak).

Videoannonse
Annonse
Skrevet
XbellaX skrev (8 minutter siden):

Det kjenner jeg ikke til, men det hadde vært interessant å se. Jeg tror ikke det spiller noen rolle i det hele tatt. Det som derimot kan være viktig er hvilken metode det jobbes etter. Altså hvorvidt man skal avklares i det uendelige eller om man kan kjøres rett ut i ordinær jobb med vanlig lønn, og få skikkelig oppfølging med de begrensningene man kommer med. Og der mener jeg NAV`s egne folk bedre ... enn så lenge (selv om det helt sikkert finnes unntak).

Det er jeg enig i. Har sett noen tilfeller hvor tiltaksarrangører i overdreven grad argumenterer for manglende restarbeidsevne etter at deres ganske tafatte tiltak ikke har ført noen vei.

Skrevet (endret)
XbellaX skrev (1 time siden):

Hører ofte at om man bruker NAV så reduserer det sjansen for permanente, ordinære stillinger, men det er kanskje feil?

Endret av SoloSuper
AnonymBruker
Skrevet
XbellaX skrev (1 time siden):

Det er vanskelig å svare godt på dette. Det avhenger endel av hvilken bransje det er snakk om, hvilken stillings% du ser for deg, og hvilke konkrete krav du har til en jobb. Et bra sted å begynne for å komme rett ut i lønnet og ordinært arbeid er gjennom NAV (ikke gjennom tiltaksarrangører vel og merke). Alene har du dessverre dårlige odds, med mindre du har et ekstremt godt nettverk.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal skrive søknader som blir tatt seriøst av arbeidsgivere og åpner opp for den stillingen jeg kan takle å ha. Alt jeg hører er at man ikke skal snakke om dårlig helse og ikke komme med krav til arbeidsgiver når det kommer til arbeidet, men for meg føles det altså helt nødvendig for at jeg skal kunne lykkes med arbeidet. Sykdommen min er av en karakter som ikke kan legges lokk på eller bare være av privat karakter. Den er med meg overalt, hele tiden.

Jeg har ikke godt nettverk, det man hører om å bruke NAV i jobbsøkingen er at dette fungerer veldig diskvalifiserende i arbeidslivet. Du blir sett på som annenrangs. Mulig det bare er anekdoter fra folk med dårlige erfaringer, men det gjør at jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal angripe problemstillingen. Jeg kan ikke konkurrere om helt vanlige stillinger, det vil ikke fungere.

Anonymkode: 25736...fe4

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan jeg skal skrive søknader som blir tatt seriøst av arbeidsgivere og åpner opp for den stillingen jeg kan takle å ha. Alt jeg hører er at man ikke skal snakke om dårlig helse og ikke komme med krav til arbeidsgiver når det kommer til arbeidet, men for meg føles det altså helt nødvendig for at jeg skal kunne lykkes med arbeidet. Sykdommen min er av en karakter som ikke kan legges lokk på eller bare være av privat karakter. Den er med meg overalt, hele tiden.

Jeg har ikke godt nettverk, det man hører om å bruke NAV i jobbsøkingen er at dette fungerer veldig diskvalifiserende i arbeidslivet. Du blir sett på som annenrangs. Mulig det bare er anekdoter fra folk med dårlige erfaringer, men det gjør at jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal angripe problemstillingen. Jeg kan ikke konkurrere om helt vanlige stillinger, det vil ikke fungere.

Skjønner. Er du i NAV nå? Du skriver at du studerer, men er du under AAP eller noe slikt, har du noe som helst kontakt med NAV? Hvor lenge har du igjen av studiet? 

SoloSuper skrev (9 minutter siden):

Hører ofte at om man bruker NAV så reduserer det sjansen for permanente, ordinære stillinger, men det er kanskje feil?

Hele poenget er å få en varig og ordinær jobb med vanlig (!) lønn som selve "tiltaket". Om den inngangen skjer via NAV eller andre spiller ingen rolle. Vi lever i et samfunn som konsekvent ekskluderer folk som innskriver. Jeg har derfor stor tro på å leve etter regelen: drit i hvordan du fikk jobben, så lenge du har den. 

Skrevet
XbellaX skrev (46 minutter siden):

Skjønner. Er du i NAV nå? Du skriver at du studerer, men er du under AAP eller noe slikt, har du noe som helst kontakt med NAV? Hvor lenge har du igjen av studiet? 

Ja, på AAP. Halvt år igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...