Gå til innhold

Bør jeg ringe lege om jeg slår hodet i en metallboks i dusjen?

Anbefalte innlegg

Krisebærblomsten
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det står jo om du får tics og IKKE har tourettes, ikke at man får tourettes av å slå seg. Men man kan få tics av andre ting også.

Anonymkode: 637b1...cb9

Ok. Trenger ikke og blande inn tics mener jeg. Vi blir ikke ening så dette stopper vi diskusjonen om. 

Endret av Krisebærblomsten
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Krisebærblomsten skrev (8 timer siden):

Ok. Trenger ikke og blande inn tics mener jeg. Vi blir ikke ening så dette stopper vi diskusjonen om. 

Jeg beklager altså, men mennesker med Tourettes har altså ikke enerett på å bruke ordet tics. Jeg vet veldig godt at det er et hovedsymptom på tilstanden, men det er ikke utelukkende at man må ha Tourettes som diagnose for å kunne ha tics. Faktisk kan man få tics av traumatisk hodeskade (som man selvfølgelig ikke får ved å dunke hodet i metallboksen i dusjen), men likevel. Hvis man opplever tics etter et slag mot hodet, skal man ta det på alvor. 

Det blir som at jeg med fibromyalgi skal påstå at andre ikke kan benytte seg av ordet fatigue fordi det er et hovedsymptom på fibromyalgi - men jeg vet da utmerket godt at det er mange andre årsaker til utmattelse også!

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.2.2026 den 17.27):

Jeg klarte å slå bakhodet i den dumme metallboksen som henger i dusjen da jeg bøyde meg ned for å hente ei såpe i dusjen. Bør jeg oppsøke lege selv om det ikke gjør vondt?

Anonymkode: a7011...425

Nei, om du ikke har plager etter en smell trenger du ikke kontakte lege. Det blir som om du tryner på sykkel - blir du ikke skadet sykler du videre, men får du skade på kroppen eller hodet som setter deg ut av spill, tar du kontakt med lege. Det er med andre ord ikke hendelsen som utløser behov for legetilsyn, men skaden

Krisebærblomsten
Skrevet
Lady HM skrev (1 time siden):

Jeg beklager altså, men mennesker med Tourettes har altså ikke enerett på å bruke ordet tics. Jeg vet veldig godt at det er et hovedsymptom på tilstanden, men det er ikke utelukkende at man må ha Tourettes som diagnose for å kunne ha tics. Faktisk kan man få tics av traumatisk hodeskade (som man selvfølgelig ikke får ved å dunke hodet i metallboksen i dusjen), men likevel. Hvis man opplever tics etter et slag mot hodet, skal man ta det på alvor. 

Det blir som at jeg med fibromyalgi skal påstå at andre ikke kan benytte seg av ordet fatigue fordi det er et hovedsymptom på fibromyalgi - men jeg vet da utmerket godt at det er mange andre årsaker til utmattelse også!

Jeg har Tourettes så selvfølgelig bruker jeg andre med den sykdommen orde tics🫢Ikke om et slag i hode det blir litt feil ordbruk. 

Skrevet
Krisebærblomsten skrev (12 timer siden):

Jeg har Tourettes så selvfølgelig bruker jeg andre med den sykdommen orde tics🫢Ikke om et slag i hode det blir litt feil ordbruk. 

Selvfølgelig skal du bruke ordet tics i forbindelse med Tourettes, men det er altså ikke bare i den sammenhengen ordet kan brukes. Faktisk er tics etter hodeskade noe man skal ta veldig på alvor og man skal øyeblikkelig oppsøke lege hvis man opplever det!

stjernestøv
Skrevet

Jeg dunker hodet rett som det er i skarpe skap kanter, litt distre men har vel en hard skalle for jeg tåler det jo. 

Krisebærblomsten
Skrevet

Hvordan går det nå etter boks ulykken? ikke noe opp ennå? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...