Gå til innhold

Hvordan hjelper det for deg å dele selvmordstanker med behandler eventuelt andre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gir det trøst, håp, lindring eller annet?

Anonymkode: f178e...0ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det gir lindring. Det avdramatiserer. Det er en annen person som tåler at jeg har de tankene. 

Anonymkode: 700b9...7c7

Krisebærblomsten
Skrevet

Viktig du er ærlig med behandler din , det er godt for alle og lufte noen tanker og følelser av og til. Du vil føle deg bedre og letta. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det gir lindring. Det avdramatiserer. Det er en annen person som tåler at jeg har de tankene. 

Anonymkode: 700b9...7c7

Takk. Hvilken respons får du når du deler?

Skrevet

Godt å dele det med noen. Kan jo ikke bekymre familie med akkurat det, så da er helsevesenet et godt sted å snakke om det med. 

AnonymBruker
Skrevet
Krisebærblomsten skrev (11 minutter siden):

Viktig du er ærlig med behandler din , det er godt for alle og lufte noen tanker og følelser av og til. Du vil føle deg bedre og letta. 

Takk.

AnonymBruker
Skrevet

Et til spørsmål; dere som har disse tankene mye/hyppig og er i et forhold. Deler du det med han/hun?

AnonymBruker
Skrevet

Best å holde absolutt alt for seg selv. Alt anses jo som trusler. 

Anonymkode: b0517...683

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har du opplevd at du ikke fikk god nok støtte i situasjonen du var i?

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Har du opplevd at du ikke fikk god nok støtte i situasjonen du var i?

Alt nedskrives i journal som «selvmordstrussel». Jeg vet ikke hva man kan gjøre for at det ikke skal bli sånn. Og jeg snakker ikke om «hvis jeg ikke får det slik og slik, så tar jeg livet mitt». Det går ikke an å snakke om en eneste suicidal tanke uten at det liksom er en trussel. Det er jo ikke det!  Er det slik at man man kun må  svare på spørsmål om selvmordstanker for at det ikke skal oppfattes som trusler? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg hadde samme erfaring som deg. Derfor ble jeg mer og mer taus om de tankene de siste 6-8 årene på DPS.

Etter at jeg begynte hos avtalespesialist, har jeg erfart at tanker er tillat å dele uten at det får noen konsekvenser. Jeg gis tillit; det er opp til meg å vise om jeg kan håndtere den tilliten. Jeg får mer ut av å forebygge at det skal skje hendelser.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et til spørsmål; dere som har disse tankene mye/hyppig og er i et forhold. Deler du det med han/hun?

Nå har jeg ikke hatt konkrete planer på ca. 10 års tid. Og nei, jeg ønsket ikke å belaste min samboer/familie med den informasjonen. Jeg mente at det tok jeg med terapeuten.

- Men for meg rammet depresjoner brått, og var det tryggere, eller "bedre", for ham å finne meg tilfeldig en natt, og at det ble hans ansvar å ringe AMK? Absolutt ikke.

I dag er ikke selvmordsproblematikk en del av hverdagen, men jeg involverer nåværende samboer såpass i min situasjon at han forstår mine reaksjoner. Det handler om noe så komplisert som åpen kommunikasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...