Gå til innhold

Andre som ikke klarer å være seg selv med fremmede?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Man er en trygg og sosial person med nær familie også er man litt klein og usikker med fremmede og snakker ikke like mye og klarer ikke vise hvem man egentlig er. Hva kommer det av? Noen som kjenner seg igjen?

Anonymkode: e9f35...3b5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: 41fd1...dbd

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva kommer det av?

Det kalles sjenert.

Skrevet

Jeg er usikker på både kjente og ukjente og er aldri trygg på noen. Føler meg annerledes og unormal. Er så opptatt av hva andre skal tenke og å mene om meg.

AnonymBruker
Skrevet
Alba skrev (56 minutter siden):

Jeg er usikker på både kjente og ukjente og er aldri trygg på noen. Føler meg annerledes og unormal. Er så opptatt av hva andre skal tenke og å mene om meg.

Folk tenker og mener generelt sett ikke så mye om andre. Vi tar mye mer plass i eget hode enn i andres, folk har nok med seg selv.

Anonymkode: 650f8...95a

psykedeliker
Skrevet

Hvorfor må man snakke hele tiden? Hvorfor må man "vise hvem man egentlig er" hele tiden?

Skrevet

Det er veldig vanlig. De fleste opprettholder en viss fasade i møte med nye folk, dvs at de skjuler deler av den de egentlig er. Noen er også mer naturlig stille og reserverte, uten at det trenger å handle om sjenanse.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke være meg selv med dem som utgir seg for å være annerledes enn det dem er. 

Anonymkode: 41fd1...dbd

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, psykedeliker said:

Hvorfor må man snakke hele tiden? 

Fordi det forventes i sosiale situasjoner, og på arbeidet.

Anonymkode: 00326...2b0

AnonymBruker
Skrevet
On 2/23/2026 at 8:47 AM, nachnoo said:

Det kalles sjenert.

Kan det ikke også skyldes PF. Eller asperger?

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi det forventes i sosiale situasjoner, og på arbeidet.

Man må ikke leve opp til andres forventninger, det er et individuelt verdivalg.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutes ago, psykedeliker said:

Man må ikke leve opp til andres forventninger, det er et individuelt verdivalg.

Man må ofte være sosial for å kunne  utføre sitt arbeid.

Skrevet

Man er alltid seg selv. Er man forsiktig og tilbakeholdende sammen med ukjente, er det også «seg selv» Det er slik man er. 

Skrevet

Jeg kan si at erfaring at det er en treningssak i tillegg til medfødt personlighet.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man må ofte være sosial for å kunne  utføre sitt arbeid.

Det finnes også mange yrker der man ikke må være det. Det handler om å velge riktig yrkesvei.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Man er alltid seg selv. Er man forsiktig og tilbakeholdende sammen med ukjente, er det også «seg selv» Det er slik man er. 

Takk. Jeg liker det du skriver. Tenker du at det samme gjelder om man er usikker og har dårlig selvtillit også? Jeg har fått en større og større trang til å "eie" den dårlige selvfølelsen min, være ok med å være klein og usikker med fremmede, men det virker ikke som om verden vil at den skal være der. At det må pyntes på. Det skaper en konflikt mellom indre og ytre. 

Anonymkode: 7ef2d...99f

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det skaper en konflikt mellom indre og ytre.

Den konflikten skaper du selv med de verdiene og det virkelighetssynet du har valgt å leve etter.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Den konflikten skaper du selv med de verdiene og det virkelighetssynet du har valgt å leve etter.

Ja, jeg opplever at kontflikten blir mindre eller opphører når jeg godtar å være klein og usikker, og ærlig om å være det. Med det kan være en forsvarsmekanisme. Dont know :) 

Anonymkode: 7ef2d...99f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan det ikke også skyldes PF. Eller asperger?

Alt må ikke være en diagnose.

Anonymkode: 650f8...95a

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...