AnonymBruker Skrevet 26. februar Skrevet 26. februar Ønsket selv hjelp. Var glad når jeg fikk det. Fikk feil hjelp og hjelpen bare forlenget problemet. 😕 Når jeg kom meg bort fra psykologen, da fikk jeg det først bedre, men det tok også tid, fordi jeg hadde i vært nesten ett år fokusert på problemer og begrensninger. Måtte komme meg ut av hullet. Kunne føle mestring og selvstendighet og at jeg ikke er håpløs. Samtidig har jeg nå en stempel jeg ikke blir kvitt, som har store konsekvenser på mitt liv. Ikke særlig fornøyd. Anonymkode: 2361d...f7b 0 Siter
psykedeliker Skrevet 26. februar Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fikk feil hjelp og hjelpen bare forlenget problemet. Feilbehandling er feilbehandling, det har ingenting med ærlighet å gjøre. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. februar Skrevet 26. februar psykedeliker skrev (16 minutter siden): Feilbehandling er feilbehandling, det har ingenting med ærlighet å gjøre. Ja det er det og finnes mange andre gærnere enn meg selv der ute uten noe form for diagnoser. Årsak: de har ikke oppsøkt hjelp. Anonymkode: 2361d...f7b 0 Siter
Everybody Skrevet 26. februar Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ønsket selv hjelp. Var glad når jeg fikk det. Fikk feil hjelp og hjelpen bare forlenget problemet. 😕 Når jeg kom meg bort fra psykologen, da fikk jeg det først bedre, men det tok også tid, fordi jeg hadde i vært nesten ett år fokusert på problemer og begrensninger. Måtte komme meg ut av hullet. Kunne føle mestring og selvstendighet og at jeg ikke er håpløs. Samtidig har jeg nå en stempel jeg ikke blir kvitt, som har store konsekvenser på mitt liv. Ikke særlig fornøyd. Anonymkode: 2361d...f7b Hva slags stempel og hvorfor har det store konsekvenser for ditt liv? 0 Siter
psykedeliker Skrevet 26. februar Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja det er det og finnes mange andre gærnere enn meg selv der ute uten noe form for diagnoser. Årsak: de har ikke oppsøkt hjelp. Men hva slags "stempel" har du nå, og hvordan påvirker det livet ditt? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. februar Skrevet 26. februar psykedeliker skrev (1 minutt siden): Men hva slags "stempel" har du nå, og hvordan påvirker det livet ditt? Bp1. Den har allerede ført til at jeg glipp av noe pensjon. Gjaldt bare noen måneder, men likevel... regner med slike ting kan skje med annet også. Nå blir alle mine depressive episoder sett på som følge av bipolar. Uten tanke på at jeg jeg har vært under mye press og i umulige og vanskelige situasjoner, samt har annen diagnose som også kan gi depresjon og angst. Jeg var også rådført om å være åpen om det, noe jeg har vært en del. Om folk snakker, kan det gå ut over jobbmuligheter. Nå har jeg sluttet å fortelle om diagnosen. I tillegg hvis jeg vil ha tilbud hos dps, er det mulig de igjen begynner e kanskje å behandle meg mer som risiko enn menneske. Min forrige behandler virket til å ha kontrollbehov. Jeg syntes ikke noe særlig om det, mulig det er etter prosedyre men jeg syns det var kjempe irriterende. Og så vet jeg jo at jeg har fått diagnosen. Det får neg til å føle meg som "svak". Noen diagnoser kan man bare glemme at man har, men denne? Er jo satt på medisiner. Anonymkode: 2361d...f7b 0 Siter
Everybody Skrevet 26. februar Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Bp1. Den har allerede ført til at jeg glipp av noe pensjon. Gjaldt bare noen måneder, men likevel... regner med slike ting kan skje med annet også. Nå blir alle mine depressive episoder sett på som følge av bipolar. Uten tanke på at jeg jeg har vært under mye press og i umulige og vanskelige situasjoner, samt har annen diagnose som også kan gi depresjon og angst. Jeg var også rådført om å være åpen om det, noe jeg har vært en del. Om folk snakker, kan det gå ut over jobbmuligheter. Nå har jeg sluttet å fortelle om diagnosen. I tillegg hvis jeg vil ha tilbud hos dps, er det mulig de igjen begynner e kanskje å behandle meg mer som risiko enn menneske. Min forrige behandler virket til å ha kontrollbehov. Jeg syntes ikke noe særlig om det, mulig det er etter prosedyre men jeg syns det var kjempe irriterende. Og så vet jeg jo at jeg har fått diagnosen. Det får neg til å føle meg som "svak". Noen diagnoser kan man bare glemme at man har, men denne? Er jo satt på medisiner. Anonymkode: 2361d...f7b Ja når man har fått en slik diagnose er alt dps bryr seg om at man ikke er psykotisk og tar medisinene sine. De driter i hvordan individet har det, de vil bare beskytte samfunnet mot slike mennesker. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. februar Skrevet 26. februar Everybody skrev (3 minutter siden): Ja når man har fått en slik diagnose er alt dps bryr seg om at man ikke er psykotisk og tar medisinene sine. De driter i hvordan individet har det, de vil bare beskytte samfunnet mot slike mennesker. Ja nettopp. Samfunnet trenger ikke beskyttes fra meg for å si det sånn. Har aldri gjort noe skade. Anonymkode: 2361d...f7b 0 Siter
Everybody Skrevet 26. februar Skrevet 26. februar Det er sikkert mange som angrer på at de søker hjelp fra psykiatrien og for rusbehandling. Man mister jo førerkortet, barnevernet blir koblet inn, de kontakter arbeidsgiver osv. Noen mener jo at da gjør de bare livet enda verre for folk. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. februar Skrevet 26. februar Everybody skrev (7 minutter siden): Det er sikkert mange som angrer på at de søker hjelp fra psykiatrien og for rusbehandling. Man mister jo førerkortet, barnevernet blir koblet inn, de kontakter arbeidsgiver osv. Noen mener jo at da gjør de bare livet enda verre for folk. Har ikke noe med dette å gjøre. Anonymkode: 2361d...f7b 0 Siter
Everybody Skrevet 26. februar Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har ikke noe med dette å gjøre. Anonymkode: 2361d...f7b Har det ikke? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. februar Skrevet 26. februar Bipolare er en av de verste lidelsene. Anonymkode: 70c60...cac 0 Siter
psykedeliker Skrevet 26. februar Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og så vet jeg jo at jeg har fått diagnosen. Det får neg til å føle meg som "svak". Noen diagnoser kan man bare glemme at man har, men denne? Er jo satt på medisiner. Du har rettigheter som pasient, og trenger ikke godta en diagnose du er uenig i. Har du andre forklaringer på dine vanskeligheter, er det behandler som må bevise at de er feil, ikke omvendt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. februar Skrevet 26. februar psykedeliker skrev (23 minutter siden): Du har rettigheter som pasient, og trenger ikke godta en diagnose du er uenig i. Har du andre forklaringer på dine vanskeligheter, er det behandler som må bevise at de er feil, ikke omvendt. Har ikke opplevd det sånn.🤷♀️ Anonymkode: 2361d...f7b 0 Siter
psykedeliker Skrevet 26. februar Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har ikke opplevd det sånn.🤷♀️ Opplevelser og fakta kan være helt forskjellige ting. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. februar Skrevet 26. februar psykedeliker skrev (1 time siden): Opplevelser og fakta kan være helt forskjellige ting. Men er det da meningen at jeg skal lage nasse støy og krangle for å få dette fikset? Skal ikke de lytte til deg uten at man må lage masse støy? Og hvis jeg lager støy, så kan de da skylde på sykdommen at det er sykdommen som gjør at jeg lager støy. De ville ikke gjøre endringer, henviste meg til ny dps. Kan jeg be fastlegen stryke diagnosen? Anonymkode: 2361d...f7b 0 Siter
psykedeliker Skrevet 26. februar Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men er det da meningen at jeg skal lage nasse støy og krangle for å få dette fikset? Skal ikke de lytte til deg uten at man må lage masse støy? Og hvis jeg lager støy, så kan de da skylde på sykdommen at det er sykdommen som gjør at jeg lager støy. Fakta og saklighet er ikke "støy", og dine rettigheter gjelder uavhengig av diagnose. Du kan fortelle fastlegen at du ikke anerkjenner diagnosen og at du ikke kommer til å forholde deg til den lengre, og så leverer du inn medisinene på apoteket. 1 Siter
Eva Sofie Skrevet 28. februar Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (På 26.2.2026 den 22.27): Og hvis jeg lager støy, så kan de da skylde på sykdommen at det er sykdommen som gjør at jeg lager støy. Jeg har ofte tenkt at det er et svært ufint argument å bruke innen psykiatrien. Å peke på sykdom om det er uttrykk for pasientens uenighet/meninger. Med en slik argumentasjon fra behandler i psykiatri, blir en som pasient stående igjen uten noen argumenter. AnonymBruker skrev (På 26.2.2026 den 22.27): De ville ikke gjøre endringer, henviste meg til ny dps. Kan jeg be fastlegen stryke diagnosen? Anonymkode: 2361d...f7b Det beste er å få en ny utredning hos det andre DPS-et du nå er henvist til (second opinion). Om du kun dropper medisiner, blir det i verste fall tolket som motstand mot behandling. Det er valgfritt å ta medisiner, men da velger en ev. å leve med en mer ustabil sykdom (om den stemmer). Om jeg skulle ha fått en ny diagnosevurdering, ville jeg først og fremst ha fokusert på situasjonen her og nå. Jeg håper at ny behandler ikke lar seg farge av tidligere journalnotat, men starter med blanke ark. Da gis du mulighet til en reell second opinion. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. februar Skrevet 28. februar Eva Sofie skrev (5 timer siden): Jeg har ofte tenkt at det er et svært ufint argument å bruke innen psykiatrien. Å peke på sykdom om det er uttrykk for pasientens uenighet/meninger. Med en slik argumentasjon fra behandler i psykiatri, blir en som pasient stående igjen uten noen argumenter. Det beste er å få en ny utredning hos det andre DPS-et du nå er henvist til (second opinion). Om du kun dropper medisiner, blir det i verste fall tolket som motstand mot behandling. Det er valgfritt å ta medisiner, men da velger en ev. å leve med en mer ustabil sykdom (om den stemmer). Om jeg skulle ha fått en ny diagnosevurdering, ville jeg først og fremst ha fokusert på situasjonen her og nå. Jeg håper at ny behandler ikke lar seg farge av tidligere journalnotat, men starter med blanke ark. Da gis du mulighet til en reell second opinion. Jeg forstår det slik at de leser tidligere notater og bruker 15 min på å konkludere. Det hørtes ikke for meg som man får nor reell sjans til second opinion. Anonymkode: 2361d...f7b 0 Siter
Eva Sofie Skrevet 28. februar Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg forstår det slik at de leser tidligere notater og bruker 15 min på å konkludere. Det hørtes ikke for meg som man får nor reell sjans til second opinion. Anonymkode: 2361d...f7b Dessverre kjenner jeg noen med tilsvarende erfaring. Jeg tenker det kan likevel være verdt å la det få en sjanse. To terapeuter kan vurdere en situasjon/tilstand ulikt. Jeg har fått mange flere diagnoser stilt tentativt av ulike terapeuter. Be gjerne om utskrift av journal. Les igjennom den, og du kan påpeke hvor du opplever at tidligere behandler har misforstått deg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.