Glitter Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Jeg hadde asperger diagnose etter utredning hos en erfaren nevropsykolog. Men da jeg var til utredning for psykose så tok de vekk asperger og satt inn shizoaffektiv. Er det slik at mine symptomer på asperger kunne forklares godt nok med shizoaffektiv? Eller var jeg feildiagnostisert? @nachnoo ? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 43 minutes ago, Glitter said: Jeg hadde asperger diagnose etter utredning hos en erfaren nevropsykolog. Men da jeg var til utredning for psykose så tok de vekk asperger og satt inn shizoaffektiv. Er det slik at mine symptomer på asperger kunne forklares godt nok med shizoaffektiv? ChatGPT sier: Ja — det kan skje, men det er ikke nødvendigvis enkelt eller entydig. Diagnosene Asperger syndrome og Schizoaffective disorder kan i noen tilfeller overlappe i symptombilde, og derfor hender det at diagnoser blir revurdert når nye symptomer kommer fram. Her er hovedpoengene. 1. Noen symptomer kan ligne Visse trekk ved Asperger/autismespekter kan se ut som symptomer ved psykosespekter: Mulige overlapp: sosial tilbaketrekning flatt eller annerledes følelsesuttrykk uvanlig kommunikasjon eller kroppsspråk intense eller spesielle interesser vansker med å tolke andres intensjoner I psykoselidelser kan lignende ting tolkes som: negative symptomer sosial isolasjon tankeforstyrrelser paranoide tolkninger av sosiale situasjoner Derfor kan en kliniker noen ganger tenke at ett diagnosebilde forklarer alt. 2. Men de er egentlig ganske forskjellige tilstander Det er viktige forskjeller: Asperger / autismespekter begynner i barndommen stabilt mønster gjennom livet handler mest om sosial kognisjon, sensorikk og rigiditet Schizoaffektiv lidelse innebærer psykose + stemningslidelse kan inkludere: vrangforestillinger hallusinasjoner maniske eller depressive episoder starter ofte senere (ungdom/voksen alder) 3. Det er faktisk mulig å ha begge Forskning viser at personer med autismespekterforstyrrelser har økt risiko for psykoselidelser. Det betyr at noen pasienter faktisk har: autismespekter og psykoselidelse Noen klinikere velger da å: beholde begge diagnoser eller la psykosediagnosen “overstyre” den andre Dette varierer litt mellom behandlingsmiljøer. 4. Hvorfor de kan ha fjernet Asperger Det finnes noen typiske grunner: De mener psykosen forklarer sosial fungering og særtrekk De fant ikke klare barndomssymptomer på autisme De vurderer at kognitive eller sosiale vansker kom etter psykosen Diagnosesystemet de bruker prioriterer én forklaring ✅ Kort sagt: Ja, noen klinikere mener at symptomene kan forklares av schizoaffektiv lidelse, men det betyr ikke nødvendigvis at den tidligere Asperger-diagnosen var feil. I noen tilfeller kan begge være riktige. 💡 Et viktig spørsmål som ofte avgjør dette er: Hadde du tydelige autisme-trekk i barndommen (før 10–12 år)? Hvis du vil, kan du også beskrive hva slags Asperger-symptomer nevropsykologen fant, så kan jeg forklare mer konkret om de typisk passer bedre med autisme eller psykosespekter. Anonymkode: 33a43...c54 0 Siter
Glitter Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): ChatGPT sier: Ja — det kan skje, men det er ikke nødvendigvis enkelt eller entydig. Diagnosene Asperger syndrome og Schizoaffective disorder kan i noen tilfeller overlappe i symptombilde, og derfor hender det at diagnoser blir revurdert når nye symptomer kommer fram. Her er hovedpoengene. 1. Noen symptomer kan ligne Visse trekk ved Asperger/autismespekter kan se ut som symptomer ved psykosespekter: Mulige overlapp: sosial tilbaketrekning flatt eller annerledes følelsesuttrykk uvanlig kommunikasjon eller kroppsspråk intense eller spesielle interesser vansker med å tolke andres intensjoner I psykoselidelser kan lignende ting tolkes som: negative symptomer sosial isolasjon tankeforstyrrelser paranoide tolkninger av sosiale situasjoner Derfor kan en kliniker noen ganger tenke at ett diagnosebilde forklarer alt. 2. Men de er egentlig ganske forskjellige tilstander Det er viktige forskjeller: Asperger / autismespekter begynner i barndommen stabilt mønster gjennom livet handler mest om sosial kognisjon, sensorikk og rigiditet Schizoaffektiv lidelse innebærer psykose + stemningslidelse kan inkludere: vrangforestillinger hallusinasjoner maniske eller depressive episoder starter ofte senere (ungdom/voksen alder) 3. Det er faktisk mulig å ha begge Forskning viser at personer med autismespekterforstyrrelser har økt risiko for psykoselidelser. Det betyr at noen pasienter faktisk har: autismespekter og psykoselidelse Noen klinikere velger da å: beholde begge diagnoser eller la psykosediagnosen “overstyre” den andre Dette varierer litt mellom behandlingsmiljøer. 4. Hvorfor de kan ha fjernet Asperger Det finnes noen typiske grunner: De mener psykosen forklarer sosial fungering og særtrekk De fant ikke klare barndomssymptomer på autisme De vurderer at kognitive eller sosiale vansker kom etter psykosen Diagnosesystemet de bruker prioriterer én forklaring ✅ Kort sagt: Ja, noen klinikere mener at symptomene kan forklares av schizoaffektiv lidelse, men det betyr ikke nødvendigvis at den tidligere Asperger-diagnosen var feil. I noen tilfeller kan begge være riktige. 💡 Et viktig spørsmål som ofte avgjør dette er: Hadde du tydelige autisme-trekk i barndommen (før 10–12 år)? Hvis du vil, kan du også beskrive hva slags Asperger-symptomer nevropsykologen fant, så kan jeg forklare mer konkret om de typisk passer bedre med autisme eller psykosespekter. Anonymkode: 33a43...c54 Takk for godt svar. Jeg var sjenert som barn, men jeg var ikke så tilbaketrukket da. Men var sosialt klønete. Det har jeg alltid vært. Men ikke når jeg er trygg på relasjonen. Jeg er litt rar og har rar humor, men snakker som en foss i relasjoner jeg er trygg på. Ikke godt å si hva som er rett, men ble definitivt verre på alt dette i voksen alder. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Glitter skrev (49 minutter siden): Jeg hadde asperger diagnose etter utredning hos en erfaren nevropsykolog. Men da jeg var til utredning for psykose så tok de vekk asperger og satt inn shizoaffektiv. Er det slik at mine symptomer på asperger kunne forklares godt nok med shizoaffektiv? Eller var jeg feildiagnostisert? @nachnoo ? Hvem er det som graver i fortiden nå? Du vil jo bare ha svar, skjønner det 0 Siter
Glitter Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden (endret) stjernestøv skrev (3 minutter siden): Hvem er det som graver i fortiden nå? Du vil jo bare ha svar, skjønner det Haha. Sant det. Jeg bare stusser sånn på akkurat dette. 😅 Begynte å lure fordi jeg svarte i en tråd om autisme, også ble jeg usikker på om jeg kunne det for jeg vet ikke om jeg er autist lenger. Scorer 35 på den testen da så det er innenfor autisme. Men kanskje det bare er symptomer på shizoaffektiv. Endret 2 timer siden av Glitter 0 Siter
stjernestøv Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Glitter skrev (1 minutt siden): Haha. Sant det. Jeg bare stusser sånn på akkurat dette. 😅 Begynte å lure fordi jeg svarte i en tråd om autisme, også ble jeg usikker på om jeg kunne det for jeg vet ikke om jeg er autist lenger. Scorer 35 på den testen da så det er innenfor autisme. Ja men jeg og er innenfor autisme Har det ikke, det finnes vel likhetstrekk ved diagnoser men man har ikke alt fordi om. 0 Siter
Glitter Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden stjernestøv skrev (Akkurat nå): Ja men jeg og er innenfor autisme Har det ikke, det finnes vel likhetstrekk ved diagnoser men man har ikke alt fordi om. Nei det har du nok rett i. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Glitter skrev (4 minutter siden): Nei det har du nok rett i. Men ikke lett å legge fra seg når man vil ha svar, forstår det 0 Siter
Glitter Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden stjernestøv skrev (2 minutter siden): Men ikke lett å legge fra seg når man vil ha svar, forstår det Ja. 1 Siter
nachnoo Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Ved å se på diagnosekriteriene for begge lidelser, er den ene diagnosen ikke et eksklusjonskriterium for den andre. Det betyr at det er mulig å ha begge. Når asperger er tatt bort, kan det bety - Behandler mener at du ikke har det. - Behandler tar ikke stilling til det og er kun fokusert på aktuell schizoaffektiv diagnose. Uansett burde det vært nevnt i journalen hvorfor asperger ikke er tatt med. Eneste måte å få et godt svar på er å spørre nåværende behandler/spesialist. 0 Siter
Glitter Skrevet 37 minutter siden Forfatter Skrevet 37 minutter siden nachnoo skrev (22 minutter siden): Ved å se på diagnosekriteriene for begge lidelser, er den ene diagnosen ikke et eksklusjonskriterium for den andre. Det betyr at det er mulig å ha begge. Når asperger er tatt bort, kan det bety - Behandler mener at du ikke har det. - Behandler tar ikke stilling til det og er kun fokusert på aktuell schizoaffektiv diagnose. Uansett burde det vært nevnt i journalen hvorfor asperger ikke er tatt med. Eneste måte å få et godt svar på er å spørre nåværende behandler/spesialist. Takk det skal jeg gjøre neste gang jeg møter henne. Men det stod ikke noe om at den var tatt vekk i journalen. Bare har sett ved senere innleggelser og tvangsvedtak at eneste diagnose som nevnes er shizoaffektiv og rusliddlse. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 20 minutter siden Skrevet 20 minutter siden Glitter skrev (16 minutter siden): Takk det skal jeg gjøre neste gang jeg møter henne. Men det stod ikke noe om at den var tatt vekk i journalen. Bare har sett ved senere innleggelser og tvangsvedtak at eneste diagnose som nevnes er shizoaffektiv og rusliddlse. Akkurat som min ptsd som plutselig var vekke. 0 Siter
Glitter Skrevet 15 minutter siden Forfatter Skrevet 15 minutter siden stjernestøv skrev (4 minutter siden): Akkurat som min ptsd som plutselig var vekke. Åja. Det var jo også rart. Føler du at du ennå har PTSD? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 13 minutter siden Skrevet 13 minutter siden Glitter skrev (Akkurat nå): Åja. Det var jo også rart. Føler du at du ennå har PTSD? Ja de burde ha skrevet noe om det hos begge, psykosegreiene tok helt over hos meg og da fokuserte de bare på det. Tror ikke jeg har det nå. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.