krøll9 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Overhørt fra fagfolk: "Da han stadig er redd for dødelig sykdom kan han ikke ville dø sånn egentlig. Da hadde han ikke vært så opptatt av om han var syk eller ikke." Hva mener dere? Jeg mener det ikke trenger å utelukke hverandre. Mine hovedargumenter er: - Man kan være ambivalent men allikevel ha stor risiko for å tippe den ene veien til slutt allikevel - kanskje impulsivt. - Det at man ikke ønsker å leve og sterkt vurderer sm betyr ikke at man er komplett likegyldig til hvordan. En alvorlig sykdom er ikke noe man bestemmer over eller kan kontrollere selv - det aspektet er vel nokså viktig. - jeg sammenligner det teit nok med å hoppe fra et stupebrett. Du vet det er "rett", at du skal gjøre det, men du manner deg opp og må klarne tankene først. Bestemme deg for teknikk osv. Du vil antageligvis foretrekke å gjøre et kontrollert hopp fremfor å skli på brettet og ukontrollert falle... eller? Man kan vel overføre det til den beskrevne påstanden? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Jeg har tenkt en del på dette. Jeg er mye suicidal og ønsker stort sett ikke å leve. Men jeg ønsker ikke å dø av kreft eller als, for eksempel. Det ville jo være vonde og kanskje langvarige måter å dø på. Så nei, synes ikke helseangst utelukker suicidalitet. Kanskje heller bidra til å øke faren for suicidalitet fordi helseangsten kan være så ødeleggende for livskvaliteten? Anonymkode: 682db...d55 1 Siter
XbellaX Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har tenkt en del på dette. Jeg er mye suicidal og ønsker stort sett ikke å leve. Men jeg ønsker ikke å dø av kreft eller als, for eksempel. Det ville jo være vonde og kanskje langvarige måter å dø på. Så nei, synes ikke helseangst utelukker suicidalitet. Kanskje heller bidra til å øke faren for suicidalitet fordi helseangsten kan være så ødeleggende for livskvaliteten? Anonymkode: 682db...d55 Riktig. 0 Siter
Worrisome_plenty Skrevet 3 minutter siden Skrevet 3 minutter siden Jeg er litt enig med at er man ordentlig suicidal så har man ikke helseangst. Har man helseangst har man sannsynligvis ikke evnen til å drepe seg selv. Det er ganske sterke instinkter som må overvinnes for å selv velge å dø. Slik er det i hvert fall for meg. Jeg har ikke vært suicidal siden tenårene, selv om jeg har hatt flere psykoser. For da jeg prøvde var det bare STOPP! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.