Gå til innhold

Nedtrapping av Rivotril

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har stått på Rivotril i 20 år, ca. 10 år på samme dose(3mg). Og jeg tar ikke mer enn foreskrevet, men vet dette er en høy dose og jeg er tilvent den. Forrige fastlege ville ikke at jeg skulle slutte. 
Skulle hente resepten i dag og plutselig står det «BØR NEDTRAPPED GRADVIS» på. Jeg fikk litt sjokk da han ikke har nevnt for meg å seponere denne. Er også inn i en ekstremt dårlig periode, så gir ingen mening å begynne med dette nå. Skal snakke med han på mandag, men fikk skikkelig støkk. 
Psykologen sier jeg bare burde stå på de. 

Uansett, en sakte sikker nedtrapping vil ta opptil 24 måneder. Siden minste dose er 0.5mg tabletter spurte jeg på apoteket om de kunne lave lavere dose i flytende form, men det kunne de ikke. 
Hvordan skal man trappe ned denne rent teknisk da? Kutt på 1/2 0.5mg tablett er jo kjempestore når man kommer ned i dose. 

Anonymkode: e163e...e06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du har vært på 0,5mg/døgn i flere måneder, trenger du ikke videre nedtrapping før du slutter helt.

Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

Når du har vært på 0,5mg/døgn i flere måneder, trenger du ikke videre nedtrapping før du slutter helt.

Er kanskje ikke dødelig, men du vil få voldsomme abstinenser som kan unngås ved å trappe ned sakte. Beste vil vel være å gå over til diazepam og så trappe ned. 3mg Clonezepam tilsvarer 45-60mg diazepam og der går tablettdosen ned i 2mg med delestrek. 

Anonymkode: e163e...e06

Skrevet

Personen er nå på 3mg. Går over på 0,5mg tabletter og kan da trappe ned med 0,5 mg om gangen. Til slutt vil vedkommende ha kommet ned på en døgndose på 0,5 mg som tilsvarer ca 5mg diazepam. Når vedkommende har brukt dette (0,5mg) i flere måneder er det klart for seponering, og det vil gå helt greit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...