Gå til innhold

Hvorfor er det sånn at når man først har fått en psykoselidelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så blir man satt til å gå til en psykiatrisk sykepleier i årevis som spør om man sover, er suicidal eller psykotisk?

Det er ingen behandling som går dypt inn i psyken og som prøver å endre tankegangen din slik at man får et bedre liv. Det eneste de bryr seg om er at man tar medisinene sine.

Det er ingen behandling eller hjelp for at man skal få et bedre liv med bedre kvalitet.

Anonymkode: 96726...489

Videoannonse
Annonse
stjernestøv
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Så blir man satt til å gå til en psykiatrisk sykepleier i årevis som spør om man sover, er suicidal eller psykotisk?

Det er ingen behandling som går dypt inn i psyken og som prøver å endre tankegangen din slik at man får et bedre liv. Det eneste de bryr seg om er at man tar medisinene sine.

Det er ingen behandling eller hjelp for at man skal få et bedre liv med bedre kvalitet.

Har tenkt sånn selv men nå er jo anbefalingen å prøve uten medisin men tror nok det er fordi det var mitt eget ønske, og har stått stille siden fact kom inn i 2014. Leser i journalen at jeg får kognitiv terapi og flere ting bla recovery. Men forteller jo bare hvordan jeg har det, vernepleiere sier at vi kan jobbe med ting jeg ønsker å oppnå. Får se da. 

Og jeg tror de liker å snakke med meg når jeg er åndelig, da sier de det er spennende å snakke med meg. Ellers er det nokså kjedelig tror jeg. 

Endret av stjernestøv
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Får man ikke behandling på DPS?

Anonymkode: bbf0d...355

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Får man ikke behandling på DPS?

Anonymkode: bbf0d...355

Det er ikke behandling, de bare sjekker om man sover bra, ikke er suicidal, ikke er psykotisk. Ikke noe konkret mål og mening med samtalene, bare for å høre hvordan det går.

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke behandling, de bare sjekker om man sover bra, ikke er suicidal, ikke er psykotisk. Ikke noe konkret mål og mening med samtalene, bare for å høre hvordan det går.

Ja for å høre hvordan det går og være støttende. 

Skrevet
stjernestøv skrev (4 minutter siden):

Ja for å høre hvordan det går og være støttende. 

Ja men hvorfor får man ikke skikkelig hjelp som går dypt inn i psyken og som hjelper med å finne ut av hvorfor man tenker som man gjør og ikke kommer seg videre i livet? Selvtillit, relasjoner osv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja men hvorfor får man ikke skikkelig hjelp som går dypt inn i psyken og som hjelper med å finne ut av hvorfor man tenker som man gjør og ikke kommer seg videre i livet? Selvtillit, relasjoner osv.

Ja det kan man jo lure på, man vil jo videre i livet og ønsker å jobbe med det. Hos meg stoppet alt opp, kanskje de ikke vet hvordan de skal hjelpe de som har sånne diagnoser? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Fordi en ikke jobber på den måten når noen er psykotisk. En trenger medisiner. Samtaler kommer etterhvert.

Anonymkode: 0c54a...83b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi en ikke jobber på den måten når noen er psykotisk. En trenger medisiner. Samtaler kommer etterhvert.

Hvorfor det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fact jobber sånn når de har ansett meg for psykotisk, da liker de at jeg forteller masse om det. Andre psykologer har reagert og snakket om medisiner med en gang, sånn sett har vel fact et mer åpent sinn. 

Skrevet

Hva er vits med å gå til en psykiatrisk sykepleier i årevis med meningsløse samtaler der man ikke blir noe bedre?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Samtaleterapi har ingen dokumentert kurerende effekt ved psykoselidelser. Jeg går ut fra at sykepleieren sjekker røde flagg som kan tyde på forverring, og hvis så får du kanskje snakke med lege eller psykolog? 

Litt på samme måte som fastlegen sjekker blodtrykket ditt? 

Endret av ISW
Skrevet
ISW skrev (2 minutter siden):

Samtaleterapi har ingen dokumentert kurerende effekt ved psykoselidelser. Jeg går ut fra at sykepleieren sjekker røde flagg som kan tyde på forverring, og hvis så får du kanskje snakke med lege eller psykolog? 

Jaha så man blir man parkert på stedet hvil når man har fått en psykoselidelse. Ingen behandling, ingen retning i livet, ingenting? Man må klare seg på egenhånd?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor det?

Trodde du mente akutt psykose.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvem har avgjort dette, og med hvilken lovhjemmel?

Skrevet
ISW skrev (5 minutter siden):

Men det hjelper jo å ha noen å snakke med? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jaha så man blir man parkert på stedet hvil når man har fått en psykoselidelse. Ingen behandling, ingen retning i livet, ingenting? Man må klare seg på egenhånd?

Jeg går ut fra at du har fått en medikamentell behandling, og at du ikke er psykotisk nå? 

De tingene du skriver om her høres i en ideell verden veldig fint ut, men det er ikke noe psykiatrien i nevneverdig grad tilbyr (dessverre). Hvis f.eks jeg skal ha slik hjelp, må jeg betale for den selv. 

Men jeg er enig i at det burde vært sånn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, du bør få god oppfølging. Virker ikke som om det er det du får. Jeg trodde det var snakk om en akutt psykose.

Skrevet
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Men det hjelper jo å ha noen å snakke med? 

Jo, men jeg går ut fra at det er det sykepleieren gjør?

Skrevet

Hør om du kan få hjelp av fact. 

ISW skrev (1 minutt siden):

Jeg går ut fra at du har fått en medikamentell behandling, og at du ikke er psykotisk nå? 

De tingene du skriver om her høres i en ideell verden veldig fint ut, men det er ikke noe psykiatrien i nevneverdig grad tilbyr (dessverre). Hvis f.eks jeg skal ha slik hjelp, må jeg betale for den selv. 

Men jeg er enig i at det burde vært sånn. 

Det er ikke riktig. FACT, blant annet, driver med oppfølging på disse områdene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...