krøll9 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Hvis du har tillit til behandleren din, eller uansett egentlig, så burde du bare si at du ikke ønsker å diskutere den delen av livet ditt med hen. Det vil helt sikkert aksepteres, selv om en kort info om status kanskje hadde vært relevant for forløpet ditt. Er mange som ikke liker å snakke om intime tema til andre, så det burde være grei skuring. Men dersom all direkte kommunikasjon er flaut, så er det kanskje ikke lett å si fra om heller... 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden krøll9 skrev (2 minutter siden): Hvis du har tillit til behandleren din, eller uansett egentlig, så burde du bare si at du ikke ønsker å diskutere den delen av livet ditt med hen. Det vil helt sikkert aksepteres, selv om en kort info om status kanskje hadde vært relevant for forløpet ditt. Er mange som ikke liker å snakke om intime tema til andre, så det burde være grei skuring. Men dersom all direkte kommunikasjon er flaut, så er det kanskje ikke lett å si fra om heller... Takk for svar. Som du antyder så er det vanskelig, ja. Jeg er unnvikende. Jeg skal heller prøve å svare kort på spørsmålene og gå videre. Anonymkode: cd6e5...255 0 Siter
psykedeliker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hva med å ta det opp selv? Problemstillingen er ikke lengre aktuell. 0 Siter
krøll9 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar. Som du antyder så er det vanskelig, ja. Jeg er unnvikende. Jeg skal heller prøve å svare kort på spørsmålene og gå videre. Anonymkode: cd6e5...255 Det hjelper deg sikkert ikke videre da du egentlig vet det fra før av. Har du unnvikende pf? Lurer på en ting. Er det slik at du har lært at du er avhengig av andre for å oppleve mening? Har ikke helt oversikt over relasjonsmønstre til unnvikende kontra eupf. Og er det slik at man føler seg hjelpesløs alene? Går det an å oppleve bedring dersom selvtilliten styrkes, mulighet til mestring og mening gjennom EGEN handling oppnås? Det er synd når personer med potensial for å mestre, føle seg betydningsfull i egen person, for å bidra positivt for andre (og slik oppleve enda mer mestring, som den sterke parten i en relasjon og ikke som den støtte- og bekreftelsestrengende...) og leve et mer fullverdig liv, strander på veien dersom de blir "alene". Eller hvordan funker det greiene der? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden krøll9 skrev (9 minutter siden): Det hjelper deg sikkert ikke videre da du egentlig vet det fra før av. Har du unnvikende pf? Lurer på en ting. Er det slik at du har lært at du er avhengig av andre for å oppleve mening? Har ikke helt oversikt over relasjonsmønstre til unnvikende kontra eupf. Og er det slik at man føler seg hjelpesløs alene? Går det an å oppleve bedring dersom selvtilliten styrkes, mulighet til mestring og mening gjennom EGEN handling oppnås? Det er synd når personer med potensial for å mestre, føle seg betydningsfull i egen person, for å bidra positivt for andre (og slik oppleve enda mer mestring, som den sterke parten i en relasjon og ikke som den støtte- og bekreftelsestrengende...) og leve et mer fullverdig liv, strander på veien dersom de blir "alene". Eller hvordan funker det greiene der? Nei, jeg har på ingen måte vært avhengig av andre. Heller motsatt. Jeg er veldig opptatt av å være selvstendig og klare meg alene. Derfor føler jeg på enorm skam da jeg ble så syk at jeg måtte opprette kontakt med hjelpeapparatet. Jeg ser på meg selv som mindreverdig andre. Anonymkode: cd6e5...255 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, jeg har på ingen måte vært avhengig av andre. Heller motsatt. Jeg er veldig opptatt av å være selvstendig og klare meg alene. Derfor føler jeg på enorm skam da jeg ble så syk at jeg måtte opprette kontakt med hjelpeapparatet. Jeg ser på meg selv som mindreverdig andre. Anonymkode: cd6e5...255 Ja, har unnvikende pf. Anonymkode: cd6e5...255 0 Siter
krøll9 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, jeg har på ingen måte vært avhengig av andre. Heller motsatt. Jeg er veldig opptatt av å være selvstendig og klare meg alene. Derfor føler jeg på enorm skam da jeg ble så syk at jeg måtte opprette kontakt med hjelpeapparatet. Jeg ser på meg selv som mindreverdig andre. Anonymkode: cd6e5...255 Aha. Da har jeg misforstått noe veldig grunnleggende om den merkelappen. Skal lese meg opp. Kan relatere til det du sier. Dersom man vil være uavhengig føles det som nederlag når en trenger hjelp. Mekanismen er grei nok å forstå, men dersom du vil bli en bedre versjon av deg selv igjen (?), så må du tillate deg selv å bygge selvtillit tross i en for deg "uverdig nå-situasjon"? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17 minutter siden Skrevet 17 minutter siden krøll9 skrev (42 minutter siden): Aha. Da har jeg misforstått noe veldig grunnleggende om den merkelappen. Skal lese meg opp. Kan relatere til det du sier. Dersom man vil være uavhengig føles det som nederlag når en trenger hjelp. Mekanismen er grei nok å forstå, men dersom du vil bli en bedre versjon av deg selv igjen (?), så må du tillate deg selv å bygge selvtillit tross i en for deg "uverdig nå-situasjon"? Jeg har innsett at jeg trenger hjelp av psykolog for å få det bedre. Og at jeg må åpne mer opp for hvordan jeg egentlig har det. Jeg er så redd for at psykologen skal bli sint på meg at jeg holder tilbake. Anonymkode: cd6e5...255 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.