Gå til innhold

Privat utredning og medisin vurdering.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke er de beste på privat utdredning og medisinvurdering av psykisk problemer?

Er det psykia som er mest omfattende uten at man må gå til behandling i lengre tid?

Er veldig mange private steder så del gjerne erfaringer. 

Anonymkode: c0c55...4f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du får bedre svar om du antyder noe om sykdomsområde.

Hos meg ville du fått utmerket utredning og behandling av bipolar lidelse, men absolutt ikke ved utredning av autisme eller behandling for spiseforstyrrelse.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 timer siden):

Hos meg ville du fått utmerket utredning og behandling av bipolar lidelse, men absolutt ikke ved utredning av autisme eller behandling for spiseforstyrrelse.

Hva består din utmerkede behandling av bipolar lidelse i?

Anonymkode: 3a379...7d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva består din utmerkede behandling av bipolar lidelse i?

Ikke annerledes enn det andre gjør som har lang erfaring og som følger alle anerkjente behandlingsanbefalinger. 
Korrekt og sikker diagnostikk. Farmakoterapi etter læreboka. Tett oppfølging. Tilgjengelighet. Psykoedukasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (26 minutter siden):

Ikke annerledes enn det andre gjør som har lang erfaring og som følger alle anerkjente behandlingsanbefalinger. 
Korrekt og sikker diagnostikk. Farmakoterapi etter læreboka. Tett oppfølging. Tilgjengelighet. Psykoedukasjon. 

Det høres meget bra ut. Jeg fikk beskjed fra DPS om å holde meg på max 0,7 i speil på Litium. Fastlegen sier derimot at mitt siste speil på 0,87 var helt fint. Bipolar 2. Flisespikkeri?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det høres meget bra ut. Jeg fikk beskjed fra DPS om å holde meg på max 0,7 i speil på Litium. Fastlegen sier derimot at mitt siste speil på 0,87 var helt fint. Bipolar 2. Flisespikkeri?

Jeg ville ikke gjort noe med det.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 timer siden):

Angst og depresjon 

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Angst og depresjon 

Egentlig er dette to helt ulike problemstillinger. Alvorlige og vanskelige depresjoner behandles i hovedsak med medisiner, og også her er det store ulikheter i behandleres kompetanse.

Angstlidelser behandles i hovedsak med psykoterapi. Medisiner spiller en meget underordnet rolle og kun som en symptomdemper. Her er det viktigst å finne en god psykoterapeut, helst innen metakognitiv terapi.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 minutter siden):

Egentlig er dette to helt ulike problemstillinger. Alvorlige og vanskelige depresjoner behandles i hovedsak med medisiner, og også her er det store ulikheter i behandleres kompetanse.

Angstlidelser behandles i hovedsak med psykoterapi. Medisiner spiller en meget underordnet rolle og kun som en symptomdemper. Her er det viktigst å finne en god psykoterapeut, helst innen metakognitiv terapi.

Kan jeg spørre om noe? Hva er egentlig en behandlingsresistent depresjon? Hva skiller den fra en , som du skriver, alvorlig og vanskelig depresjon?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan jeg spørre om noe? Hva er egentlig en behandlingsresistent depresjon? Hva skiller den fra en , som du skriver, alvorlig og vanskelig depresjon?

Det har gjennom tidene vært diskutert mye om definisjonen på behandlingsresistent depresjon.

Når er det dette: Mislykket/ikke tilstrekkelig effekt ved behandling med minst to ulike AD gitt i adekvat dose og varighet. Det skiller se vel ikke fra vanskelig behandelbar.

Alvorlig er derimot en gradering av depresjonens alvorlighet, og sier ikke noe om den lett eller vanskelig behandles.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (9 minutter siden):

Det har gjennom tidene vært diskutert mye om definisjonen på behandlingsresistent depresjon.

Når er det dette: Mislykket/ikke tilstrekkelig effekt ved behandling med minst to ulike AD gitt i adekvat dose og varighet. Det skiller se vel ikke fra vanskelig behandelbar.

Alvorlig er derimot en gradering av depresjonens alvorlighet, og sier ikke noe om den lett eller vanskelig behandles.

Blir man skrevet ut av DPS om depresjonen ikke lar seg behandle?

Skrevet

Hvis den aldri lar seg behandle, kan jo ikke DPS bli en permanent bolig. 
Men det finnes jo alternativer etter at AD har sviktet. 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk beskjed av psykolog at kognitiv terapi alene ikke var nok. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er beste behandling for kompleks ptsd, er det Modum bad? Står på venteliste og jobber med å utvide toleransevinduet imens. 

Anonymkode: f40a9...52e

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Fikk beskjed av psykolog at kognitiv terapi alene ikke var nok. 

Har behandleren din antydet noe om angsten kommer av depresjonen, depresjonen kommer av angsten eller det er to uavhengige tilstander?

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (På 21.3.2026 den 9.12):

Har behandleren din antydet noe om angsten kommer av depresjonen, depresjonen kommer av angsten eller det er to uavhengige tilstander?

Angsten kom først så regner med det er grunndiagnosen. 

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (På 21.3.2026 den 9.12):

Utredning hos Psykia med medisinvurdering ville komme på nærmere 26.000,-, har ikke råd til det.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Utredning hos Psykia med medisinvurdering ville komme på nærmere 26.000,-, har ikke råd til det.  

Du trenger ikke til Psykia for å utrede en vanlig angst- eller depresjonslidelse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det eneste jeg anbefaler Psykia til er:

1. Behandling av kjent bipolar lidelse som «aldri blir bra».

2. Utredning av bipolar lidelse ved behandlingsresistente depresjoner.

Ikke ved vanlig angst eller depresjon.

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke til Psykia for å utrede en vanlig angst- eller depresjonslidelse.

Hva gjør man når man har fått avslag på DPS?, hvor henvender man seg da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...