Gå til innhold

I en seremoni utenfor Bergen, med morens velsignelse, giftet en mann i 30-årene seg med en jente på 14 år

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lillemus
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

https://www.nettavisen.no/nyhetsvarsel/barneekteskap/vestland/mann-og-barnemor-tiltalt-for-barneekteskap/s/5-95-2940540

Er det rasistisk å kritisere dette? Må vi respektere andre folkeslags skikker?

Kjør debatt!

Anonymkode: d2b1d...bef

I Norge må man først søke Skatteetaten om en prøvingsattest som bekrefter at paret faktisk har lov til å gifte seg ved at den bekrefter at begge er ugifte fra før og at begge er over 18 år. Ergo kan man gå ut fra at imamen som "viet" disse to ikke har vigselsrett i Norge så ekteskapet er heldigvis ugyldig etter norsk lov. Uansett er dette selvfølgelig helt uakseptabelt og heldigvis tok noen affære og meldte dette til politi og barnevern! Stakkar barn! Det er ikke rasistisk å kritisere dette etter min mening og nei, vi skal ikke respektere barneekteskap! Uansett hvor de involverte kommer fra.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det rasistisk å kritisere dette?

Selvsagt ikke! 
Det er nettopp slike verdier/levemåter vi ikke ønsker her. Helt sinnsykt. 

Skrevet

De sier selv at det var å betrakte som en forlovelsesseremoni, så de forstår at det ikke er noe gyldig ekteskap. Men det er ikke sikkert det forandrer noe som helst for jenta.

Uansett er det selvfølgelig forkastelig, det er derfor slike lover finnes. Det er ikke rasistisk å forlange at man må følge lovene der man bor. Det må alle som vil oppholde seg i et annet land. 

Skrevet

Dette er imot norsk lov og det trenges ikke å diskuteres.  Jeg kan ikke si at jeg har hørt om forlovelses seremonier hos muslimer, men jeg har vært i bryllup.  Det kommer ikke frem om jenta måtte flytte til mannen og om hun måtte ha sex med han.  Det er i hvert fall ulovlig med så ung jente.

UtakknemligDiva
Skrevet

hvorfor er disse i norge?

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, UtakknemligDiva said:

hvorfor er disse i norge?

NAV?

UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

NAV?

de kan holde seg i landet sitt hvis de skal fra ukulturen med hit

psykedeliker
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (15 minutter siden):

de kan holde seg i landet sitt hvis de skal fra ukulturen med hit

Og dette er du selvsagt villig til å si til dem direkte, eller?

Skrevet

Jeg har en bekjent fra Irak som hadde et gedigent forlovelsesselskap og viste fram bilder.  Det var gedigent og hun hadde hvit brudekjole.  Men hun var 25 år 😀

UtakknemligDiva
Skrevet
psykedeliker skrev (25 minutter siden):

Ja, hvis jeg hadde vist at jeg snakket til riktige folk. 

psykedeliker
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (Akkurat nå):

Ja, hvis jeg hadde vist at jeg snakket til riktige folk.

Du får ta turen til Bergen og lete dem opp da. Mulig jeg kan hjelpe deg.

Gaylord Focker
Skrevet
psykedeliker skrev (1 time siden):

Hadde jeg ikke hatt nerver til. Kanskje man får noen fettere etter seg, eller kastet på seg en Fatwa.

psykedeliker
Skrevet
Gaylord Focker skrev (2 minutter siden):

Hadde jeg ikke hatt nerver til. Kanskje man får noen fettere etter seg, eller kastet på seg en Fatwa.

Dette var dårlig, Bob. Du får røyke deg en motbom, så kanskje du ombestemmer deg.

UtakknemligDiva
Skrevet
Gaylord Focker skrev (8 timer siden):

Hvorfor er vi så svake her til lands? det er dette som gjør meg litt ustolt over å være norsk. Vi har liksom ikke noe temperament. Så har vi andre nordmenn som tar disse i forsvar. «dette var en rasistisk kommentar» , vet ikke hva de prøver å være jeg. 

Men nå har jeg ikke vært i situasjoner der jeg finner det naturlig å komme med slike kommenterer. 

Gaylord Focker
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (3 timer siden):

Hvorfor er vi så svake her til lands? det er dette som gjør meg litt ustolt over å være norsk. Vi har liksom ikke noe temperament. 

Skal du sloss alene mot fire fettere?

Gaylord Focker
Skrevet
psykedeliker skrev (12 timer siden):

Dette var dårlig, Bob. 

Vet ikke helt hvor du kaller meg "Bob", Aleister.

psykedeliker
Skrevet
Gaylord Focker skrev (1 minutt siden):

Skal du sloss alene mot fire fettere?

Skal fire fettere sloss alene mot en hel bauekorpsbataljon? Lykke til, sier jeg bare.

psykedeliker
Skrevet
Gaylord Focker skrev (1 minutt siden):

Vet ikke helt hvor du kaller meg "Bob", Aleister.

Hittil har jeg bare gjort det i denne og én annen tråd...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...