Gå til innhold

Kan vi ikke bare være ærlige om at kongehuset, og alt som følger med, i praksis er en levning fra en annen tid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi snakker om en institusjon basert på arv, ikke meritokrati. En familie som, helt tilfeldig gjennom fødsel, gis en særstilling i samfunnet. I alle andre sammenhenger ville vi reagert kraftig på et slikt prinsipp. Hvorfor gjør vi ikke det her?

Argumentet om tradisjon holder heller ikke særlig godt. Vi har lagt bak oss en rekke tradisjoner som ikke lenger gir mening i et moderne, demokratisk samfunn. At noe er gammelt, er ikke i seg selv et argument for å bevare det.

Så er det dette med kostnader og privilegier. Selv om tilhengere gjerne toner det ned, er det fortsatt snakk om offentlige midler, eksklusive rettigheter og en livsstil som er milevis unna det vanlige folk lever. Alt dette for en rolle som i stor grad er seremoniell.

Og ja – mange vil si at kongehuset samler nasjonen. Men gjør det egentlig det i 2026? Eller er det mer en vane, noe vi har blitt opplært til å akseptere uten å stille spørsmål?

Dette handler ikke om enkeltpersoner, men om prinsippet. I et moderne demokrati bør ikke posisjoner gå i arv. Punktum.

Kanskje på tide å ta den diskusjonen på alvor, i stedet for å avfeie den som radikal.

Anonymkode: 4ee75...b12

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kanskje på tide å ta den diskusjonen på alvor, i stedet for å avfeie den som radikal.

Den diskusjonen foregår hele tiden, i mange forskjellige fora. Det er bare å hive seg på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Debatten om monarkiet finnes ikke radikal, den har pågått siden 1905. Velkommen etter.

Skrevet
9 minutes ago, psykedeliker said:

Den diskusjonen foregår hele tiden, i mange forskjellige fora. Det er bare å hive seg på.

Hvilke politiske partier støtter avvikling av kongehuset?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det vet jeg ikke. Gjør du? Og hva har det med min kommentar å gjøre?

XbellaX skrev (3 minutter siden):

Debatten om monarkiet finnes ikke radikal, den har pågått siden 1905.

Debatten om monarkiet har pågått siden før 1905. Rett skal være rett!

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

SV og Rødt vet jeg, MDG mener jeg også er mot. Resten er for så vidt jeg har fått med meg.

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Debatten om monarkiet har pågått siden før 1905. Rett skal være rett!

100% korrekt, mister. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...