Gå til innhold

Hvordan skiller antipsykotika mellom vrangforestillinger og rasjonelle tanker?

Anbefalte innlegg

psykedeliker
Skrevet
slabbedask skrev (35 minutter siden):

Har du et eksempel på tanker som psykiatrien mener er vrangforestillinger som ikke er det?

At jeg hadde hørselshallusinasjoner i form av musikk, når det jeg faktisk fortalte om var hvordan jeg bruker lyder i omgivelsene i mine kreative prosesser. Fra naturvitenskapen vet vi at all masse har resonante frekvenser som vil forsterkes dersom de tilføres energi utenfra (f.eks. når en vanndråpe treffer en metallprofil med en spesifikk lengde), og fra psykoakustikken vet vi at hjernen organiserer hørselsinntrykkene i rytme og tonalitet. Det er alvorlig at høyt utdannede mennesker mangler så grunnleggende allmennkunnskap.

Videoannonse
Annonse
UtakknemligDiva
Skrevet

Jeg så et tv program for en stund siden. Jeg husker ikke navnet på hjernedelene, men det var forklart omtrent sånn her; 

Når du ser noe som ikke er der eller får for deg at tv’n snakker med deg eller at noen ditt eller datt så er det hjernen som ikke klarer å skille mellom «grensen». Det er noen deler som jobber sammen, noe de ikke gjør under psykose. Eller de jobber for mye. Ap demper altså disse. Men nå vet ikke jeg om alle som bruker ap blir helt friske, eller om det bare blir lettere å kontrollere sykdommen.

Adhd medisiner har jeg lurt litt på på samme måte. Hvordan vet denne pillen hva som er impulsivitet og i det hele tatt hva som er adhd? Den tilfører dopamin så man ikke blir så på søken etter dopamin. Men faktisk så få man ikke nødvendigvis sterkere fokus. Man bare opplever ting mindre uutholdelig kjedelig, slik at man presterer bedre. 

Skrevet
psykedeliker skrev (30 minutter siden):

At jeg hadde hørselshallusinasjoner i form av musikk, når det jeg faktisk fortalte om var hvordan jeg bruker lyder i omgivelsene i mine kreative prosesser. Fra naturvitenskapen vet vi at all masse har resonante frekvenser som vil forsterkes dersom de tilføres energi utenfra (f.eks. når en vanndråpe treffer en metallprofil med en spesifikk lengde), og fra psykoakustikken vet vi at hjernen organiserer hørselsinntrykkene i rytme og tonalitet. Det er alvorlig at høyt utdannede mennesker mangler så grunnleggende allmennkunnskap.

Men det er forskjell på å oppfatte rytme og tonalitet i naturen og å faktisk mene at man hører musikk. Det er to forskjellige ting.

Skrevet
Vhanja skrev (2 minutter siden):

Men det er forskjell på å oppfatte rytme og tonalitet i naturen og å faktisk mene at man hører musikk. Det er to forskjellige ting.

Hvis de var i tvil om hva jeg mente kunne de ha stilt oppfølgingsspørsmål, istedenfor å notere sin egen tolkning av mine ord.

Skrevet
psykedeliker skrev (34 minutter siden):

Det er ikke en vrangforestilling og heller ikke en hallusinasjon. Det er en illusjon, og den er ikke uvanlig å oppleve. Jeg kan også høre musikk og noen ganger andre ting i støy. Det kan være fint.

Jeg håper de hadde andre grunnlag for å kalle deg psykotisk. 

Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Hvis de var i tvil om hva jeg mente kunne de ha stilt oppfølgingsspørsmål, istedenfor å notere sin egen tolkning av mine ord.

Eller du kunne uttrykt deg klarere hvis du mistenkte at de misforsto deg.

Skrevet
Sokk skrev (Akkurat nå):

Jeg håper de hadde andre grunnlag for å kalle deg psykotisk. 

Jeg svarte bare på spørsmålene som ble stilt, uten at det hadde så mye å gjøre med med problemstillingen(e) jeg søkte hjelp for. Fikk heller ikke den informasjonen jeg skulle hatt iht. informasjons- og veiledningsplikten. Da hadde jeg svart annerledes, eller nektet å svare på enkelte spørsmål i det hele tatt.

Skrevet
Vhanja skrev (2 minutter siden):

Eller du kunne uttrykt deg klarere hvis du mistenkte at de misforsto deg.

Jeg oppdaget ikke dette før jeg leste det i journalen etter at sykehusoppholdet var over.

Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Jeg oppdaget ikke dette før jeg leste det i journalen etter at sykehusoppholdet var over.

Vel, de kan bare tolke det du sier. 

Uansett vet jeg ikke hvor mye mer jeg gidder svare deg, for du har jo selv sagt at du tar den personaen du ønsker på et forum. Så jeg vet ikke hvor mye av dette som er oppriktig og hvor mye som bare er trolling. Men er du oppriktig så vil jeg si at du begrenser deg selv og eget liv ved å være så rigid som du er. 

Og, ja, jeg vet at det å skrive det er totalt bortkastet for du vil ikke klare å høre på noen råd.

Skrevet
Vhanja skrev (1 minutt siden):

Vel, de kan bare tolke det du sier.

Nei, de kan gjengi mine ord uten å endre på dem. Det har andre behandlere klart.

Vhanja skrev (3 minutter siden):

Uansett vet jeg ikke hvor mye mer jeg gidder svare deg, for du har jo selv sagt at du tar den personaen du ønsker på et forum.

Det gjør alle, alltid. Enten de er bevisst på det eller ikke.

Vhanja skrev (4 minutter siden):

Men er du oppriktig så vil jeg si at du begrenser deg selv og eget liv ved å være så rigid som du er. 

Det er din mening. Du kjenner ikke meg, og vet ikke hva mine motiver er. Men du har kanskje et bedre forslag (som er noe annet enn å late som om ting aldri har skjedd, med alt det medfører)?

Skrevet
psykedeliker skrev (5 minutter siden):

Det er din mening. Du kjenner ikke meg, og vet ikke hva mine motiver er. Men du har kanskje et bedre forslag (som er noe annet enn å late som om ting aldri har skjedd, med alt det medfører)?

Hvor stor er sjansen for at du hører på mitt forslag? 

Anonymkode: 2fadf...845

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Anonymkode: 2fadf...845

Det var meg, kom borti AB-knappen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I motsetning til hva noen av mine behandlere har ment, endrer jeg på hva som helst hvis jeg får en god nok grunn. Det har skjedd flere ganger før.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...