Gå til innhold

Be om innleggelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok. Nå høres det ut som om jeg roper ulv ulv.

Men i ettermiddag tok tungsinnet mitt plass i kroppen igjen. 5 ukers opptur synes å være over. Det kan selvfølgelig være en dårlig dag, men erfaringsmessig så er det starten på en vond periode.

Nå har jeg en ny avtale med akuttposten som jeg ikke har brukt før. Når jeg begynner å kjenne meg dårlig så skal jeg be fastlegen eller legevakten om å legge meg inn. Jeg har et skriv om dette som jeg kan vise frem og vaktlegene på sykehuset har visstnok navnet min i vaktpermen sånn at de også vet om ordningen.

Det vil i prinsippet si at jeg bestemmer selv når jeg skal legges inn. Innleggelsen er da på tre dager med et meget strukturert og omfattende program. Hvis det fungerer da. Det har jeg ikke tester ut.

Men jeg vet ikke når jeg skal be om innleggelse. Skal jeg gjøre det nå med en gang liksom? Det mener behandler på poliklinikken at jeg skal, men han har ikke snakket med akuttpost.

Jeg er redd for å gjøre feil. Vil ikke legge meg inn før jeg virkelig vet at det er en depresjon. Samtidig er hele poenget med avtalen at jeg skal legges inn når jeg er frisk nok til behandling og ikke når jeg er så syk som man vanligvis er ved innleggelse på akutten. De kalte det VIP pakken.

Hva skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du borderline?

Anonymkode: 6eebf...c0d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du borderline?

Nei

AnonymBruker
Skrevet

Som deprimert selv vil jeg bare si at jeg er vant med å stå i meget vond smerte uten å be om annen hjelp enn nye medisiner. Men jeg forstår at du er alvorlig syk så hvorfor ikke be om innleggelse?

Anonymkode: 4356f...e61

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som deprimert selv vil jeg bare si at jeg er vant med å stå i meget vond smerte uten å be om annen hjelp enn nye medisiner. Men jeg forstår at du er alvorlig syk så hvorfor ikke be om innleggelse?

Fordi akkurat det du skriver her. Jeg har tilbakevendende depresjon. Jeg er vant med å stå imot det til jeg kollapser. Det føles helt feil å legge seg inn når ting bare er litt vondt.

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (3 minutter siden):

Fordi akkurat det du skriver her. Jeg har tilbakevendende depresjon. Jeg er vant med å stå imot det til jeg kollapser. Det føles helt feil å legge seg inn når ting bare er litt vondt.

Men du har laget denne avtalen sammen med helsepersonell? Så da må du ha hatt noe å si når den ble skrevet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men du har laget denne avtalen sammen med helsepersonell? Så da må du ha hatt noe å si når den ble skrevet?

Det en en ferdig pakke med utgangspunkt i Ullevålsmodellen. Så jeg fikk bare informasjon om hva den innebar og fikk velge om jeg ville ha den avtalen.

Det de sa om innleggelse var at jeg kunne ha så mange jeg ville, så ofte jeg ville. Det var ingen begrensninger. Men jeg føler meg likevel for frisk til å benytte meg av avtalen. Samtidig så er jo det en del av avtalen.

Jeg føler at innleggelse er aller siste utvei når jeg ikke klarer å ta vare på meg selv.

Skrevet
Fru2020 skrev (3 minutter siden):

Det en en ferdig pakke med utgangspunkt i Ullevålsmodellen. Så jeg fikk bare informasjon om hva den innebar og fikk velge om jeg ville ha den avtalen.

Det de sa om innleggelse var at jeg kunne ha så mange jeg ville, så ofte jeg ville. Det var ingen begrensninger. Men jeg føler meg likevel for frisk til å benytte meg av avtalen. Samtidig så er jo det en del av avtalen.

Jeg føler at innleggelse er aller siste utvei når jeg ikke klarer å ta vare på meg selv.

Ingen begrensinger på innleggelser? Så mange du vil ha? 
Hva er årsaken til at du fikk en så ekslusiv ‘’pakke’’ ?

Anonymkode: c8383...333

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun sier det selv: Det er en pakke for VIP

Skrevet

Fordi de tror jeg kan ha nytte av det.

Jeg tror selvfølgelig at det ville kommet begrensninger om jeg kom hver uke. Men akkurat nå er der ingen begrensninger nei. 

Skrevet

Hun sier det selv: Det er en pakke for VIP

Det er jo selvfølgelig sagt med et smil. Det er en pakkeløsning som er testet ut ved mange av landets akuttposter som ser ut til å fungere bra for folk med mine utfordringer. .....og før dere spør hva de er så er det komplisert. Det er det jeg får høre. At jeg er veldig komplisert. De avslutter poliklinisk behandling da så så vip er jeg ikke.

Skrevet
Fru2020 skrev (7 minutter siden):

Du må stole på legene og be om innleggelse nå når du begynner å bli dårlig. 

Skrevet

Ville fulgt avtalen ja. Du skulle be om innleggelse når du føler deg litt dårlig, og nå føler du deg litt dårlig...?

Skrevet

Forstår det er vanskelig å vite når du skal ta kontakt. Særlig når du er vant med å holde ut til du kollapser. Men jeg ville ikke tatt kontakt etter noen timer med tungsinn. Det kan være at det er annerledes imorgen? Personlig ville jeg nok ventet 2-3 dager for å se om det er starten på noe. Men du kjenner deg selv best. Hvis du vet at dette er sånn det alltid starter og at sannsynligheten for at det er bedre imorgen er liten så er det jo bare å ta kontakt. Så lenge avtalen ligger der så kan du jo ikke gjøre noe feil ved å ta kontakt. 

Skrevet
wizwazwoz skrev (6 minutter siden):

Ville fulgt avtalen ja. Du skulle be om innleggelse når du føler deg litt dårlig, og nå føler du deg litt dårlig...?

Ja, men kanskje jeg bare er litt dårlig i flere uker. Da virker det prematurt å be om innleggelse nå

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du må stole på legene og be om innleggelse nå når du begynner å bli dårlig. 

Jeg er så redd jeg har misforstått noe

Humlesurr skrev (2 minutter siden):

Forstår det er vanskelig å vite når du skal ta kontakt. Særlig når du er vant med å holde ut til du kollapser. Men jeg ville ikke tatt kontakt etter noen timer med tungsinn. Det kan være at det er annerledes imorgen? Personlig ville jeg nok ventet 2-3 dager for å se om det er starten på noe. Men du kjenner deg selv best. Hvis du vet at dette er sånn det alltid starter og at sannsynligheten for at det er bedre imorgen er liten så er det jo bare å ta kontakt. Så lenge avtalen ligger der så kan du jo ikke gjøre noe feil ved å ta kontakt. 

Hvis jeg vil ha samtaler med behandler som en del av pakken så må jeg være innlagt i ukedagene så da er onsdag senest. Jeg kan jo se det an til da.

Skrevet
Fru2020 skrev (5 minutter siden):

Ja, men kanskje jeg bare er litt dårlig i flere uker. Da virker det prematurt å be om innleggelse nå

Jeg er så redd jeg har misforstått noe

Hvis jeg vil ha samtaler med behandler som en del av pakken så må jeg være innlagt i ukedagene så da er onsdag senest. Jeg kan jo se det an til da.

Ja, det høres ut som en god ide. Hva sier forresten mannen din?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det høres ut som en god ide. Hva sier forresten mannen din?

Han er veldig støttende og sier at om jeg vil ha innleggelse så er det opp til meg. Men han minner meg på at alle kan ha dårlige dager. Det kan jo bare være I kveld. Vi har snakket om at vi skulle ha utarbeidet en kriseplan sammen hbor det står hva han kan gjøre for å hjelpe. Jeg klarer ikke å svare når han spør om det er noe han kan gjøre. Jeg går rett i tanken om at det er ingenting noen kan gjøre. Jeg gjenkjenner jo det som en depressiv tanke, men jeg tror på den likevel.

Skrevet
Fru2020 skrev (2 minutter siden):

Han er veldig støttende og sier at om jeg vil ha innleggelse så er det opp til meg. Men han minner meg på at alle kan ha dårlige dager. Det kan jo bare være I kveld. Vi har snakket om at vi skulle ha utarbeidet en kriseplan sammen hbor det står hva han kan gjøre for å hjelpe. Jeg klarer ikke å svare når han spør om det er noe han kan gjøre. Jeg går rett i tanken om at det er ingenting noen kan gjøre. Jeg gjenkjenner jo det som en depressiv tanke, men jeg tror på den likevel.

Er det noe som har hjulpet deg før når du er dårlig?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det noe som har hjulpet deg før når du er dårlig?

Jeg føler egentlig at det må brenne seg ut. Ingen kan påvirke det noe særlig. Ikke jeg eller noen andre. Medisiner pleier heller ikke ta det. Går på Lamictal og et antidepressiva. Er ikke så mye mer å gjøre med medisiner. Har prøvd en mengde forskjellige antidepressiva. 

Skrevet
Fru2020 skrev (4 minutter siden):

Jeg føler egentlig at det må brenne seg ut. Ingen kan påvirke det noe særlig. Ikke jeg eller noen andre. Medisiner pleier heller ikke ta det. Går på Lamictal og et antidepressiva. Er ikke så mye mer å gjøre med medisiner. Har prøvd en mengde forskjellige antidepressiva. 

Litium?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...