Gå til innhold

Når terapeuten gråter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom over denne, og tenkte på de mange trådene det har vært om dette her inne.

Syntes det var ganske opplysende om hva slags refleksjoner de gjør seg rundt det å vise følelser i terapi. 

Anonymkode: cbfba...e46

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kom over denne, og tenkte på de mange trådene det har vært om dette her inne.

Syntes det var ganske opplysende om hva slags refleksjoner de gjør seg rundt det å vise følelser i terapi. 

Vil du oppsummere kort hva episoden sier?

Anonymkode: ef298...877

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vil du oppsummere kort hva episoden sier?

Screenshot_20260419_190557_Spotify.thumb.jpg.06501c19f7c939e7e2330cc6a7157dda.jpg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Screenshot_20260419_190557_Spotify.thumb.jpg.06501c19f7c939e7e2330cc6a7157dda.jpg

Tusen takk. @nachnoo har du merket det med at terapeutens følelser blir undertrykt i terapirommet og at dette nå er i endring?

Skrevet (endret)

Jeg synes ikke terapeutens følelser har noe i et terapirom å gjøre. Det kan ta fokuset bort fra pasientens problemstillinger. 

Endret av Vendi
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tusen takk. @nachnoo har du merket det med at terapeutens følelser blir undertrykt i terapirommet og at dette nå er i endring?

Jeg synes dette er helt uprofesjonelt og håper at det ikke er i endring.

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (19 minutter siden):

Det er bare synd. 

Hva mente du med at det er synd?

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (6 minutter siden):

Jeg synes dette er helt uprofesjonelt og håper at det ikke er i endring.

Kan det at terapeuten gråter føre til en sterkere allianse mellom pasient og terapeuten? Jeg har hatt 2 ulike terapeuter som har grått i timen. Da en av terapeutene ble beveget i timen synes jeg at hans reaksjon ikke stod i stil til det jeg fortalte (det plaget/irriterte/skremte meg) og jeg sluttet faktisk å gå til han pga det (privat behandler). Gikk tilbake til han etter 6 mnd da. Fordi han var veldig dyktig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan det at terapeuten gråter føre til en sterkere allianse mellom pasient og terapeuten?

Nei, jeg tror ikke det. Tvert i mort. Pasienten vil vegre seg for å ta opp det som er mest ille for å beskytte terapeuten.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg tror ikke det. Tvert i mort. Pasienten vil vegre seg for å ta opp det som er mest ille for å beskytte terapeuten.

Du har nok helt rett i det. Jeg lurer på om det dette er noe som blir undervist om i psykologer og psykiaters utdannelse? Slik jeg har forstått går alle slike studenter i egenterapi i tillegg?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til en psykiater som ble alt for personlig.
Hadde behov for og bearbeide følelser rundt det og leve med en som var dødssyk. Han begynte da og fortelle om sin mor som hadde dødd for ikke så lenge siden. Han mente vel at han forstod hvordan jeg hadde det ved og fortelle, men det ble veldig vanskelig for meg

Anonymkode: bbdbb...22c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg gikk til en psykiater som ble alt for personlig.
Hadde behov for og bearbeide følelser rundt det og leve med en som var dødssyk. Han begynte da og fortelle om sin mor som hadde dødd for ikke så lenge siden. Han mente vel at han forstod hvordan jeg hadde det ved og fortelle, men det ble veldig vanskelig for meg

Jeg ser at det ble vanskelig. Sluttet du å gå til han etterhvert?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går privat hos traumepsykolog. Da jeg for en stund siden hadde nådd et viktig mål, ble hun så rørt at hun begynte å gråte. Ble overrasket for hun er profesjonell til fingerspissene, men det var egentlig veldig fint.

Min psykomotoriske fysioterapeut er veldig lettrørt og har felt noen tårer mange ganger. Hun hat stått ved min side i 6 år, og jeg vet at tårene kommer fra et godt sted og at hun bare vil meg så inderlig vel. Jeg kan være helt ærlig og meg selv. 

Anonymkode: 64a9a...6ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette handler vel egentlig hovedsaklig om behandlers egne følelser i lys av slikt som utbrenthet. At man er bevisst på å lytte til seg selv, sette grenser, bruke kolleger osv. (kort fortalt) Det er det denne "endringen" handler om - og det er et vesentlig poeng. Ikke at det nå skal være fri flyt av følelser i terapirommet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg ser at det ble vanskelig. Sluttet du å gå til han etterhvert?

Ja jeg måtte slutte. Klarte ikke og komme videre og bearbeide problemene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja jeg måtte slutte. Klarte ikke og komme videre og bearbeide problemene. 

Huff, det var leit. Var dette DPS eller privat? Fant du en ny behandler nå etterpå?

AnonymBruker
Skrevet
Vendi skrev (1 time siden):

Jeg synes ikke terapeutens følelser har noe i et terapirom å gjøre. Det kan ta fokuset bort fra pasientens problemstillinger. 

Hørte du på podcasten? 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (47 minutter siden):

Hørte du på podcasten? De snakker nemlig om akkurat dette, og virker bevisste og påpasselige på når det eventuelt passer seg, og når de skal unngå det. 

AnonymBruker
Skrevet
XbellaX skrev (33 minutter siden):

Dette handler vel egentlig hovedsaklig om behandlers egne følelser i lys av slikt som utbrenthet. At man er bevisst på å lytte til seg selv, sette grenser, bruke kolleger osv. (kort fortalt) Det er det denne "endringen" handler om - og det er et vesentlig poeng. Ikke at det nå skal være fri flyt av følelser i terapirommet. 

Hørte du på podcasten? De snakker om når det eventuelt kan være til hjelp for pasienten at de er åpne om sine følelser. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...