Sjø Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Ja, jeg har opprettet ganske mange tråder om temaet her tidligere og jeg beklager hvis det plager noen at jeg oppretter en til, men jeg klarte ikke finne igjen den siste jeg laget så da ble det sånn. Dette blir siste tråden om temaet. Jeg har en asperger diagnose jeg fikk i voksen alder som ble satt av psykolog som hadde kjent meg i 1 år på tidspunktet. Jeg har siste par årene tvilt på om diagnosen er rett siden det er mye jeg ikke kjenner meg igjen i samt at jeg har følt at jeg kjenner meg mer igjen i engstelig unnvikende pf diagnosen som jeg har blitt utredet for tidligere også og jeg oppfylte da 4 kriterier. Eller så kan det godt hende at det bare er den dårlige selvtilliten som gjør det? Eller det kan faktisk være jeg har asperger diagnosen men bare dårlig selvinnsikt? Jeg turte endelig ta opp temaet med min nåværende behandler (sykepleier) og hun sa at hun tenkte det beste ville være å ikke be om revurdering av diagnosen siden jeg da ville få en ny konklusjon av en behandler som ville kjenne meg dårligere enn behandler som satte diagnosen og hun 'fryktet' at jeg ikke ville slå meg til ro med det svaret heller. I tillegg til at hun sa at jeg kunne få behandling hos henne for det jeg sliter med og at diagnose ikke er så viktig. En relevant ting er at hun jobber i et team for pasienter med asperger så mister jeg diagnosen mister jeg henne og teamet som jeg er veldig fornøyd med, tror ikke det finnes tilsvarende hjelp å få. En ting jeg har hengt meg litt opp i er at hvis jeg faktisk har unnvikende pf så er det noe jeg kan få behandling for mens asperger er jo bare noe man må lære å leve med. Jeg har klart å la det ligge en stund nå, men så kommer spørsmålet opp igjen: "Bør jeg kanskje be om revurdering av diagnose likevel?" Ift asperger diagnosen kjenner jeg meg ikke igjen i mange av kjernesymptomene som: Vanskelighet med å tolke sosiale koder, tolke ting bokstavlig, forstår ikke ironi eller sarkasme, overfølsomhet (lyd, mat o.l), særinteresse, stimming, maskering. Flere behandlere har påpekt at jeg har vanskeligheter med øyekontakt og for meg er det vanskelig å holde øyekontakt når jeg snakker om noe som er vanskelig. Grunnlaget for at jeg fikk diagnosen er også at det sosiale er vanskelig for meg, men jeg føler det er vanskelig fordi jeg ikke tør og er redd for avvsining ikke fordi jeg ikke forstår (som vel er typisk asperger så vidt jeg har skjønt). Ift unnvikende pf diagnosen kjenner jeg meg spesielt igjen i redsel for avvisning og kritikk, lav selvfølelse, dårlig selvtillit, ønske om å ta minst mulig plass, underlegen. Jeg har to spørsmål: Hva tenker dere jeg bør gjøre nå videre? Tror dere jeg har asperger diagnose og dårlig selvinnsikt eller tror dere jeg kan ha unnvikende pf? (Eller er det bare dårlig selvtillit?) Endret 1 time siden av Sjø 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.