Gå til innhold

Har jeg asperger og dårlig selvinnsikt eller kan jeg ha unnvikende pf og hva bør jeg gjøre videre - Hva tenker dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ja, jeg har opprettet ganske mange tråder om temaet her tidligere og jeg beklager hvis det plager noen at jeg oppretter en til, men jeg klarte ikke finne igjen den siste jeg laget så da ble det sånn. Dette blir siste tråden om temaet.

Jeg har en asperger diagnose jeg fikk i voksen alder som ble satt av psykolog som hadde kjent meg i 1 år på tidspunktet. Jeg har siste par årene tvilt på om diagnosen er rett siden det er mye jeg ikke kjenner meg igjen i samt at jeg har følt at jeg kjenner meg mer igjen i engstelig unnvikende pf diagnosen som jeg har blitt utredet for tidligere også og jeg oppfylte da 4 kriterier. Eller så kan det godt hende at det bare er den dårlige selvtilliten som gjør det? Eller det kan faktisk være jeg har asperger diagnosen men bare dårlig selvinnsikt? 

Jeg turte endelig ta opp temaet med min nåværende behandler (sykepleier) og hun sa at hun tenkte det beste ville være å ikke be om revurdering av diagnosen siden jeg da ville få en ny konklusjon av en behandler som ville kjenne meg dårligere enn behandler som satte diagnosen og hun 'fryktet' at jeg ikke ville slå meg til ro med det svaret heller. I tillegg til at hun sa at jeg kunne få behandling hos henne for det jeg sliter med og at diagnose ikke er så viktig. En relevant ting er at hun jobber i et team for pasienter med asperger så mister jeg diagnosen mister jeg henne og teamet som jeg er veldig fornøyd med, tror ikke det finnes tilsvarende hjelp å få.

En ting jeg har hengt meg litt opp i er at hvis jeg faktisk har unnvikende pf så er det noe jeg kan få behandling for mens asperger er jo bare noe man må lære å leve med. Jeg har klart å la det ligge en stund nå, men så kommer spørsmålet opp igjen: "Bør jeg kanskje be om revurdering av diagnose likevel?"

Ift asperger diagnosen kjenner jeg meg ikke igjen i mange av kjernesymptomene som: Vanskelighet med å tolke sosiale koder, tolke ting bokstavlig, forstår ikke ironi eller sarkasme, overfølsomhet (lyd, mat o.l), særinteresse, stimming, maskering. Flere behandlere har påpekt at jeg har vanskeligheter med øyekontakt og for meg er det vanskelig å holde øyekontakt når jeg snakker om noe som er vanskelig. Grunnlaget for at jeg fikk diagnosen er også at det sosiale er vanskelig for meg, men jeg føler det er vanskelig fordi jeg ikke tør og er redd for avvsining ikke fordi jeg ikke forstår (som vel er typisk asperger så vidt jeg har skjønt).

Ift unnvikende pf diagnosen kjenner jeg meg spesielt igjen i redsel for avvisning og kritikk, lav selvfølelse, dårlig selvtillit, ønske om å ta minst mulig plass, underlegen.

Jeg har to spørsmål: 
Hva tenker dere jeg bør gjøre nå videre?
Tror dere jeg har asperger diagnose og dårlig selvinnsikt eller tror dere jeg kan ha unnvikende pf? (Eller er det bare dårlig selvtillit?)

Endret av Sjø
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Sjø skrev (1 time siden):

Ift unnvikende pf diagnosen kjenner jeg meg spesielt igjen i redsel for avvisning og kritikk, lav selvfølelse, dårlig selvtillit, ønske om å ta minst mulig plass, underlegen.

Det jo ikke sånn at om du har en aspergerdiagnose, så kan du ikke gjøre noe med øvrige plager. Du kan ha alle de symptomene du nevner over, og få behandling for de. 

Det er viktig å ta tak i, for det er like plagsomt for de som har asperger, som for befolkningen forøvrig. Du må få hjelp til å finne ut hva som kan gjøres for at du kan få ha det bra. En utredning til endrer ikke plagene dine. 

Anonymkode: 9f3ec...826

AnonymBruker
Skrevet

har behandlingen hjulpet til nå?

Anonymkode: 98d23...e5d

AnonymBruker
Skrevet

Utifra det du nevner så virker det som du heller har unnvikende pf og ikke asperger ja. 

Det du kan gjøre er å gå på helsenorge å finne frem epikrisen eller det journalnotatet der begrunnelsen for at asperger ble satt står. Eventuelt så må du sende inn en søknad om å få utskrevet journalen om den ikke finnes på helsenorge. Gjerne skriv her når du har funnet notatet og skriv hva vedkommende begrunnet aspergerdiagnosen med. 

Anonymkode: 8aecf...43c

psykedeliker
Skrevet

Jeg turte endelig ta opp temaet med min nåværende behandler (sykepleier) og hun sa at hun tenkte det beste ville være å ikke be om revurdering av diagnosen siden jeg da ville få en ny konklusjon av en behandler som ville kjenne meg dårligere enn behandler som satte diagnosen og hun 'fryktet' at jeg ikke ville slå meg til ro med det svaret heller.

En sykepleier er ikke en behandler. Leger, psykologer og psykiatere er behandlere.

Det er forøvrig mange som stiller spørsmål ved diagnosekriteriene for AS, og om de diagnostiske verktøyene brukes på riktig måte. Uansett er det ikke diagnose i seg selv som avgjør hva slags hjelp man har rett til. Alle pasienter skal få hjelp ut fra sine behov.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eventuelt så må du sende inn en søknad om å få utskrevet journalen om den ikke finnes på helsenorge.

Man søker ikke om noe man har rett på i utgangspunktet, man krever det.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutes ago, psykedeliker said:

Man søker ikke om noe man har rett på i utgangspunktet, man krever det.

Da kan vedkommende sende inn en søknad der hun krever journalen. Og gjerne slenge inn en drapstrussel også for å understreke at dette er noe man krever. 

Skrevet

1. Hva tenker dere jeg bør gjøre nå videre?
2. Tror dere jeg har asperger diagnose og dårlig selvinnsikt eller tror dere jeg kan ha unnvikende pf? (Eller er det bare dårlig selvtillit?)

1. Det er ingenting i veien for at denne behandleren din kan forsøke å hjelpe deg med symptomene på engstelig/unnvikende pf selv om ingen har stilt diagnosen. Da vil du jo få se hva som kommer ut av det.

2. Jeg har ingen forutsetning for å tro noe om dette kun med de opplysninger du har gitt oss og uten å ha truffet deg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det jo ikke sånn at om du har en aspergerdiagnose, så kan du ikke gjøre noe med øvrige plager. Du kan ha alle de symptomene du nevner over, og få behandling for de. 

Det er viktig å ta tak i, for det er like plagsomt for de som har asperger, som for befolkningen forøvrig. Du må få hjelp til å finne ut hva som kan gjøres for at du kan få ha det bra. En utredning til endrer ikke plagene dine. 

Du har nok rett i det. Jeg burde kanskje fokusere mer på behandling fremfor diagnose?

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

har behandlingen hjulpet til nå?

Jeg har ikke gått så lenge i behandling denne runden enda, bare noen måneder, så er nok litt for tidlig å si?

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Utifra det du nevner så virker det som du heller har unnvikende pf og ikke asperger ja. 

Det du kan gjøre er å gå på helsenorge å finne frem epikrisen eller det journalnotatet der begrunnelsen for at asperger ble satt står. Eventuelt så må du sende inn en søknad om å få utskrevet journalen om den ikke finnes på helsenorge. Gjerne skriv her når du har funnet notatet og skriv hva vedkommende begrunnet aspergerdiagnosen med. 

Jeg har ikke tilgang til journal på helsenorge, så må så fall søke om den.

nachnoo skrev (12 timer siden):

1. Det er ingenting i veien for at denne behandleren din kan forsøke å hjelpe deg med symptomene på engstelig/unnvikende pf selv om ingen har stilt diagnosen. Da vil du jo få se hva som kommer ut av det.

2. Jeg har ingen forutsetning for å tro noe om dette kun med de opplysninger du har gitt oss og uten å ha truffet deg.

1. Det er et godt poeng. Men hvis behandler forsøker å hjelpe meg med symptomene jeg har på engstelig/unnvikende pf og det hjelper, betyr det da at jeg bør utredes på nytt for å evnt. få diagnosen eller er det ikke så viktig med riktig diagnose så lenge en får hjelp for symptomene en har?

2. Skjønner det. Var nok dumt av meg å tenke at folk kunne si noe om dette over nett.

AnonymBruker
Skrevet
Sjø skrev (15 minutter siden):

Du har nok rett i det. Jeg burde kanskje fokusere mer på behandling fremfor diagnose?

Ja, du bør fokusere på behandling. Du vet hva som er hovedproblemene dine. En del eller alt av dette kan du behandles for, uavhengig av diagnose. 

Når symptomene på angst reduseres, og du blir tryggere på deg selv, så kommer du til å se hvilke personlige egenskaper, styrker og svakheter du står igjen med (alle har det). Hva som er deg bak sykdommen. Det kan hende du finner ut at det som så ut som asperger var en del av sykdomsbildet, eller at dine personlige egenskaper samsvarer litt, en del eller mye med de egenskapene som aspergere har. Uansett har du nå blitt kjent med deg selv, og kan styre livet ditt utfra dine faktiske behov. 

Skrevet (endret)

Jeg hadde asperger før, men så fikk jeg shizoaffektiv og da ble asperger tatt vekk. Har likevel mange trekk fra det, så vet ikke hva som er riktig. Kanskje man ikke kan ha begge deler. 

Endret av Glitter
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.4.2026 den 9.49):

Ja, du bør fokusere på behandling. Du vet hva som er hovedproblemene dine. En del eller alt av dette kan du behandles for, uavhengig av diagnose. 

Når symptomene på angst reduseres, og du blir tryggere på deg selv, så kommer du til å se hvilke personlige egenskaper, styrker og svakheter du står igjen med (alle har det). Hva som er deg bak sykdommen. Det kan hende du finner ut at det som så ut som asperger var en del av sykdomsbildet, eller at dine personlige egenskaper samsvarer litt, en del eller mye med de egenskapene som aspergere har. Uansett har du nå blitt kjent med deg selv, og kan styre livet ditt utfra dine faktiske behov. 

Ja, du har et godt poeng, jeg skal forsøke å fokusere på behandling.

Glitter skrev (På 30.4.2026 den 16.16):

Jeg hadde asperger før, men så fikk jeg shizoaffektiv og da ble asperger tatt vekk. Har likevel mange trekk fra det, så vet ikke hva som er riktig. Kanskje man ikke kan ha begge deler. 

Hm. Jeg vet ikke, men noen diagnoser er jo slik at man ikke kan ha begge samtidig. Eller kanskje behandler synes schizoaffektiv beskriver deg bedre?

Glitter
Skrevet

Ja, du har et godt poeng, jeg skal forsøke å fokusere på behandling.

Hm. Jeg vet ikke, men noen diagnoser er jo slik at man ikke kan ha begge samtidig. Eller kanskje behandler synes schizoaffektiv beskriver deg bedre?

Ja det kan være. 

AnonymBruker
Skrevet
Sjø skrev (På 29.4.2026 den 18.50):

Ja, jeg har opprettet ganske mange tråder om temaet her tidligere og jeg beklager hvis det plager noen at jeg oppretter en til, men jeg klarte ikke finne igjen den siste jeg laget så da ble det sånn. Dette blir siste tråden om temaet.

dette er sjelden et problem med folk som skriver under nick slik du gjør. Hvis du føler du må gjenta deg selv mye for at folk skal få sammenheng så vurder dagbok, men dagbok er liksom ikke for alle. 

Sjø skrev (På 30.4.2026 den 9.24):

Jeg har ikke gått så lenge i behandling denne runden enda, bare noen måneder, så er nok litt for tidlig å si?

Var nok dumt av meg å tenke at folk kunne si noe om dette over nett.

ikke dumt å tenke at folk kan si noe om dette over nett for jeg skjønner at du tviler. jeg tror ikke diagnosen din her spiller noen rolle at all. Du har symptomer og du får oppfølging av noen som høres ganske ålreit ut. jeg hadde fortsatt i det løpet du er i. hold fokus på behandlingen fremover. en diagnose endrer ikke så mye, du er deg med de symptomene du har uansett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

dette er sjelden et problem med folk som skriver under nick slik du gjør. Hvis du føler du må gjenta deg selv mye for at folk skal få sammenheng så vurder dagbok, men dagbok er liksom ikke for alle. 

ikke dumt å tenke at folk kan si noe om dette over nett for jeg skjønner at du tviler. jeg tror ikke diagnosen din her spiller noen rolle at all. Du har symptomer og du får oppfølging av noen som høres ganske ålreit ut. jeg hadde fortsatt i det løpet du er i. hold fokus på behandlingen fremover. en diagnose endrer ikke så mye, du er deg med de symptomene du har uansett.

Jeg har jo en dagbok, men den handler egentlig bare om ketamin behandling. Også får man jo ikke like mange svar der heller.

Nei, det kan hende du har rett i det. Jeg skal forsøke å endre fokus. Selv om jeg tenker at diagnose har litt å si for hvordan man blir møtt i psykiatrien? Der jeg er innlagt nå sier de at de ikke kan gjøre noe med symptomene jeg er født med (ift asperger) mens jeg tror at jeg ikke er født slik og at det kommer av unnvikende pf som kan behandles. Det har vel litt å si? Eller tar jeg feil her?

AnonymBruker
Skrevet
Sjø skrev (2 minutter siden):

Jeg har jo en dagbok, men den handler egentlig bare om ketamin behandling. Også får man jo ikke like mange svar der heller.

Kanskje fordi det kun handler om behandlingen og ingenting om deg? det er en medisindagbok, men ikke en dagbok-dagbok :) 

Sjø skrev (2 minutter siden):

Nei, det kan hende du har rett i det. Jeg skal forsøke å endre fokus. Selv om jeg tenker at diagnose har litt å si for hvordan man blir møtt i psykiatrien? Der jeg er innlagt nå sier de at de ikke kan gjøre noe med symptomene jeg er født med (ift asperger) mens jeg tror at jeg ikke er født slik og at det kommer av unnvikende pf som kan behandles. Det har vel litt å si? Eller tar jeg feil her?

ja, men den hjelpen kan du få av den som følger deg opp nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kanskje fordi det kun handler om behandlingen og ingenting om deg? det er en medisindagbok, men ikke en dagbok-dagbok :) 

Leser du selv på Dagbok?

Anonymkode: 1a29e...446

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

ja, men den hjelpen kan du få av den som følger deg opp nå.

Ja, det kan hende :) 

Kanskje? Jeg fikk bare inntrykk av at behandlerne mine der jeg er innlagt mener at det ikke er mulig å fikse eller få hjelp for det fordi det kommer av asperger? Men det kan hende jeg har misforstått dem?

Endret av Sjø
AnonymBruker
Skrevet
Sjø skrev (6 minutter siden):

Ja, det kan hende :) 

Kanskje? Jeg fikk bare inntrykk av at behandlerne mine der jeg er innlagt mener at det ikke er mulig å fikse eller få hjelp for det fordi det kommer av asperger? Men det kan hende jeg har misforstått dem?

Hva vil du ha hjelp med?

Anonymkode: 38ad3...be4

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva vil du ha hjelp med?

Anonymkode: 38ad3...be4

Få bedre selvtillit, mindre selvhat, klare å få nye relasjoner og få bedre kontakt med følelser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...