Gå til innhold

Bør Norge herme etter UK og ha egne lover, og anseelse, for "minoriteter" (Henry Nowak drapet)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.nrk.no/urix/starmer_-_-jeg-ble-uvel-av-a-se-videoen-1.17906238

Er visst lov å gå med kniv og sverd offentlig i Storbritannia, men bare dersom du tilhører riktig religion.

Det kan også virke som at visse grupper har mer troverdighet enn andre, en hvit omtrent livløs person på bakken som sier han er knivstukket, settes i håndjern og antas overdriver/er ond rasist, og trenger ikke ringe ambulanse for det håndjern er nok mer passende for "sånne som han". Mens uskadet minoritet som hevder den omtrent livløse hvite personen gjorde noe slemt mot han tros på med en gang.

Virker som Storbritannia er mer woke/antirasistiske enn oss her i Norge, mener dere vi bør bevege oss mer i den retningen, eller ikke?

Kjør debatt!! 😅

Anonymkode: 2ae7b...8f2

Videoannonse
Annonse
slabbedask
Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

https://www.nrk.no/urix/starmer_-_-jeg-ble-uvel-av-a-se-videoen-1.17906238

Er visst lov å gå med kniv og sverd offentlig i Storbritannia, men bare dersom du tilhører riktig religion.

Det er ikke lov, men det finnes visstnok unntak for bl.a. religiøse!

ChatGPT sier: Sikher har lov til å bære kirpan i Storbritannia, men det er et snevret religiøst unntak, ikke en generell rett til å gå med kniv. Dette er eksplisitt nevnt i britisk praksis/lovforståelse som et religiøst unntak.

Det kan også virke som at visse grupper har mer troverdighet enn andre, en hvit omtrent livløs person på bakken som sier han er knivstukket, settes i håndjern og antas overdriver/er ond rasist, og trenger ikke ringe ambulanse for det håndjern er nok mer passende for "sånne som han". Mens uskadet minoritet som hevder den omtrent livløse hvite personen gjorde noe slemt mot han tros på med en gang.

Virker som Storbritannia er mer woke/antirasistiske enn oss her i Norge, mener dere vi bør bevege oss mer i den retningen, eller ikke?

Storbritannia er virkelig ute å kjøre på det området. Ikke rart det stadig er protester mot galskapen, og at Reform UK gjør det så bra på meningsmålinger. 

Kjør debatt!! 😅

Det blir det neppe noe av. På DOL er folk mest interessert i å diskutere de nære og personlige ting. 

Endret av slabbedask
slabbedask
Skrevet (endret)

Denne kommentaren i The Telegraph er verdt å lese:

https://www.telegraph.co.uk/news/2026/05/30/murder-of-henry-nowak-exposes-the-deadly-truth-anti-racism/

I don’t want George Floyd-style protests. But his killing shows how years of DEI training have distorted the police’s role.

Hampshire Police have issued an apology, and a few Opposition MPs have drawn attention to the case. Yet there have been no corporate boycotts, no extra exam time for upset undergraduates, no riots. Sir Keir Starmer and Angela Rayner, who made a point of being photographed on one knee after the Floyd tragedy, have had nothing to say.

Public-sector workers are more aware of this asymmetry than most. Being charged with racism is often the only realistic way in which, as government employees, they might lose their jobs. That is surely the context in which the police, showing up at the scene of an alleged racial altercation, handcuffed a dying man as he bled out.

I don’t want a reverse BLM. You can keep your knee-taking, your murals and your iconoclasm. But, for the love of God, can we please stop the indoctrination of the police? Can we teach them that their role is not to enforce fashionable ideologies or to monitor opinions, but to protect life and property? There is no other proper response to the atrocity we have just witnessed.

Endret av slabbedask
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I dette tilfellet er det vel politiets holdning og handlemåte som er verst, ikke reglene for å ha med seg kniv. Man kan bli drept av  stikkvåpen som ser mindre truende ut også. Men uansett: Jeg husker det var en diskusjon rundt samekniver i forbindelse med norsk våpenlov. Det endte vel med at det er situasjonen som avgjør hva som er lovlig, ikke knivbærerens bakgrunn. Man kan ha med seg samekniv (eller tilsvarende) på vidda, på jakt og på høytidelige arrangementer der man er i full samedrakt, men ellers ikke på offentlig sted (f.eks. ikke på fest eller kjøpesenter). Jeg tror du skal lete lenge etter noen som synes det er greit å ha med seg store stikkvåpen ute blant folk, enten du er sikh, same eller noe annet. Jeg synes det er helt i orden at også sikher må følge våpenloven i det landet de oppholder seg i, det er mye i alle religioner som blir tilpasset moderne samfunn. Vi vet godt (bl.a. fra USA) hva som kan skje når våpen er lett tilgjengelige hele tiden for hvem som helst, enten det er kniver eller skytevåpen. Hvis det er gjort unntak for akkurat sikher i britisk lov, viser denne saken at det er en feilvurdering. 

Kommentatoren peker på en annen alvorlig side ved saken: Being charged with racism is often the only realistic way in which, as government employees, they might lose their jobs.  Verken politi, helsepersonell eller andre kan jobbe under forhold der de ikke tør korrigere personer pga. utseendet, religionen eller andre egenskaper. Det er feil og farlig hvis fordommene snus rundt. Holdningsskapende arbeid handler ikke om å gå i den motsatte grøfta. Selv om man er redd for å bli beskyldt for et eller annet, er det ingen unnskyldning for å mistro en som påstår å være knivstukket. Det krever ingen utredning for å undersøke det. 

Bakgrunnen din gir deg ikke noe frikort til å bryte loven, det er situasjonen som er avgjørende. Og nei, du kan ikke stikke ned en som roper noe rasistisk etter deg - det finnes duster overalt, og det rammer alle (og det skjedde ikke i det aktuelle tilfellet).

Jeg får litt assossiasjoner til ambulansesaken i Sofienbergparken, men der var det media som var verst (og som ble dømt i ettertid). 

Det er viktig at sannheten kommer fram i slike saker, ikke bare rykter og ubegrunnede sensasjonspåstander i media. Det hjelper ikke offeret i denne saken, men forhåpentligvis kan noen lære av den. 

slabbedask skrev (7 timer siden):

På DOL er folk mest interessert i å diskutere de nære og personlige ting. 

En av grunnene til at mange ikke orker å delta i slike debatter, er at de ofte utarter til noe veldig svart/hvitt og svært unyanserte påstander om andre brukere. Jeg kan derfor ikke love å følge opp dette innlegget, jeg har prøvd å få fram noe av det jeg mener (og ja, det er lett for meg som ikke patruljerer på gata i en storby å være kritisk). 

AnonymBruker
Skrevet

Hmm, hadde en gutt på VGS i Norge som gikk på skole med machete hver dag, ingen sa noe på det. Riktignok på 90 tallet. Men han hadde også en kulturell/ religiøs grunn. 

Anonymkode: e62f1...d03

AnonymBruker
Skrevet
3 minutes ago, AnonymBruker said:

Hmm, hadde en gutt på VGS i Norge som gikk på skole med machete hver dag, ingen sa noe på det. Riktignok på 90 tallet. Men han hadde også en kulturell/ religiøs grunn. 

Anonymkode: e62f1...d03

Kontekst spiller vel en rolle?

På landet i gamle dager i Norge, før "globaliseringen", ute i ingenmannsland/sameland, hvor en hadde med et arbeidsverktøy en brukte daglig (til arbeid), med til skolen (og som ikke normalt ville omtales som machete), er ikke det samme som en "globalisert ghetto" i en storby i et land med 50 000 knivstikkinger per år

Jeg er egentlig enig med deg, sånn det var, er sånn det bør være, en kniv i seg selv er helt ufarlig og burde i teorien være lov å ha på seg over alt egentlig, men det krever riktig kultur. I USA hadde kidsa med rifle til skolen mange steder og lærte å bruke den, det var ikke noe problem det faktisk selv om en skulle tro det basert på dagens USA om hvor ute av kontroll kulturen har blitt der.

Alt handler om kultur, men din generasjon trodde og tror fortsatt at kultur ikke spiller noen rolle. Du ble lært opp til "magisk jord" teorien, bare en setter føttene i Norge, blir alt bra, at ting f.eks ikke er bra i f.eks Somalia handler om krig og mangel på ressurser der, ikke kulturen der, alle kulturer er like gode eller i det minste gode på sin måte 🥰. Og basert på det stemte dere på politikk som raserer kulturen som var og vi lever i et helt annet land nå pga det, som så leder til at alle friheter vil fjernes over tid fordi frihetene misbrukes, hva sluttmålet ditt/deres er aner jeg ikke, for sett utenfra gir det absolutt ingen mening. Men du/dere har sikkert en plan, regner jeg med. 😅

psykedeliker
Skrevet

Vi bør kanskje lage en lov som forbyr anonyme troll å mene så mye på nett.

AnonymBruker
Skrevet
1 minute ago, psykedeliker said:

Vi bør kanskje lage en lov som forbyr anonyme troll å mene så mye på nett.

Ja det er smart, når en ikke har argumenter brukt makt isteden. Du bør selge kurs til CCP. Du er et geni. Du fortjener mer social credit points for den modige uttalelsen din, under et anonymt brukernavn.... 

TJwtN9E0neHxkNxTUJaBANM-N3juhzi3hbkExxiu

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og basert på det stemte dere på politikk som raserer kulturen som var og vi lever i et helt annet land nå pga det, som så leder til at alle friheter vil fjernes over tid fordi frihetene misbrukes, hva sluttmålet ditt/deres er aner jeg ikke, for sett utenfra gir det absolutt ingen mening. Men du/dere har sikkert en plan, regner jeg med. 

Den tonen der er sterkt medvirkende til at det blir lite samfunnsdebatt her på DOL. Etter kort tid kommer det unyanserte påstander om at "dere" (hvem da? hvordan vet du hva folk stemmer her?) har skylden selv, uansett tema. 

Saksopplysning: Verden forandrer seg - i hvert fall mesteparten av den - ikke bare Norge. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minute ago, laban said:

Den tonen der er sterkt medvirkende til at det blir lite samfunnsdebatt her på DOL. Etter kort tid kommer det unyanserte påstander om at "dere" (hvem da? hvordan vet du hva folk stemmer her?) har skylden selv, uansett tema. 

Saksopplysning: Verden forandrer seg - i hvert fall mesteparten av den - ikke bare Norge. 

Ja greit å legge skylden på meg, problemet er vel mer at det er få (les:ingen) politisk korrekte løsninger, og å være ikke-politisk korrekt er uaktuelt, for de fleste, så da blir det som det blir og ingenting å si. Ingenting vi kan gjøre, verden bare forandrer seg på magisk vis og vi må bare godta det.

Samme med Iran, det finnes ingen politisk korrekt løsning på Iran, eneste løsningen er trolig ikke lov å si på forumet engang (men, om løsningen skjer vil det ikke være artig å være iraner i iran... og gulfstatene vil måtte klare seg uten lokal desalinering av vann en periode som vil bli utrivelig), og greit nok, så da velger vi å la dem holde på, utpresse verden, lage atomvåpen , bli en global terror stormakt. Det er greit, men det er et valg, ikke sitt her og si at det ikke var noe vi kunne gjøre, vi ønsket å føle oss gode og velger heller å la verden gå i dass så vi slipper å føle oss som "the bad guys".

La iran få atomvåpen

For det er ikke min skyld

Så er det ikke noe problem

For det var ikke min skyld

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja det er smart, når en ikke har argumenter brukt makt isteden. Du bør selge kurs til CCP. Du er et geni. Du fortjener mer social credit points for den modige uttalelsen din, under et anonymt brukernavn....

Var dette det beste du hadde å komme med?

Grendel
Skrevet

Videoen er forferdelig, men denne gangen synes jeg politiet får urimelig kritikk. Offeret ble nok tatt for å være overstadig beruset. De sjekket om han var knivstukket. Han hadde mørke klær og man ser ikke noe blod. I ettertid er det åpenbart av de burde sjekket nøyere.

For meg ser dette bare ut som en grov tabbe.

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Grendel said:

Videoen er forferdelig, men denne gangen synes jeg politiet får urimelig kritikk. Offeret ble nok tatt for å være overstadig beruset. De sjekket om han var knivstukket. Han hadde mørke klær og man ser ikke noe blod. I ettertid er det åpenbart av de burde sjekket nøyere.

For meg ser dette bare ut som en grov tabbe.

Fikk ikke med meg at NRK hadde sensurert så mye burde sjekket før jeg lenket til den, glemte at vi lever i en fake news verden hvor alt er vinklet for (PPK) effekt, min skyld (og NRK sin skyld)

"han har en munnfull av blod" bla.a ble sagt til politmannen mens han var på vei, noe som kan indikere blødning et sted (knivstikk er en av mulige årsaker til slike funn), og hvis en person med en munn full av blod, sier han har blitt knivstukket, mange ganger og ber om ambulanse, mens han fremstår veldig redusert og ingen umiddelbar fare for noen, er dette ikke godt nok politarbeid men preget av fordommer.

Også en helt forkastelig kultur hos disse andre "britene" 🙄

slabbedask
Skrevet
On 6/3/2026 at 9:03 AM, laban said:

En av grunnene til at mange ikke orker å delta i slike debatter, er at de ofte utarter til noe veldig svart/hvitt og svært unyanserte påstander om andre brukere. 

Men folk orker delta i diskusjoner om f.eks. Kongehuset/Mette-Marit, selv om ting er veldig svart/hvitt og det er masse krangling. Så tror heller det er slik at DOL-folket ikke bryr seg om samfunn og politikk.

Skrevet
slabbedask skrev (8 minutter siden):

Så tror heller det er slik at DOL-folket ikke bryr seg om samfunn og politikk.

Kongehuset er vel en del av samfunnet 😉

Jeg kan også tenke meg at mange synes politiske diskusjoner ikke passer så godt til nettdiskusjoner der man er til og fra med ujevne mellomrom. Mange foretrekker nok å ta den typen debatt med folk man kjenner og vet hvem er. Men jeg tror ikke "DOL-folket" er noen ensartet gruppe. 

slabbedask
Skrevet
5 minutes ago, laban said:

Kongehuset er vel en del av samfunnet 😉

Nåja, det er mer i kjendis/sladre-segmentet, vel.

Skrevet
slabbedask skrev (4 minutter siden):

Nåja, det er mer i kjendis/sladre-segmentet, vel.

Jeg vil helst ha republikk etter islandsk modell. Det har jeg ment (og skrevet her) siden 80-tallet, så det har ingenting med de aktuelle hendelsene å gjøre.

Men så lenge landet er et monarki, er kongefamilien en del av samfunnet, selv om noen av medlemmene gjør så godt de kan for å holde seg i "segmentet" du nevner 🙂

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...