Gå til innhold

Klumpete lår, appelsinhud?


Gjest nala

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg lurte bare på en liten ting. Absolutt ikke så alvorlig, men er jo lov å spørre. Selv sliter jeg ikke med noe overvekt (180, 65kg). MEN synes likevel låra har en tendens til appelsinhud. Har på en måte litt klumpete lår. Ser d ekstra godt om jeg har på en hvit stram bukse. Noen som er med på tanken? Betyr d bare at jeg trener for lite? (trener ca 2 ganger i uka.) Ellers har jeg d bare fint. Sliter ikke, men lurte bare på om noen har noen forslag. Bør jeg bruke sånn massasjevått-lignende greie gjerne? Få opp blodsirkulasjonen...?

Blir glad for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, lege

Her er et tidligere spørsmål jeg har besvart som kan være av interesse:

"Cellulite

Har du et godt råd mot cellulite?

Huden består av tre lag. Det øverste laget er meget tynt og vannavstøtende. Det neste laget er tykkere og består av et nettverk med bindevev som gir huden styrke og spenst. I det dypeste laget av huden er det først og fremst fettceller og blodårer. Dette laget er blant annet viktig for kroppens temperaturregulering.

Cellulite skyldes at fettvevet i det innerste laget av huden presser mot bindevevet i laget over slik at det oppstår ørsmå "halvkuler". Dersom huden er tynn eller presset fra fettvevet er høyt blir ujevnhetene tydelige. Kvinner har tynnere hud enn menn og har derfor mer cellulite. Hudtykkelsen avtar dessuten med økende alder, hyppig soling, røyking og langvarig. I tillegg er medfødte egenskaper viktige for hudtykkelsen og fordelingen av fett. Fettfordelingen er også avhengig av kjønn. Kvinner har naturlig mer fett omkring Kroppens fettdepoter påvirkes også av vekten samt hormonelle endringer som følge av svangerskap og fødsel.

Det finnes ingen kremer som kan endre kroppens fettfordeling og derved minske cellulite. Enkelte kremer og andre behandlingstilbud mot cellulite virker ved å irritere huden litt slik at den forbigående blir litt hoven og derved noe tykkere slik at ujevnhetene for en kort stund blir mindre følbare og synlige."

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...