Gå til innhold

Redusere medisiner om legen er enig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kjenner jeg blir litt provosert av å lese ting som dette. Her sliter mange og får ikke hjelp og må klare seg selv. Så er det de som er så heldige at de får hjelp og vil ikke ha den. Og helsevesenet og folk rundt må bruke tid og energi på å overtale disse folkene om å fortsette å ta i mot hjelpen. 

Det er direkte respektløst.

Anonymkode: 15050...247

Jeg mottar ingen helsehjelp hverken fra dps eller kommunens team lenger, eneste jeg får er medisinsk behandling, så tviler på at jeg for tiden opptar andres ressurser.

Anonymkode: e71d2...584

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mottar ingen helsehjelp hverken fra dps eller kommunens team lenger, eneste jeg får er medisinsk behandling, så tviler på at jeg for tiden opptar andres ressurser.

Vel, jeg har i hvert fall ikke tenkt å bruke tid og energi på å forsøke å overtale deg til å ta medisinene dine. Det blir for dumt, det er slik man gjør mot barn.

AnonymBruker
Skrevet
emilie321 skrev (23 minutter siden):

Jeg kan ikke noe om dette, så det blir bare noen tanker fra meg. Jeg vil tro at kroppen vil få større "sjokk" hvis en bråslutter, men samtidig vil kanskje resultatet bli det samme hvis en trapper ned.... at en blir dårlig når en tar bort noe kroppen trenger for å holde seg friskes mulig.

Takk for svar. Er det samme som jeg lurer på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar. Er det samme som jeg lurer på.

Tar du virkelig sjansen?

AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg har i hvert fall ikke tenkt å bruke tid og energi på å forsøke å overtale deg til å ta medisinene dine. Det blir for dumt, det er slik man gjør mot barn.

Jeg har bedt om innspill og råd. Trenger ingen som skal mase på meg! Jeg bruker medisiner som jeg skal per dags dato, det er eventuelt om, når og hvordan jeg kan slutte jeg lurer på.

Ikkeanonymnok
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du vet ingenting om mitt liv. Jeg er usikker på om diagnosen bp2 er riktig til tross for noen tidligere episoder som ble tolket som hypomani (dette er flere år siden). Det er depresjon jeg sliter klart mest med, og nei jeg har ikke tenkt til å ta opp noen plass i helsevesenet (går ikke i behandling lengre heller).

Dersom du slutter med medisiner og det tilter for deg, kommer du til å trenge en eller annen form for økt oppfølging enten det er av fastlege, kommune, dps eller hva som helst.
Poenget er altså ikke hva du bruker av ressurser nå som du er korrekt medisinert, men hva du kommer til å bruke dersom du frivillig velger å stoppe «bare fordi», med de konsekvensene det evt. medfører. 

AnonymBruker
Skrevet
emilie321 skrev (17 minutter siden):

Stabil siden påske? Det er vel langt fra lenge nok.  

Det at en tar medisiner frivillig betyr ikke at det er spesielt lurt å slutte med de. 

Du velger selv, men da velger du faktisk å bli dårlig igjen også. Sjansen for å bli dårlig vil jeg tro er mye større enn å bli frisk.

Ville du tenkt å slutte hvis det feks var hjertemedisiner du tok?

Selv tar jeg veldig mange medisiner, både for psykisk og fysisk sykdom. Er møkk lei mang en gang, også bivirkningene, men det må være bedre med de bivirkningene jeg har enn å være svært dårlig (eventuelt død)

Har følt meg stabil lengere for at livet kan gå opp og ned nå uten at det faller helt i grus. 
Jeg ønsker ikke å bli syk igjen på noen måte, men strever med en ambivalens rundt medisiner for det. Føler hjertemedisin og insulin er en annen type, de er jo livsviktig for personer som bruker disse. 

AnonymBruker
Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (5 minutter siden):

Dersom du slutter med medisiner og det tilter for deg, kommer du til å trenge en eller annen form for økt oppfølging enten det er av fastlege, kommune, dps eller hva som helst.
Poenget er altså ikke hva du bruker av ressurser nå som du er korrekt medisinert, men hva du kommer til å bruke dersom du frivillig velger å stoppe «bare fordi», med de konsekvensene det evt. medfører. 

Ok, ser poenget ditt. Jeg har ikke tenkt på det helt slik, siden jeg ikke mottar behandling eller hjelp i dag…

AnonymBruker
Skrevet

Til alle dere som er skeptiske, jeg har bestemt meg for å uansett utsette beslutningen til senere. Det kommer dessverre en liten «livskrise» til høsten, da en gammel venn og familiemedlem (en hund) nok skal få slippe å oppleve en vinter til da den er gammel og stiv i kroppen. Dette er noe jeg vet vil gå inn på meg, selv om det er uunngåelig. Så kanskje jeg vil ha bruk for litt medisinsk støtte fremover når livet butter i mot. 
Dette var uansett ikke ment å bli en forhastet beslutning fra min side, men har tenkt på lenge hvordan det ville vært for meg å klare meg uten medisiner en dag. Mulig kommer aldri den dagen, men det frister innimellom å forsøke i det minste, for da vil jeg få vite svaret.

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg kjenner jeg blir litt provosert av å lese ting som dette. Her sliter mange og får ikke hjelp og må klare seg selv. Så er det de som er så heldige at de får hjelp og vil ikke ha den. Og helsevesenet og folk rundt må bruke tid og energi på å overtale disse folkene om å fortsette å ta i mot hjelpen. 

Det er direkte respektløst.

Jeg tenker at det er et tegn på sykdom å ha alle disse tankene.

Ikkeanonymnok
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Til alle dere som er skeptiske, jeg har bestemt meg for å uansett utsette beslutningen til senere. Det kommer dessverre en liten «livskrise» til høsten, da en gammel venn og familiemedlem (en hund) nok skal få slippe å oppleve en vinter til da den er gammel og stiv i kroppen. Dette er noe jeg vet vil gå inn på meg, selv om det er uunngåelig. Så kanskje jeg vil ha bruk for litt medisinsk støtte fremover når livet butter i mot. 
Dette var uansett ikke ment å bli en forhastet beslutning fra min side, men har tenkt på lenge hvordan det ville vært for meg å klare meg uten medisiner en dag. Mulig kommer aldri den dagen, men det frister innimellom å forsøke i det minste, for da vil jeg få vite svaret.

Dette var fornuftig av deg. Kudos.

AnonymBruker
Skrevet
Havfruen skrev (12 minutter siden):

Jeg tenker at det er et tegn på sykdom å ha alle disse tankene.

Vet ikke helt om jeg er enig med deg. Å gjøre et forsøk på å ta en informert og gjennomtenkt avgjørelse er vel ikke sykelig? Alle kan vel ha ambivalens. Hadde vært noe annet om jeg hadde tatt en impulsiv avgjørelse uten å tenke over konsekvensene av handlingen min.

AnonymBruker
Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (10 minutter siden):

Dette var fornuftig av deg. Kudos.

Det er fremdeles noe jeg ikke helt klarer å slippe helt, jeg bare har innsett at dette kanskje ikke er det beste tidspunktet for meg å ta en avgjørelse på, så derfor utsetter jeg det.

Skrevet

Med tilbakevendende depresjoner såvel som ved BP2 trenger man medisiner livet ut. Medisiner kan ha bivirkninger men det er bagateller i forhold til hva ubehandlede depresjoner har ift kognitiv svikt, funksjonsfall og selvmordsrisiko. 

Hvis du er blant de som får effekt av såpass lite medisiner som du bruker, glem denne debatten med deg selv og hør på legen. Du har ingen garanti for at medisinene virker igjen hvis du slutter. Du risikerer å måtte bruke mye mer og sterkere medisiner neste gang da.

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (1 minutt siden):

Med tilbakevendende depresjoner såvel som ved BP2 trenger man medisiner livet ut. Medisiner kan ha bivirkninger men det er bagateller i forhold til hva ubehandlede depresjoner har ift kognitiv svikt, funksjonsfall og selvmordsrisiko. 

Hvis du er blant de som får effekt av såpass lite medisiner som du bruker, glem denne debatten med deg selv og hør på legen. Du har ingen garanti for at medisinene virker igjen hvis du slutter. Du risikerer å måtte bruke mye mer og sterkere medisiner neste gang da.

Takk for svar. Er dette jeg har forsøkt å finne svar på. Skal prøve å glemme det og legge det fra meg (i hvert fall for en stund), men er usikker på om jeg noen gang klarer å la det ligge helt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar. Er dette jeg har forsøkt å finne svar på. Skal prøve å glemme det og legge det fra meg (i hvert fall for en stund), men er usikker på om jeg noen gang klarer å la det ligge helt.

Jeg sluttet selv på AD (det var et forslag fra legen min) - etter noen måneder fikk jeg så enormt med angst at det tok lang tid med høyere doser og psykoterapi for å løse. Det anbefales ikke. 

Det er en vanlig tanke at medisiner er som antibiotika - at de kurerer en sykdom og at når man er frisk, trengs de ikke. Helt menneskelig tanke. Men det blir som med diabetes eller høyt blodtrykk, slutter man med behandlingen kommer sykdommen tilbake. 

Skrevet
ISW skrev (6 minutter siden):

Jeg sluttet selv på AD (det var et forslag fra legen min) - etter noen måneder fikk jeg så enormt med angst at det tok lang tid med høyere doser og psykoterapi for å løse. Det anbefales ikke. 

Det er en vanlig tanke at medisiner er som antibiotika - at de kurerer en sykdom og at når man er frisk, trengs de ikke. Helt menneskelig tanke. Men det blir som med diabetes eller høyt blodtrykk, slutter man med behandlingen kommer sykdommen tilbake. 

Betyr det at depresjon ikke kan kureres?🤔

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (5 minutter siden):

Takk for at du deler din erfaring. Jeg ønsker jo selvfølgelig ikke å påføre meg selv skade. 

Ja, denne ambivalensen er menneskelig. Jeg må bare lære meg å leve med å overse disse tankene som i perioder (gode perioder) jevnlig dukker opp, og ikke handle på grunn av dem.

Skrevet
Havfruen skrev (27 minutter siden):

Betyr det at depresjon ikke kan kureres?🤔

En enkeltepisode kan. Men ikke tilbøyeligheten til å få depresjoner.

Skrevet

Du skriver om mulige negative bivirkninger på lang sikt ved å ta medisin. Har du tenkt på langtidsbivirkningene ved å ikke ta medisin?

For hver gang man har en depressiv episode, øker sannsynligheten for at man får en til. For de som har hatt 3-4 depressive episoder, er risikoen tilnærmet 100%. Dvs at de absolutt bør akseptere at de må ta medisiner livet ut.

For hver gang man seponerer slike medisiner reduseres sannsynligheten for at de virker neste gang.

Beklager å si det, men slike diskusjoner er blant de minst fornuftige og mest tullete jeg leser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...