Gå til innhold

Redusere medisiner om legen er enig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (36 minutter siden):

Du skriver om mulige negative bivirkninger på lang sikt ved å ta medisin. Har du tenkt på langtidsbivirkningene ved å ikke ta medisin?

For hver gang man har en depressiv episode, øker sannsynligheten for at man får en til. For de som har hatt 3-4 depressive episoder, er risikoen tilnærmet 100%. Dvs at de absolutt bør akseptere at de må ta medisiner livet ut.

For hver gang man seponerer slike medisiner reduseres sannsynligheten for at de virker neste gang.

Beklager å si det, men slike diskusjoner er blant de minst fornuftige og mest tullete jeg leser.

Jeg har ikke tenkt på konsekvensene det kan gi ved å slutte, men har jo en historikk med depresjoner, så er selvsagt redd for tilbakefall. 

Var ikke ment til å skape en generell diskusjon rundt temaet, jeg bare trengte noen argumenter for å kunne ta en fornuftig og veloverveid beslutning for meg selv. Jeg hadde uansett bestemt meg for å gjøre det i samarbeid med fastlegen om det ble det utfallet jeg landet på. Nettopp fordi jeg har erfart at autoseponering ikke har fungert.

Anonymkode: e71d2...584

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke så unaturlig å ha ambivalens om medisiner som ikke er livsnødvendige?

Beklager om jeg har provosert noen, eneste jeg ønsket var hjelp fra noen med erfaringer eller faglig kunnskap for å nettopp forstå konsekvensene om jeg prøvde å slutte…

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg hadde uansett bestemt meg for å gjøre det i samarbeid med fastlegen om det ble det utfallet jeg landet på.

Det finnes dessverre fastleger som er så lite kompetente at de kunne gå med på et slikt forslag. Legge hele tanken død.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 minutter siden):

Det finnes dessverre fastleger som er så lite kompetente at de kunne gå med på et slikt forslag. Legge hele tanken død.

Takk for rådet, jeg tar det til meg.

Skal forsøke å gjøre som du og noen flere her skriver, å legge fra meg tanken i sin helhet. Har uansett ingen tanker om å forhaste meg eller handle på impuls, så får håpe at denne tråden kan være til hjelp neste gang tilsvarende tanker dukker opp.

Skrevet

Skjønner at du ikke vil gå på medisiner, det vil ikke jeg heller, men jeg blir tvangsmedisinert per nå, så i dag har jeg fått to injeksjoner, Abilify og Xeplion. Jeg mener jeg ikke er så syk at jeg trenger det. De mener noe annet og hvis jeg ikke kommer frivillig så blir jeg jo hentet av politiet. Det ønsker jeg ikke så jeg blir jo med. 

Depresjoner er så veldig vondt, at jeg ville tenkt meg om veldig før et forsøk på å slutte. Hvis det stemmer at har man tilbakevendende Depresjoner så er det 100% sikkert å få det igjen så er jo det noe å tenke på. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Takk for rådet, jeg tar det til meg.

Skal forsøke å gjøre som du og noen flere her skriver, å legge fra meg tanken i sin helhet. Har uansett ingen tanker om å forhaste meg eller handle på impuls, så får håpe at denne tråden kan være til hjelp neste gang tilsvarende tanker dukker opp.

Kan du prøve å snu tankegangen litt? Du er utrolig heldig som kan gå på medisin som virker og holder deg stabil

Anonymkode: 4bfcd...fc5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du prøve å snu tankegangen litt? Du er utrolig heldig som kan gå på medisin som virker og holder deg stabil

Tagg for et fint innspill. Slik har jeg ikke klart å se på saken, har nok hatt litt tunellsyn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tagg for et fint innspill. Slik har jeg ikke klart å se på saken, har nok hatt litt tunellsyn.

Skulle selvsagt stå takk, ikke tagg 🫣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Skulle selvsagt stå takk, ikke tagg 🫣

Bare hyggelig :) 

Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

Dette har jeg lært er typisk BP-atferd. Slutte på medisiner i hytt og gevær🤭

AnonymBruker
Skrevet
Havfruen skrev (8 minutter siden):

Dette har jeg lært er typisk BP-atferd. Slutte på medisiner i hytt og gevær🤭

Ikke meg du siterte, men som trådstarter tenker jeg at det er lov for meg å svare også. 

Det er mulig dette er normalt for noen med bp (jeg har jo i teorien det i følge fagfolk), og jeg har jo selv seponert ved et par anledninger, men nå må det ikke generaliseres helt her. Tror det er ganske vanlig med ambivalens uansett diagnose. 

AnonymBruker
Skrevet

Takker for alle svar og innspill 🙂

Har bestemt meg for å legge tilside tankene om seponering for denne gangen. Og kanskje klarer jeg å formidle til fastlegen at jeg tidvis har en del ambivalente tanker rundt medisiner når jeg til høsten skal inn til henne for oppfølging og blodprøve for å måle medisin-nivåer. Bare så hun blir klar over det liksom 🤷🏼‍♀️

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...