Gå til innhold

forhøyet kolesterol


Gjest mamman min

Anbefalte innlegg

Gjest mamman min

Dette er for min mor, 62 år. hun har et kolestrolnivå på 9,2. Legen sa det var lett forhøyet. Er det ikke veldig forhøyet? Hun fikk en diettliste som ikke er så ulikt det kostholdet hun har fra før. Hennes far døde av blodpropp til hjertet 50 år. Mange av hennes kusiner, fettere, onkler, bror har enten dødd i ung alder (fra 38 år) el. er operert for blodpropp. Synes dere hun burde undersøkes nøyere? Hun tar nitroglyserin for brystsmerter (ikke ofte). Ellers tar hun Paralgin Forte, Thyroxin, Naprosyn. Har også hatt kreft i livmor og bryst (fjernet). Hun sluttet å røyke for et år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Mamman min.

Normalverdiene for kolesterol er justert endel nedover de siste årene. Vi regner nå at verdier over 5,5-6,0 mmol/liter er forhøyet, og 9,2 mmol/l er definitivt høyt.

Slike verdier representerer en klar risiko for utvikling av koronar hjertesykdom (fettavleiring i hjertets kransårer). Hvis hun i tillegg har brystsmerter som behandles med nitroglycerin, og har en familie med så stor forekomst av slik sykdom, bør hun utvilsomt undersøkes nærmere med henblikk på både annen medisinering og behandling forøvrig.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Mamman min.

Normalverdiene for kolesterol er justert endel nedover de siste årene. Vi regner nå at verdier over 5,5-6,0 mmol/liter er forhøyet, og 9,2 mmol/l er definitivt høyt.

Slike verdier representerer en klar risiko for utvikling av koronar hjertesykdom (fettavleiring i hjertets kransårer). Hvis hun i tillegg har brystsmerter som behandles med nitroglycerin, og har en familie med så stor forekomst av slik sykdom, bør hun utvilsomt undersøkes nærmere med henblikk på både annen medisinering og behandling forøvrig.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

winedrinker

Er enig med lege Einar Søyland at 9.2 kvalifiserer for videre undersøkelser, særlig tatt i betrakting hennes families kardiovaskulære svakhet. Det er dog viktig å få HDL/LDL forholdet samt triglycerid nivå kartlagt for å bedre vurdere total risiko nivå. Vet ikke hva diett hun fikk anbefalt, men jeg er absolutt IKKE enig med mesteparten av norske legers diett forslag når det gjelder overvekt/kolesterol relaterte problemer. Et godt utvalg av grønnsaker /frukt er bra, men uten et adekvat inntak av gode fettsyrer hjelper det svært lite. Kan selv anbefale; hasselnøtter, peanøtter, olivenolje samt fet fisk. Dette bør din mor, og du også spise hver dag, ikke bare en gang i mellom. Har selv redusert mitt kolesterol betraktelig ved å øke fett inntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...