krøll9 Skrevet 56 minutter siden Skrevet 56 minutter siden Selv om det kan være sammensatt eller være helt annerledes for noen, så tenker jeg at ofte slik Psykisk (eller fysisk!) smerte -> behov for lindring. Der finnes muligheter for profesjonell behandling, virksom medisinering og terapi, helsefremmende gode psykososiale tiltakm.m. Men det når ikke frem til alle eller treffer alle. Om hjelpen aldri nådde frem, var riktig, eller rett og slett avvist av den berørte spiller ikke så mye rolle for meg i forståelsen av sammenhengen. Rus kan være en måte å selvmedisinere, selvskade, å distansere seg/realitetsflukt. Tenker at det kan være selvskading på helt lik linje med andre mer åpenbare måter. 0 Siter
Glitter Skrevet 13 minutter siden Skrevet 13 minutter siden (endret) krøll9 skrev (48 minutter siden): Selv om det kan være sammensatt eller være helt annerledes for noen, så tenker jeg at ofte slik Psykisk (eller fysisk!) smerte -> behov for lindring. Der finnes muligheter for profesjonell behandling, virksom medisinering og terapi, helsefremmende gode psykososiale tiltakm.m. Men det når ikke frem til alle eller treffer alle. Om hjelpen aldri nådde frem, var riktig, eller rett og slett avvist av den berørte spiller ikke så mye rolle for meg i forståelsen av sammenhengen. Rus kan være en måte å selvmedisinere, selvskade, å distansere seg/realitetsflukt. Tenker at det kan være selvskading på helt lik linje med andre mer åpenbare måter. Det er jo på en måte selvskading fordi rus er jo skadelig og det er selvpåført, men jeg har i alle fall ikke ruset meg med intensjon om å skade meg selv. Har gjort det både for å lindre ensomhet, depresjon med mer, men også fordi at jeg rett og slett elsker å ruse meg på amfetamin eller Ritalin. Føler meg så mye bedre. Mer fokusert, mer sosial, mer initiativ til å gjøre ting som husarbeid, dusjing osv. Det er rene velværet så lenge en ikke holder på så lenge at en blir utslitt og deprimert. 3 dager er nok. Jeg merket dessuten de siste gangene jeg ruset meg på amfetamin (15-16 måneder siden nå) at jeg hadde blitt eldre. Jeg ble fortere sliten og fikk raskere symptomer på psykose som paranoia for enten politiet eller en viss person i miljøet, syns hallusinasjoner og andre rare forestillinger. Før tålte jeg å holde på i ti dager med lite søvn og lite mat. Lenger også, når jeg tenker tilbake til 2018 hvor jeg var i aktiv rus mesteparten av året. Men da var jeg så innkjørt at jeg fikk i meg mat og drikke og jeg sov annenhver natt sånn ca. Men tidene forandrer seg. Nå er jeg bare periodedranker. Savner ofte amfetamin, men har forhåpentligvis lagt det bak meg. Det er ikke bra for min hjerne. Kompisene mine ble aldri psykotisk av amfetamin og søvnmangel. I motsetning til meg som etter hvert hadde en absolutt grense på hvor lenge jeg kunne være våken før symptomene på psykose gikk over i ordentlig psykose og det var tre døgn. Vennene mine i rusmiljøet hjalp meg med å passe på å ikke overskride tre døgn. Så ja. Rus er digg. Som Leo sier i en dokumentar om rus. Det er ikke alltid bare triste årsaker til at noen ruser seg. Det kan være for å ts seg en fest eller som jeg pleide å kalle det å dra til Vegas. Så det er sammensatt. Jeg ble rusavhengig fordi jeg var på et bunnivå i livet og på mitt mest sårbare da møtte jeg eksen min på byen og han introduserte meg for amfetamin for første gang og det var som å komme til himmelen. Akutt antidepressiva og bare lykke og eufori. Ble svært raskt avhengig og brgynte skummelt raskt å bruke sprøyter. Uten dopet så ville jeg jo bare dø. På dopet så ville jeg leve. Spørsmålet er vel bare det at hvis jeg ikke hadde begynt å misbruke amfetamin, hasj, MDMA, Rivotril og Ritalin, om jeg hadde fått plager som psykiatrien tolker som psykose? Tror egentlig ikke det. Rusmidlene har åpnet opp kanaler jeg ikke visste jeg hadde. Før så lukket de seg så snart jeg avruset meg, men en dag lukket de seg ikke igjen lenger, og siden har de vært åpen i mer eller mindre grad litt avhengig av medisinering og diverse belastninger i livet. Å klare å slutte helt å ruse meg inkludert alkohol er noe av det vanskeligste jeg har gjort/jobber med. For når den verden først har åpnet seg og en er blitt avhengig av multiple stoffer så er det svært krevende å bli rusfri. Eller det er lett å bli rusfri, men det er vanskelig å forbli rusfri. De siste årene helt siden 2019 så har jeg vært av og på den rusen. Ene sprekken, eller turen til Vegas etter den andre. Nå pusher jeg 16 måneder på illegale stoffer. Er i en god periode mtp alkoholen. Men har ikke klart å bestemme meg for å bli helt avholds selv om jeg vet jeg burde. Ble litt langt, men prøver bare å vise litt hvor komplekst dette med rusavhengighet og psykiske lidelser er. De jeg kjenner som har blitt varig rusfri har ikke hatt alvorlig psykisk sykdom i tillegg. De har vært sterk psykisk så snart rusen har blitt borte. Alle andre jeg kjenner er som meg, av og på rusen. Av de som oppsøker behandling er kun 20% rusfri to år etter behandling. Mange må i behandling gjentatte ganger før de klarer det, hvis de klarer det. Vet ikke hvordan statistikken er for om folk noen gang blir helt rusfri, om det så er gang nummer 15 i behandling som har vært utslagsgivende. Om de fleste klarer å slutte til slutt eller om de 20% gjelder også når man har vært mange ganger i behandling, eller om oddsen blir bedre for hvert forsøk. Men det er i alle fall kun 20% første gang en er i behandling. Ofte er en jo relativt ung da så jeg velger å tro at oddsen blir bedre med alderen. Men mye såkalt rusbehandling som er tilgjengelig er mest oppbevaring dessverre. Det er stor forskjell på kvaliteten og innholdet i behandlinger for ikke å snakke om ettervernet. Etter min erfaring er ettervernet en vits. Jeg har vært tre steder og ettervernet har vært ikkeeksisterende alle plassene. Noe som er dumt da forskning viser at ettervernet er veldig viktig for å klare overgangen fra å være på institusjon til å komme tilbake til hverdagen uten at en havner på kjøret igjen. Kunne skrevet mye mye mer for det er så mye å si om dette temaet, men jeg stopper nå. Ingen tvil om at det er et veldig komplekst tema og samfunnsproblem. Endret 7 minutter siden av Glitter 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.