AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:12 Skrevet tirsdag kl 08:12 https://www.nrk.no/artikkel/nordtun-om-pisa-tall-dette-er-svart-alvorlige-resultater-1527386 Den internasjonale skoleundersøkelsen Pisa sender nå sjokkbølger inn i det norske utdanningssystemet: Norske elever har hatt tilbakegang i lesing og matematikk siden 2022. Prestasjonene i naturfag er på samme nivå som i 2022. Norge ligger under OECD-gjennomsnittet i alle de tre fagområdene, lesing, matematikk og naturfag Norske elever har hatt betydelig tilbakegang på alle tre fagområder siden 2015. Fallet er på 60 poeng i norsk, 50 poeng i matematikk og 28 poeng i naturfag. Forskning gjort utenfor Norge vurderer at 20 poeng tilsvarer et helt skoleår med læring. Andelen norske elever som defineres som lavpresterende har økt betydelig siden 2015. Oversikten fra Pisa viser at Norge er det landet som har hatt den nest dårligste utviklingen av alle landene som er med. Altfor mange mangler kompetanse som er nødvendig for videre utdanning, arbeid og samfunnsdeltakelse når de går ut av grunnskolen. – Resultatene er svært alvorlige og bekrefter en utvikling vi har sett over lang tid. Det er ikke gjort nok for å snu den negative utviklingen i norske elevers læringsresultater de siste 10 årene, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun. Hva har skjedd siden 2015? Innføringen av iPad? Nå kommer KI, og det kan gjøre vondt mye verre. Vi er neppe i nærheten av å forstå hvor mye KI vil svekke både konsentrasjonen og insentivet til å tenke selv. Anonymkode: cf2f3...8f1 0 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:15 Skrevet tirsdag kl 08:15 En stor årsak er vel innvandring. Anonymkode: 2b9ae...eee 0 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:18 Skrevet tirsdag kl 08:18 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En stor årsak er vel innvandring. Anonymkode: 2b9ae...eee Er det kun i Norge innvandring har innvirkning på resultatene? Anonymkode: cf2f3...8f1 1 Siter
Grendel Skrevet tirsdag kl 08:29 Skrevet tirsdag kl 08:29 Jeg tror smarttelefon og skjerm generelt spiller en enorm rolle, men det forklarer ikke hvorfor Norge har spesielt dårlig utvikling. Tror jeg. 2 Siter
nachnoo Skrevet tirsdag kl 09:25 Skrevet tirsdag kl 09:25 Stadige reformer basert på ideologi heller enn fagkunnskap i pedagogikk. Enhetsskolen der det nesten i hver klasse er noen som ødelegger læringsmiljøet. For enkelt å bli lærer. Mange krav for inntak på lærerutdanning er fjernet. Man kan ikke undervise andre om man selv gikk ut av skolen med hovedsakelig 2 og 3 i karakter. Hva gjør man i idretten? Man prøver å finne ut hvordan de aller beste trener. Hva kunne man gjort i Norge? Kopiert Finland. 10 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:54 Skrevet tirsdag kl 12:54 nachnoo skrev (3 timer siden): Stadige reformer basert på ideologi heller enn fagkunnskap i pedagogikk. Enhetsskolen der det nesten i hver klasse er noen som ødelegger læringsmiljøet. For enkelt å bli lærer. Mange krav for inntak på lærerutdanning er fjernet. Man kan ikke undervise andre om man selv gikk ut av skolen med hovedsakelig 2 og 3 i karakter. Hva gjør man i idretten? Man prøver å finne ut hvordan de aller beste trener. Hva kunne man gjort i Norge? Kopiert Finland. A og B i snitt er ikke overførbart til undervisning. Det å undervise er noe annet enn å selv kunne faget. Anonymkode: 02d7d...b88 0 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:30 Skrevet tirsdag kl 13:30 For mye skjermbruk, for få bøker. Krav om mastergrad for lærere. Tanken er god. Men vi får ut lærere som ikke er kvalifiserte til å undervise i de viktigste fagene i skolen. Har en niese som tok master i samfunnsfag. Skrev en hel oppgave om en konkret nyhetshendelse. Hun er derfor ekstremt kompetent til å undervise en av de 26 timene hun underviser I uken. Men knapt eller ikke kvalifisert i de resterende 25 timene. Anonymkode: a959d...af3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:34 Skrevet tirsdag kl 13:34 Å undervise de aller yngste kommer man langt med sunt bondevett. Anonymkode: 2b9ae...eee 0 Siter
Babette Skrevet tirsdag kl 13:49 Skrevet tirsdag kl 13:49 Det som har skjedd, er at lærerne har mistet muligheten til å sikre ro og orden i klasserommet. Dermed er læringsmiljøet for elevene blitt stadig dårligere. 3 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:23 Skrevet tirsdag kl 14:23 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Å undervise de aller yngste kommer man langt med sunt bondevett. Anonymkode: 2b9ae...eee Hjelpes! For en holdning. Så milevis fra virkeligheten som det kan være. Du vet at små mennesker ikke er små dukker men akkurat like komplekse som voksne? Bare enda mer sårbare så hver feil gjør dobbel så mye skade Anonymkode: a959d...af3 0 Siter
nachnoo Skrevet tirsdag kl 14:42 Skrevet tirsdag kl 14:42 AnonymBruker skrev (1 time siden): A og B i snitt er ikke overførbart til undervisning. Det å undervise er noe annet enn å selv kunne faget. Anonymkode: 02d7d...b88 Har du noe dokumentasjon på dette? Jeg har mottatt mye undervisning, og jeg har undervist mye både i medisinske fag og i musikk. Jeg er ikke i tvil om at jo bedre læreren selv behersker stoffet, jo bedre blir undervisningen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:47 Skrevet tirsdag kl 14:47 nachnoo skrev (2 minutter siden): Har du noe dokumentasjon på dette? Jeg har mottatt mye undervisning, og jeg har undervist mye både i medisinske fag og i musikk. Jeg er ikke i tvil om at jo bedre læreren selv behersker stoffet, jo bedre blir undervisningen. Jeg har 5 + 2 år med høyere utdanning. Jeg har hatt lærere som er eksepsjonelt dyktige i stoffet, de er enere (norge og usa), de har skrevet fagbøker og er noen av de fremste på sine felt. Men det å være dyktig i stoffet er noe annet enn å faktisk kunne undervise. Det å lære bort til andre er en egen kunst. Selvsagt må man kunne stoffet, men å undervise er noe annet. Anonymkode: 02d7d...b88 1 Siter
psykedeliker Skrevet tirsdag kl 15:13 Skrevet tirsdag kl 15:13 nachnoo skrev (5 timer siden): Stadige reformer basert på ideologi heller enn fagkunnskap i pedagogikk. Her tror jeg du er inne på noe. Men dette er ingen ny diskusjon: https://honestthinking.org/no/pub09/Maseide.Skjervheimseminar.2008.09.14.Kunnskapskrisa_i_skolen.htm 0 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:19 Skrevet tirsdag kl 15:19 nachnoo skrev (35 minutter siden): Har du noe dokumentasjon på dette? Jeg har mottatt mye undervisning, og jeg har undervist mye både i medisinske fag og i musikk. Jeg er ikke i tvil om at jo bedre læreren selv behersker stoffet, jo bedre blir undervisningen. Det er det selvfølgelig. Det er jo helt egne fag. Pedagogikk og didaktikk. Å undervise er en vitenskap I seg selv. Selvfølgelig er det viktig å kunne det en underviser i. Men pedagogikk, didaktikk og personlig egnethet er likeverdige komponenter. Anonymkode: a959d...af3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:24 Skrevet tirsdag kl 15:24 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er det selvfølgelig. Det er jo helt egne fag. Pedagogikk og didaktikk. Å undervise er en vitenskap I seg selv. Selvfølgelig er det viktig å kunne det en underviser i. Men pedagogikk, didaktikk og personlig egnethet er likeverdige komponenter. Anonymkode: a959d...af3 Dette! Det samme ser man i helseyrker. Det krever mye å komme inn på psykologi og medisin, men alle er jo ikke egnet til å være leger eller psykologer. Å være en god terapeut er ikke kun å kunne sin metode ut og inn, man må også kunne lære den bort. Anonymkode: 02d7d...b88 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet tirsdag kl 16:23 Skrevet tirsdag kl 16:23 Det er vanskelig å vite hva som er årsaken til dette, men jeg har tro på den gammeldagse måten å lære på. Brukes rødpenna lenger eller har det blitt umoderne ? Sitter foreldrene og krever at barna skal lese høyt hver dag , slik vi gjorde før i tiden ? Jeg og far tok oss av hvert vårt fag. Jeg fokuserte på norsk. Kan man ikke å skrive og lese, blir alt annet også vanskelig. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:38 Skrevet tirsdag kl 16:38 Nicklusheletida skrev (10 minutter siden): Det er vanskelig å vite hva som er årsaken til dette, men jeg har tro på den gammeldagse måten å lære på. Brukes rødpenna lenger eller har det blitt umoderne ? Sitter foreldrene og krever at barna skal lese høyt hver dag , slik vi gjorde før i tiden ? Jeg og far tok oss av hvert vårt fag. Jeg fokuserte på norsk. Kan man ikke å skrive og lese, blir alt annet også vanskelig. Rødpennen er erstattet av klistermerker. Det er en bra ting som har skjedd i skolen. Men at det leses for lite er helt klart en faktor. Det er forskning som viser at om barna ser foreldre lese for glede så vil det påvirke elevenes leseferdigheter positivt. Alt magiske som kunne skjedd om foreldre og barn satte seg i sofaen med hver sin bok😍 Mange foreldrer tenker at når barnet har knekt lesekoden så kan jo barnet lese og resten vil komme av seg selv. Det er da jobben begynner. Lesekoden er jo egentlig ikke så mye hokus pokus. Anonymkode: a959d...af3 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet tirsdag kl 16:43 Skrevet tirsdag kl 16:43 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Rødpennen er erstattet av klistermerker. Det er en bra ting som har skjedd i skolen. Men at det leses for lite er helt klart en faktor. Det er forskning som viser at om barna ser foreldre lese for glede så vil det påvirke elevenes leseferdigheter positivt. Alt magiske som kunne skjedd om foreldre og barn satte seg i sofaen med hver sin bok😍 Mange foreldrer tenker at når barnet har knekt lesekoden så kan jo barnet lese og resten vil komme av seg selv. Det er da jobben begynner. Lesekoden er jo egentlig ikke så mye hokus pokus. Anonymkode: a959d...af3 Hvordan brukes de klistremerkene ? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:45 Skrevet tirsdag kl 16:45 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Rødpennen er erstattet av klistermerker. Det er en bra ting som har skjedd i skolen. Anonymkode: a959d...af3 Får de små barna traumer av rødpennen nå for tiden? Anonymkode: cf2f3...8f1 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.